Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-16, 22:58
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Har fortfarande väldigt lite med en läkares arbetsuppgifter att göra. Däremot bra erfarenhet för undersköterskor eller i vissa fall sjuksköterskor då det är just dessa som är ansvariga för omvårdnad, inte läkare.

Man måste fortfarande våga ta i människor, finns inget värre än läkare som knappt vågar röra eller prata med patienten.

Trots allt ni som snittar alla bölder och andra go saker. Om man inte tål det så bör man söka något annat.
Citera
2017-03-20, 21:15
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Sands bok är ju riktigt bra, klarade mig helt på den och lite google på DFM2-tentan. Tycker folk ska sluta rädas enkla böcker; de är ju oftast väldigt bra på att leverera förståelse medan för specifika detaljkunskaper utelämnas.

Jag tvivlar inte alls på att du kan klara tentan på det. Vi har dock olika åsikter om hur viktigt det är med kunskap antar jag. Om du ens ska komma i närheten av att förstå fysiologi behöver du läsa mycket mer än Boron. Men visst, har man verkligen INGEN förståelse alls för fysiologi så kan det vara en poäng att läsa en enklare sammanställning först, men att uppmuntra lättja tycker jag inte att man kommer så långt med. Man har mer eller mindre 400 timmar på sig att läsa fysiologi på läkarprogrammet varav kanske hälften av den tiden är förlagd till föreläsningar, och då ska man ha riktigt låga förväntningar om sig själv om man inte kan göra sig själv tjänsten att skapa en god grund. Hur lång tid tar en bok som Sand att läsa? En eftermiddag? Personligen kan jag tycka att det är en tråkig inställning.
Citera
2017-03-20, 21:21
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Jag tvivlar inte alls på att du kan klara tentan på det. Vi har dock olika åsikter om hur viktigt det är med kunskap antar jag. Om du ens ska komma i närheten av att förstå fysiologi behöver du läsa mycket mer än Boron. Men visst, har man verkligen INGEN förståelse alls för fysiologi så kan det vara en poäng att läsa en enklare sammanställning först, men att uppmuntra lättja tycker jag inte att man kommer så långt med. Man har mer eller mindre 400 timmar på sig att läsa fysiologi på läkarprogrammet varav kanske hälften av den tiden är förlagd till föreläsningar, och då ska man ha riktigt låga förväntningar om sig själv om man inte kan göra sig själv tjänsten att skapa en god grund. Hur lång tid tar en bok som Sand att läsa? En eftermiddag? Personligen kan jag tycka att det är en tråkig inställning.

Uppmuntra lättja? Jag håller inte alls med dig i den aspekten då jag alltid varit en ambitiös student. Dessutom kompletterar jag alltid mina kunskapsluckor med internet. När jag rekommenderar Olovs bok framför tunga teoretiska böcker gör jag det för att främja förståelse och överblick; nåt som de tyngre teoretiska böckerna knappast gör som istället har fokus på att trycka på extrem detaljkunskap. Du vet ju själv hur det är med läkarstudenter och tentaplugg, de flesta pluggar ju inför tentan och fokuserar på att memorera detaljkunskap. Du kan omöjligt säga att det ena är bättre än det andra, det handlar snarare om att prioritera mer empirisk kunskap framför forsknings/studie-relaterad-tyngd-kunskap. Den kunskapen man inhämtar under preklin gör sig inte alltid väl till hands väl på kliniken eftersom det är två olika världar.

Jag menar inte att detaljkunskapen inte är nyttig, det är den ju, men för att kunna bygga upp den krävs det en grundförståelse och den kan vissa hoppa över när de börjar memorera massa enzymnamn och signalkaskader. Olovs bok är en grundlig och bra bok för att komma in i själva ämnet.
Citera
2017-03-20, 21:42
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Uppmuntra lättja? Jag håller inte alls med dig i den aspekten då jag alltid varit en ambitiös student. Dessutom kompletterar jag alltid mina kunskapsluckor med internet. När jag rekommenderar Olovs bok framför tunga teoretiska böcker gör jag det för att främja förståelse och överblick; nåt som de tyngre teoretiska böckerna knappast gör som istället har fokus på att trycka på extrem detaljkunskap. Du vet ju själv hur det är med läkarstudenter och tentaplugg, de flesta pluggar ju inför tentan och fokuserar på att memorera detaljkunskap. Du kan omöjligt säga att det ena är bättre än det andra, det handlar snarare om att prioritera mer empirisk kunskap framför forsknings/studie-relaterad-tyngd-kunskap. Den kunskapen man inhämtar under preklin gör sig inte alltid väl till hands väl på kliniken eftersom det är två olika världar.

Jag menar inte att detaljkunskapen inte är nyttig, det är den ju, men för att kunna bygga upp den krävs det en grundförståelse och den kan vissa hoppa över när de börjar memorera massa enzymnamn och signalkaskader. Olovs bok är en grundlig och bra bok för att komma in i själva ämnet.

Huruvida du är ambitiös eller inte var ingenting jag diskuterade. Roligt för dig om du är det! Det jag uppfattade att du förmedlade i ditt argument var vad det minsta man kunde komma undan med var, vilket jag tycker är ett tråkigt synsätt. Att tolka mitt perspektiv som att det är enormt viktigt att komma ihåg i detalj ett enzyms kofaktorer i någon oxidationsprocess uppfattar jag lika ofärdigt. Men det du försöker, medvetet eller ej, uppmuntra är i princip att man kan nöja sig med att se mitokondrien som cellens kraftcentral, vilket jag inte tycker räcker för en läkare. På samma sätt räcker det inte med att veta att luftvägarna hålls öppna av någonting ospecificerat om man ska förstå sig på patogenes kring desamma oavsett om det är astma eller bronkiektasier. Man måste ha mycket mer kunskap än vad man faktiskt använder för att lösa problem som man sällan stöter på, och när man använder denna kunskap är det svårt att använda internet till att hitta kunskapsluckor man inte ens visste att man kunde ha så att säga. Jag tycker man ska ta den tid man har till godo, så att man står väl förberedd när man möter dessa problem, för inte tusan hinner jag läsa på om respirationsfysiologi när jag är på akuten och om jag inte har någon förståelse utan bara frågar min bakjour om hjälp hela tiden eller följer internetmedicin utan att tänka, så kommer inte heller jag att utvecklas.
Citera
2017-03-31, 12:09
Bannlyst
Någon som vet vilka kapitel ur Kemin och Biologin man ska repetera inför läkarprogrammet?

Antar att inom Biologin så är det kapitlet om cellen och kapitlet människans fysiologi som är viktigast?

Kapitlen om t.ex. växter och ekologi har man ingen större användning utav?

Sen undrar jag vilka kapitel som man ska repetera ur Kemin? Organisk kemi?

Några tips eller råd?

Edit: undrar ifall någon vet om det är så att man måste vänta i ungefär 1 år på att få en AT tjänst efter slutförd utbildning? Att det är en lång kö och få AT tjänsteplatser?

Undrar även hur mycket tjänar en AT läkare? Hört att de tjänar ungefär 10 000 kr mindre varje månad än en vanlig läkare?
Senast redigerad av HomeStone 2017-03-31 kl. 12:21.
Citera
2017-03-31, 13:17
Medlem
Det räcker väl med att anmäla sig till PIL via hemsidan man behöver inte posta brevformuläret?
Citera
2017-03-31, 13:30
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Någon som vet vilka kapitel ur Kemin och Biologin man ska repetera inför läkarprogrammet?

Antar att inom Biologin så är det kapitlet om cellen och kapitlet människans fysiologi som är viktigast?

Några tips eller råd?

Edit: undrar ifall någon vet om det är så att man måste vänta i ungefär 1 år på att få en AT tjänst efter slutförd utbildning? Att det är en lång kö och få AT tjänsteplatser?

Undrar även hur mycket tjänar en AT läkare? Hört att de tjänar ungefär 10 000 kr mindre varje månad än en vanlig läkare?

Det smartaste att läsa på om är förmodligen kurserna som hålls under den första terminen När jag gick första terminen var genomgångarna med repetition ganska små, mest för att det inte är såå viktigt.
Citera
2017-04-01, 10:15
Medlem
Scrofas avatar
Citat:

Några tips eller råd?

Du har ingen nytta av att repetera gymnasiekurser. Om du vill förbereda dig lite så kan du läsa igenom Erlandssons cellbiologibok och Sands fysiologibok, det kan jag tänka mig är bra.
Hur långt du måste vänta på AT beror på dig själv och vart du söker dig men spannet brukar ligga nånstans mellan noll och två år. Räkna med en lön runt 30-strecket som AT-läkare.
Citera
2017-04-01, 11:23
Citat:

Satsa enbart på fysiologi tycker jag, kan du din fysiologi har du lagt en bra grund för senare terminer.
Citera
2017-04-01, 20:08
Medlem
koths avatar
HPSU Linköping läkarprogrammet

Hej.

Vad jag kan se kommer dom bara ha HPSU, dvs vårderfarenhet, till hösten 2017. Vet någon vad som händer sen? Hade nämligen kommit in i höst på dagens hp (troligen) men är inte behörig att söka förrän till våren nästa år!

Någon som har koll om dom kommer fortsätta med liknande antagning eller annat?
Citera
2017-04-02, 01:16
Medlem
Hej igen, har fram tills nu varit inställd på Umeå som studieort men nu har även ögonen öppnats för Uppsala efter lite diskussioner med vänner. Jag skulle behöva er hjälp till att bestämma vid vilket lärosäte jag ska studera på.

Bakgrundsfakta, jag bor och är uppvuxen i Falun (Dalarna), tycker om att plugga och avstår nästan alltid från alkohol. Jag har möjlighet att ta över en lägenhet i Umeå på Ålidhöjd (precis bredvid universitet och sjukhuset) av min tremänning. Har även tillgång till ett hus några mil utanför Östersund som kan nytjas vid eventuell utplacering.

Umeå
+ Egen lägenhet precis vid universitet och sjukhuset
+ Gratis boende vid utplacering till Östersund. Enligt Umeå universitets hemsida är det endast 1 veckas obligatorisk närvaro i Umeå vid utplacering stämmer det? Hur funkar det med examensarbetet måste man vara i Umeå då? (är det endast 1v närvaro i Umeå behöver man ej ha lägenhet där och kan spara pengar)

- tar nästan 7 timmar hem med tåg, kostar dock endast 200 kr.
- Händer det något så är alla anhöriga väldigt långt bort.

Uppsala
+ Uppsala universitet har bättre status än Umeå universitet
+ ca 2 timmar hem, en tågbiljett kostar endast 80-90 kr
+ Studentstad (om det nu är så jäkla kul att festa)
+ Uppsala universitet fixar boende och står för alla kostnader vid eventuell utplacering, om det jag läst stämmer.
+ Behöver man hjälp med något är föräldrarna bara ca 2 timmar bort.

- har noll i kötid och måste således köpa en bostadsrätt (Korridor är ej ett alternativ). Att köpa en bostadsrätt innebär att föräldrarna måste casha/låna åt en och det kommer kännas som att man är väldigt beroende av dem.

Hur viktigt är statusen på universitet med avseende på chans till AT och framtida jobb? Är utbildningen bättre på något av universiteten?

Med vänlig hälsning, Tessx
Citera
2017-04-02, 05:16
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx
Hur viktigt är statusen på universitet med avseende på chans till AT och framtida jobb? Är utbildningen bättre på något av universiteten?

Med vänlig hälsning, Tessx
Inte viktig överhuvudtaget i Sverige och alla svenska läkarutbildningar anses vara likvärdiga. Hade valt Umeå utan att tveka om jag var i din sits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in