Citat:
Ursprungligen postat av
Jeremiadlantent
Jag tvivlar inte alls på att du kan klara tentan på det. Vi har dock olika åsikter om hur viktigt det är med kunskap antar jag. Om du ens ska komma i närheten av att förstå fysiologi behöver du läsa mycket mer än Boron. Men visst, har man verkligen INGEN förståelse alls för fysiologi så kan det vara en poäng att läsa en enklare sammanställning först, men att uppmuntra lättja tycker jag inte att man kommer så långt med. Man har mer eller mindre 400 timmar på sig att läsa fysiologi på läkarprogrammet varav kanske hälften av den tiden är förlagd till föreläsningar, och då ska man ha riktigt låga förväntningar om sig själv om man inte kan göra sig själv tjänsten att skapa en god grund. Hur lång tid tar en bok som Sand att läsa? En eftermiddag? Personligen kan jag tycka att det är en tråkig inställning.
Uppmuntra lättja? Jag håller inte alls med dig i den aspekten då jag alltid varit en ambitiös student. Dessutom kompletterar jag alltid mina kunskapsluckor med internet. När jag rekommenderar Olovs bok framför tunga teoretiska böcker gör jag det för att främja förståelse och överblick; nåt som de tyngre teoretiska böckerna knappast gör som istället har fokus på att trycka på extrem detaljkunskap. Du vet ju själv hur det är med läkarstudenter och tentaplugg, de flesta pluggar ju inför tentan och fokuserar på att memorera detaljkunskap. Du kan omöjligt säga att det ena är bättre än det andra, det handlar snarare om att prioritera mer empirisk kunskap framför forsknings/studie-relaterad-tyngd-kunskap. Den kunskapen man inhämtar under preklin gör sig inte alltid väl till hands väl på kliniken eftersom det är två olika världar.
Jag menar inte att detaljkunskapen inte är nyttig, det är den ju, men för att kunna bygga upp den krävs det en grundförståelse och den kan vissa hoppa över när de börjar memorera massa enzymnamn och signalkaskader. Olovs bok är en grundlig och bra bok för att komma in i själva ämnet.