Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 21:02
  #1333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Umeå, örebro och Linköping. Kanske göteborg
Det var precis vad jag också tänkte! Skönt att någon delar min prognos.
Citera
2017-12-10, 14:14
  #1334
Medlem
Hur sjuka är inte antagningspoängen inför VT18? Krävs absolut inte bra betyg längre för att komma in?

Sidospår, läser termin 4 vid Linköpings universitet och funderar på att byta till Uppsala. Värt med tanke på prestige eller spelar det ingen roll?
Citera
2017-12-10, 15:37
  #1335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesjoint
Hur sjuka är inte antagningspoängen inför VT18? Krävs absolut inte bra betyg längre för att komma in?
Menar du högskoleprovet eller betygsgränsen?
Citera
2017-12-10, 16:04
  #1336
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIamZAK
Jag har sökt läkarprogrammet nu till våren. Jag ligger precis på gränsen att komma in, jag har 21,25 i BI. (och 1.6 på hp, men det är väll inte till någon hjälp).

Jag sökte Lund -> Göteborg -> Linköping -> Örebro.

Tror ni att jag kommer in, och i så fall vilket universitet?

21,25 + 16 = 37,25 i AU1 på Umeå Universitet.

Den måste du redan vara antagen genom?

Jäklar vad antagningskraven sjunkit om man tittar antagningsstatistik? Har man utökat antalet platser eller?
Citera
2017-12-10, 16:25
  #1337
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesjoint
Hur sjuka är inte antagningspoängen inför VT18? Krävs absolut inte bra betyg längre för att komma in?

Sidospår, läser termin 4 vid Linköpings universitet och funderar på att byta till Uppsala. Värt med tanke på prestige eller spelar det ingen roll?

Håller inte med dig.

BI-gruppen (betyg) ligger fortfarande mycket högt.

HP har sjunkit, men det är ett resultat av vansinnigt mycket tuffare normeringar.

Topp 3 svårast att bli antagen till är fortfarande Läkarprogrammet. Därefter två psykolog. Och därefter 4 Läkare igen.

Du måste se till hur programmet förhåller sig relativt till de andra programmen. HP-prov och normeringar förändras!

Svårast att bli antagen till är fortfarande Läkarprogrammet och till viss del psykolog.

Inget nytt under solen.
Citera
2017-12-10, 16:52
  #1338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Menar du högskoleprovet eller betygsgränsen?

Betyg, BI-kvoten
Citera
2017-12-10, 16:53
  #1339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Håller inte med dig.

BI-gruppen (betyg) ligger fortfarande mycket högt.

HP har sjunkit, men det är ett resultat av vansinnigt mycket tuffare normeringar.

Topp 3 svårast att bli antagen till är fortfarande Läkarprogrammet. Därefter två psykolog. Och därefter 4 Läkare igen.

Du måste se till hur programmet förhåller sig relativt till de andra programmen. HP-prov och normeringar förändras!

Svårast att bli antagen till är fortfarande Läkarprogrammet och till viss del psykolog.

Inget nytt under solen.


Fast jo. När jag blev antagen som andra urval i Linköping låg mina betyg på samma nivå som antagningen i Uppsala på första (!) urvalet.
Citera
2017-12-10, 17:59
  #1340
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesjoint
Fast jo. När jag blev antagen som andra urval i Linköping låg mina betyg på samma nivå som antagningen i Uppsala på första (!) urvalet.

Du kan inte jämföra inom läkarprogrammet utan hur utvecklingen är relativt mot andra universitetsprogram!
Citera
2017-12-10, 19:00
  #1341
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Du kan inte jämföra inom läkarprogrammet utan hur utvecklingen är relativt mot andra universitetsprogram!

Menar du att det också blivit lättare att komma in på andra universitetsutbildningar relativt sätt? Om inte ser jag inte varför man inte kan göra den jämförelsen. Ett fall från 1.8 till 1.65 i HP är ju rätt så stort för de som aspirerar till att bli läkare.
Citera
2017-12-10, 19:43
  #1342
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Menar du att det också blivit lättare att komma in på andra universitetsutbildningar relativt sätt? Om inte ser jag inte varför man inte kan göra den jämförelsen. Ett fall från 1.8 till 1.65 i HP är ju rätt så stort för de som aspirerar till att bli läkare.

Inte när det är lika svårt att få 1.75+ idag som det var att få 2.0 år 2012. Det är även betydligt svårare att få maxbetyg idag än förr. Vi som blev klara med för gymnasiet mer än sex år sedan hade en extrem betygsinflation.
__________________
Senast redigerad av Fojos 2017-12-10 kl. 19:46.
Citera
2017-12-10, 20:15
  #1343
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Menar du att det också blivit lättare att komma in på andra universitetsutbildningar relativt sätt? Om inte ser jag inte varför man inte kan göra den jämförelsen. Ett fall från 1.8 till 1.65 i HP är ju rätt så stort för de som aspirerar till att bli läkare.

Det är lättare att komma in på de andra utbildningarna också, ja.

Du kan inte jämföra antagningen till Läkarprogrammet de senaste 3-10 åren.
Vad du MÅSTE göra är att jämföra den relativt sett till de andra universitetsprogrammen.

Som ovanstående skriver; det är lika svårt att få 1.75+ idag som det var att få 2.0 år 2012. Lägg därtill betygsinflationen, som stagnerade när A-F.

Så; man MÅSTE jämföra antagningen till läkarprogrammet med antagningen till övriga universitetsprogram.

Ta VT 00 tex. 507 st fick 2,0 och 688 fick 1,9. Totalt alltså 1195 st.
I höstas HT 17 fick totalt 150 st 1,9-2,0

Det har blivit extremt mycket svårare att få de högre poängen på HP-provet. 1,75+ idag motsvarar 2,0 förr.

Lite fler exempel
Citat:
GBG Vt 00:
Läkare: 2,0
Psykolog 1,9
Läkare: 2,0

Citat:
GBG HT 00
Läkare: 2,0
Socionom 1,5
Psyolog 2,0
Handels ekonom analytisk: 1,7
Jurist 1,7

Idag ligger jurist på 1,4
Psykolog på 1,6-1,7
Socionom på 1,0

Som du ser så har alla tappat MINST lika mkt procentuellt som Läkarprogrammet.
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2017-12-10 kl. 20:24.
Citera
2017-12-10, 20:40
  #1344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
21,25 + 16 = 37,25 i AU1 på Umeå Universitet.

Den måste du redan vara antagen genom?

Jag blev antagen till Göteborg!! De hade 21.25, vilket var precis det jag hade. Jag hade verkligen inte räknat med att komma in på första antagningen i Göteborg. Vågade knappt hoppas på att jag skulle bli antagen i urval 2. :P

En ytterligare fråga. Jag är 38 reserv i Lund. Intaget i Lund var 21.56 i urval 1 och jag hade som sagt 21.25. Finns det någon chans att jag kommer in i Lund, eller ska jag räkna med Göteborg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback