Citat:
Ursprungligen postat av
VeryTPL
1) Hur lär man sig hantera ''svåra'' samtal? T.ex. ett sådant där man ger ett dödsbesked? Förstår att långt ifrån alla läkare är tvungna att göra detta, men det känns som att om man t.ex. inriktar sig mot onkologi så blir man illa tvungen?
Man har konsultationskunskap under hela utbildningen så att säga; oftast i samband med VFU. Nästintill alla läkare ställs inför situationer att lämna tråkiga besked - det behöver inte alltid betyda döden. Det kan gälla att din sjukdom är kronisk etc. Utbildningen har genom åren fått större fokus på dessa mer "mjuka" värden. Hur man lär sig dessa svåra samtal är olika; enligt mig handlar det om att, som i allt annat i utbildningen, att öva på det. Inte dramatisera, inte linda in saker, vara fakta-baserad, inge hopp (dock bara sanningsenligt). Sedan om möjligt ta det i portioner. Patienten behöver sällan veta precis allt vid samma tillfälle. Det är en tråkig del av jobbet, men mycket, mycket viktig del att det blir rätt. Min erfarenhet är att de flesta har detta med sig redan inbyggt - man vill väl! Utbildningen förser dig sedan med tips och verktyg (videofilmar patientsamtal tex). Var inte rädd för yrket på grund av den här punkten.
Citat:
Ursprungligen postat av
VeryTPL
2) Hur ''lätt'' är det att ta sig mot engelsktalande länder såsom USA/Australien/England? Är lämplighetsproven överkomliga som en hyfsad svensk läkarstudent? Finns det överhuvudtaget en efterfrågan efter svenska läkare inom den amerikanska sjukvården?
Är redo att kämpa för att ta mig dit, men samtidigt så har man tyvärr inte all tid & energi i världen.
Väldigt många har inledningsvis siktet inställt på "coola" USA. Man har sett lite amerikanska läkarserier och känner en dragning västerut. Min erfarenhet är att studenterna med tiden överger dessa tankar. De flesta lärosätena har utbytesavtal med amerikanska universitet. Man får dock betala en hel del själv, jämfört med om man väljer tex europeiska universitet.
Det finns trådar om hur man tar sig in i det amerikanska "läkarsystemet". Kort sagt kan man säga att det tar tid, är svårt och är omständligt. Givetvis inte omöjligt. Dock är andra länder i regel lättare (EU totalt smärtfritt). Australien är även det lättare än tex USA. UK är svårare att sia om i och med Brexit.
Citat:
Ursprungligen postat av
VeryTPL
3) Har man mycket gemensamma kurser/föreläsningar med icke-läkarstudenter såsom sjuksköterskor, biovetare osv? Samt hur ser könsfördelningen ut på programmet? Är 2/3 tjejer en rimlig uppskattning?
Nej, nästan inga gemensamma föreläsningar. Åtminstone inte där jag läste. Någon dag eller två tillsammans det första året, that's it. Däremot umgås man ju med andra professioner under VFU (många sjuksystrar älskar att bevisa att de minsann kan ta blodtryck bättre än den unga läkarstudenten)

Könsfördelningen kan du få fram genom att kolla UHR:s antagning på nätet. Där ser man kön- och åldersfördelning på samtliga lärosäten de senaste åren. Kort sagt; det är fler tjejer än killar (runt 60/40)
Citat:
Ursprungligen postat av
VeryTPL
4) Inom onkologin, förväntas man lära sig lite fysik? (Har absolut ingenting emot detta, hade bara sett det som något positivt.)
Ja
Citat:
Ursprungligen postat av
VeryTPL
5) Hur många obligatoriska moment har man i snitt per vecka i form utav labbar och seminarium under pre-klin? Funkar det att skippa en större del utav alla föreläsningar för att således läsa in materialet hemifrån? Isåfall, hur många ''lediga'' dagar (som ej kräver att man tar sig till skolan) kan man få ut i veckan i snitt? (om man slår ut det över en termin typ)
Väldigt olika beroende på lärosäte, om man kör PBL eller inte tex.
PBL har mycket fler obligatoriska moment. Dessutom är PBL uppbyggt på så sätt att man förväntas vara en del av "gruppen". Väljer du ett lärosäte som inte kör med PBL är antalet obligatoriska moment under preklin mycket få skulle jag säga. De första terminerna är de obligatoriska momenten runt 3-6 stycken per månad ungefär (på lärosäte utan PBL). Preklin är den delen av utbildningen som är "lättast" att kombinera med familj, plugga hemifrån osv...
Citat:
Ursprungligen postat av
VeryTPL
6) Rent spontant: vilken/vilka inriktningar bör man gå mot om ens starkare ämnen är matematik och fysik? Har ett stort intresse för sjukvården och läkekonsten, så ett annat program är ej relevant. Däremot hade jag gärna fått räknat en liten del, ifall möjlighet finns givetvis!
Radiologi, onkologi...
Eller forskning =)
Alternativ bubblare; läs till sjukhusfysiker.