2017-11-27, 21:42
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pampini
Jag förstår, skulle sitta fint ifall det skulle sänkas med 0,1 i U1 så att U1 blir typ 22,20-22,19... Men det är för osannolikt känns det som, eller?

Det är inte helt omöjligt skulle jag säga
Citera
2017-11-28, 16:22
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
-

Hej, Jeremi!

Jag tänkte fråga dig lite om råd inför val av SVK-kurs på T7 på KI. Har bestämt mig för antingen nån av dessa två:

Akut ortopedi - en fördjupningskurs (SöS)
Traumatologi – omhändertagande av svårt skadade (Huddinge)

Verkar som du har god klinisk inblick inom detta och tänkte därför fråga om hur de exakt skiljer sig åt och vad du rekommendera utifrån dina tidigare kursares erfarenheter. Min förståelse är att ortopedikursen är mer inriktad på frakturbehandling medan traumatologi kanske fokuserar mer på ATLS-principerna med stabilisering av patienten men kan ha fått en fel bild.

Tacksam för råd av dig eller någon annan.

Citera
2017-11-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Psykiatri. Öppenvårdsmottagning.

Haha, ett kriterium var ju att det inte skulle innefatta mycket stress.
Citera
2017-11-28, 17:39
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Haha, ett kriterium var ju att det inte skulle innefatta mycket stress.
Var skulle det vara lugnare?
Citera
2017-11-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Var skulle det vara lugnare?

Skulle kunna tänka mig att hudmottagning, ögonmottagning och andra "snabbt in, snabbt ut" mottagningar är ganska lugna. Man kanske har stora flöden, men det är ofta ganska snabba fall. Det är ganska svårt att sia i vad som är "lätt / tungt", men jag kan säga dig att psykiatri ska man inte ge sig in i med förhoppningen att det kommer vara ett lätt och stressfritt arbete. Mycket beror på lokala förhållanden.

Men visst, man kan ju bli en halvkass dussinpsykiater som egentligen inte kan speciellt mycket. Då är det nog ganska chill. Men de skapar en enorm arbetsbörda för de som faktiskt behärskar psykiatri.
Citera
2017-11-29, 19:51
Medlem
lighten-ups avatar
Om det är chill någonstans så är det väl ändå på röntgen
Citera
2017-11-29, 20:34
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Hej, Jeremi!

Jag tänkte fråga dig lite om råd inför val av SVK-kurs på T7 på KI. Har bestämt mig för antingen nån av dessa två:

Akut ortopedi - en fördjupningskurs (SöS)
Traumatologi – omhändertagande av svårt skadade (Huddinge)

Verkar som du har god klinisk inblick inom detta och tänkte därför fråga om hur de exakt skiljer sig åt och vad du rekommendera utifrån dina tidigare kursares erfarenheter. Min förståelse är att ortopedikursen är mer inriktad på frakturbehandling medan traumatologi kanske fokuserar mer på ATLS-principerna med stabilisering av patienten men kan ha fått en fel bild.

Tacksam för råd av dig eller någon annan.

Jag vill minnas att båda kurserna fanns redan för länge sedan. Läste själv en annan SVK som verkar vara borttagen nu. Jag är verkligen inte speciellt intresserad av ortopedi men skulle nog säga att akut ortopedikursen nog är att föredra framför traumatologi, av den enkla anledningen att man redan som AT-läkare kommer ha mycket nytta av den kursen. Traumatologi är nog mer eller mindre poänglös, du kommer inte ha någon egentlig nytta av den. Själv slulle jag ha valt Anestesi, farmakologi, fysiologi och praktik; en fördjupning, Vad skall det vara i droppet? Om parenteral vätske- och nutritionsbehandling och När allt sviktar! Intensivvård av den svårt sjuka patienten (i den ordningen). Men allmänt så är det ju definitivt så att man bör undvika Huddinge under vintern om man inte råkar bo i Söderort eller uppskattar pendlarfrustration.

Lycka till!
Citera
2017-12-03, 22:51
Medlem
Tropicanans avatar
När öppnar anmälan till våra svenska läkarprogram?
Citera
2017-12-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
När öppnar anmälan till våra svenska läkarprogram?
Man anmäler sig på https://www.antagning.se som på de flesta andra programmen på högskolenivå. Anmälan till höstterminen öppnar 15:e mars. Det är för sent för att anmäla sig till alla populära program inför vårterminen.
Citera
2017-12-05, 08:52
Medlem
Uppsala Universitet vs. Linköping Universitet? Skillnad på kvalité i slutändan? Någon större skillnad mellan utbildningarna förutom mycket PBL i Linköping?
Citera
2017-12-06, 19:44
Medlem
Jag har sökt läkarprogrammet nu till våren. Jag ligger precis på gränsen att komma in, jag har 21,25 i BI. (och 1.6 på hp, men det är väll inte till någon hjälp).

Jag sökte Lund -> Göteborg -> Linköping -> Örebro.

Tror ni att jag kommer in, och i så fall vilket universitet?
Citera
2017-12-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIamZAK
Jag har sökt läkarprogrammet nu till våren. Jag ligger precis på gränsen att komma in, jag har 21,25 i BI. (och 1.6 på hp, men det är väll inte till någon hjälp).

Jag sökte Lund -> Göteborg -> Linköping -> Örebro.

Tror ni att jag kommer in, och i så fall vilket universitet?

Umeå, örebro och Linköping. Kanske göteborg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in