2018-10-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Hur tidskrävande är läkarprogrammet?

Jag förstår det som att det finns två typer av termin de första 5 åren:
Teoretiska (kallas pre-klin?)
Praktiska när man får vara med sjukhus (kliniska?)

Hur ser en typisk vecka ut under en praktisk termin? Hur många och hur långa pass har man?

Kan enbart svara för preklin och då klarar sig nog de flesta rätt bra om man ser det som heltidsstudier dvs. cirka 40h/vecka. Kruxet är att hitta en bra studieteknik och avgöra vad som är rimligt att lära sig.
Citera
2018-10-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanhippie
Kan enbart svara för preklin och då klarar sig nog de flesta rätt bra om man ser det som heltidsstudier dvs. cirka 40h/vecka. Kruxet är att hitta en bra studieteknik och avgöra vad som är rimligt att lära sig.

Hur mycket föreläsningar och annat är det som man måste gå på? Och hur stor del av de 40h är egentligen pluggtid?
Citera
2018-10-22, 18:31
Medlem
Citat:
Hur mycket föreläsningar och annat är det som man måste gå på? Och hur stor del av de 40h är egentligen pluggtid?

Det är ju såklart olika, för egen del så tycker jag föreläsningar är mer effektivt än att läsa själv, lite behöver man ju såklart läsa själv men mycket mindre om man lyssnar ordentligt på föreläsningar.
Citera
2018-10-22, 20:23
Medlem
Iskelos avatar
Jag går nu på läkarprogrammet, och ska om ca. 2 månader göra en omtenta från min förra kurst förra terminen. Borde jag fokusera på omtentan så att jag inte blir spärrad inför nästa termin eller läsa nuvarande termin och förra kursen samtidigt?
Citera
2018-10-28, 14:45
Medlem
Vilken studieteknik använder ni på läkarprogrammet? Antecknar ni ~1/3 av alla ord som sägs/skrivs?

Klarar man alla tentor om man studerar 50h/vecka på kliniska terminerna?

Självklart kommer det alltid finnas stjärnor som är mycket speciella på varje program, men överlag bland alla studenter?

Vad är det som är så tidskrävande på kliniska terminerna?
Citera
2018-10-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Vilken studieteknik använder ni på läkarprogrammet? Antecknar ni ~1/3 av alla ord som sägs/skrivs?

Klarar man alla tentor om man studerar 50h/vecka på kliniska terminerna?

Självklart kommer det alltid finnas stjärnor som är mycket speciella på varje program, men överlag bland alla studenter?

Vad är det som är så tidskrävande på kliniska terminerna?

Har sett lika många studieteknik som studenter. Det gäller att hitta vad om fungerar för en själv. Vissa kommer på föreläsningarna och enbart lyssnar. Andra kommer och antecknar en del. Och vissa vill anteckna rubbet. Sedan har vi studenter som struntar i föreläsningar och läser anteckningar från tidigare terminer, böcker osv...

Jag har hört folk som gått nästan hela programmet som fortfarande tycker att de inte har någon fungerande studieteknik.

Mitt tips är att strunta i hur alla andra gör och känn efter hur du själv är som person. Hur lär du dig bäst? Ensamstudier? Sena kvällar, tidiga morgnar? Tillsammans med andra i klassen? Osv.. Det stora tipset är att aldrig prokrastinera! Då går det åt helvete. Börja plugga direkt från start - no matter what.

Varför det är så tidskrävande på preklin; well det är en ofantlig mängd information som ska in. Ineffektiv studieteknik gör det än mer tidskrävande. Mångas nybörjarfel är att de inte kan sålla. Under preklin är det inte ovanligt att man får motsvarande 50-60 A4-sidor per dag med information. På gymnasiet kan man läsa allt - flera gånger dessutom. På Läkarprogrammet kan du inte läsa allt - det hinner du inte. Därför; utgå från kursmålen och tidigare tentor.

50/h i veckan låter rimligt, förutsatt att du har en effektiv studieteknik och är relativt snabblärd. Men det är som sagt individuellt. Har med egna ögon sett hur studenter pluggat sig in i väggen fullständigt; med psykisk ohälsa och avhopp som följd. Nu i höstas kom statistik som visade att läkarstudenterna är de studenter som lägger mest tid på studier av alla studenter. Det finns också statistik på att läkarstudenterna är de studenterna som lider allra mest av psykisk ohälsa.

Oerhört tufft och krävande program. Men också världens bästa jobb när du klarat det!
Citera
2018-10-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Har sett lika många studieteknik som studenter. Det gäller att hitta vad om fungerar för en själv. Vissa kommer på föreläsningarna och enbart lyssnar. Andra kommer och antecknar en del. Och vissa vill anteckna rubbet. Sedan har vi studenter som struntar i föreläsningar och läser anteckningar från tidigare terminer, böcker osv...

Jag har hört folk som gått nästan hela programmet som fortfarande tycker att de inte har någon fungerande studieteknik.

Mitt tips är att strunta i hur alla andra gör och känn efter hur du själv är som person. Hur lär du dig bäst? Ensamstudier? Sena kvällar, tidiga morgnar? Tillsammans med andra i klassen? Osv.. Det stora tipset är att aldrig prokrastinera! Då går det åt helvete. Börja plugga direkt från start - no matter what.

Varför det är så tidskrävande på preklin; well det är en ofantlig mängd information som ska in. Ineffektiv studieteknik gör det än mer tidskrävande. Mångas nybörjarfel är att de inte kan sålla. Under preklin är det inte ovanligt att man får motsvarande 50-60 A4-sidor per dag med information. På gymnasiet kan man läsa allt - flera gånger dessutom. På Läkarprogrammet kan du inte läsa allt - det hinner du inte. Därför; utgå från kursmålen och tidigare tentor.

50/h i veckan låter rimligt, förutsatt att du har en effektiv studieteknik och är relativt snabblärd. Men det är som sagt individuellt. Har med egna ögon sett hur studenter pluggat sig in i väggen fullständigt; med psykisk ohälsa och avhopp som följd. Nu i höstas kom statistik som visade att läkarstudenterna är de studenter som lägger mest tid på studier av alla studenter. Det finns också statistik på att läkarstudenterna är de studenterna som lider allra mest av psykisk ohälsa.

Oerhört tufft och krävande program. Men också världens bästa jobb när du klarat det!
Ja, man bör gå in med ödmjukhet inför denna utbildning... Man kan aldrig veta om man klarar det eller inte med tanke på hur tufft det är tidsmässigt och ifall man har en effektiv studieteknik som det dessutom är ett stort frågetecken på.

Vad är det man gör på kliniska terminerna T5-11 som är så tidskrävande? Jag har sett på läkarstudents hemsida så studerar dem 40h/vecka på preklin (?) och 50h/vecka på kliniska terminerna?

Men du menar det finns läkarstudenter som antecknar ALLT på föreläsningarna som sägs/skrivs och klarar sig igenom hela läkarprogrammet? Självklart måste den studenten dock sålla bort en stor del information som man får i böckerna.
Senast redigerad av ExpressK 2018-10-28 kl. 16:54.
Citera
2018-10-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ja, man bör gå in med ödmjukhet inför denna utbildning... Man kan aldrig veta om man klarar det eller inte med tanke på hur tufft det är tidsmässigt.

Vad är det man gör på kliniska terminerna T5-11 som är så tidskrävande? Jag har sett på läkarstudents hemsida så studerar dem 40h/vecka på preklin och 50h/vecka på kliniska terminerna?

Bortsett från uppsats-terminen så är klin i princip schemalagd tid på sjukhus. Under pre-klin har du relativt få obligatoriska moment, medan klin är obligatoriskt till allra största del. Klin är som riktiga arbetsdagar ute på klinikerna, och därtill en mindre mängd föreläsningar och liknande. Klin är tidskrävande just för att det största delen är obligatoriska dagar hela tiden, som riktiga arbetsdagar.
Just på grund av detta brukar tex studenter som är småbarnföräldrar ha relativt lätt att kombinera studier och familjelivet under pre-klin, men få det svårare under klin när det blir långa och obligatoriska dagar för det mesta.

Klin kan du se som praktiska studier i verksamheterna. Därtill även vanligt plugg. Under pre-klin är det enbart plugg så att säga.
Citera
2018-10-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Bortsett från uppsats-terminen så är klin i princip schemalagd tid på sjukhus. Under pre-klin har du relativt få obligatoriska moment, medan klin är obligatoriskt till allra största del. Klin är som riktiga arbetsdagar ute på klinikerna, och därtill en mindre mängd föreläsningar och liknande. Klin är tidskrävande just för att det största delen är obligatoriska dagar hela tiden, som riktiga arbetsdagar.
Just på grund av detta brukar tex studenter som är småbarnföräldrar ha relativt lätt att kombinera studier och familjelivet under pre-klin, men få det svårare under klin när det blir långa och obligatoriska dagar för det mesta.

Klin kan du se som praktiska studier i verksamheterna. Därtill även vanligt plugg. Under pre-klin är det enbart plugg så att säga.
Hur många timmar arbete per vecka är det vid kliniska terminerna ungefär och hur många timmar föreläsningar är det ungefär per vecka?

Vilken termin går du?
Senast redigerad av ExpressK 2018-10-28 kl. 17:09.
Citera
2018-10-30, 17:45
Medlem
Citat:
Hur många timmar arbete per vecka är det vid kliniska terminerna ungefär och hur många timmar föreläsningar är det ungefär per vecka?

Vilken termin går du?

Jag är också läkarstudent i början av klin-terminerna, så kan svara åt dig.

Utgå ifrån att det är 40 timmar/vecka totalt med både föreläsningar och praktik. Ofta är det så att det är 3-4 veckor praktik på avdelningar (8-17) och sen 2-3 veckor av föreläsningar/seminarier som sen följs av en dugga eller tenta. Sedan 3-4 veckor praktik igen osv... Där jag går så är det många seminarier som är obligatoriska, och föreläsningarna är oftast frivilliga, de kan sen pågå allt från en förmiddag till en hel dag. Men det är svårt att säga exakt hur mycket tid allting tar. Sikta på 40 timmar/vecka, plus några timmar hemma varje dag (högst olika från person till person). Kan också hända att du ska ta något/några jourpass eller så för att se den verksamheten, men det varierar mellan sjukhus och utbildningsstäder.
Citera
2018-10-30, 22:08
Medlem
Citat:
Återuppliver en gammal tråd. Nu efter högskoleprovet är det aktuellt med läkarprogrammet.

Som jag förstår det så skiljer sig Uppsala mot Karolinska på så vis att Uppsala har mer av någon slags problembaserat lärande och Karolinska mer rena genomgångar och föreläsningar.

Vad innebär det i praktiken? Hur ser en klassisk vecka ut på UU jämfört med KI? Hur ser en "lektion" ut?

Går på LiU just nu. Vi delas in i grupper, 8 personer i varje, och möts 2 gånger i veckan för att bearbeta olika fall vi får. Vi säger att vi får ett fall på måndagen om celldelning, du ska läsa klart allt om det tills nästa möte, på torsdag. Problemet jag finner är att på dessa 3 dagar hinner du knappt grotta ner dig i sådant stort ämne. Om fallet är litet eller stort så får du fortfarande samma antal timmar att plugga på, men vad jag vet så är det enbart LiU som har två fall per vecka (Uppsala har ett tillfälle tror jag, då har du alltså 7 dagar att plugga om ett ämne). Det är av denna anledning jag har sökt till att byta, KI först pga forskningen och anseendet, Uppsala som andra.
Citera
2018-10-30, 23:59
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem