2017-09-17, 17:43
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Här kommer några omogna frågor, varsågoda!

1) Känner att jag inte kommer passa in bland folket på läkarprogrammet, då mina fördomar säger mig att där enbart går flitiga "mammas pojkar/flickor" med noll humor och noll personlighet, medan jag är mer åt "Indek-hållet": dryg kille som gillar TV-spel, poker och substanser i blodet. Stämmer mina fördomar? Kommer jag ses som ett missfoster på läkarprogrammet?
Edit: Dåligt förklarat, I know, men tänker inte skriva en bibel och tror att ni kanske fattar vad jag snackar om.

2) Vad tycker ni som går på Sahlgrenska om studentlivet? Vet att mina polare på Chalmers är helnöjda, men det sägs ju vara en ganska kraftig skillnad mellan GU och Chalmers. Fem och ett halvt år utan vettigt studentliv hade ju känts rätt kefft; men Gbg kanske erbjuder såpass mycket annat i form av "vanligt" uteliv och aktiviteter att det funkar fint ändå?

3) Hur är det att vara bland de yngsta i klassen? Jag gick ut gymnasiet nu i somras och funderar på om jag ska börja nu till våren eller till hösten. Väljer jag HT får jag gå med vissa som är ett år yngre, och det kanske är mer soft än att vara yngst av alla (vilket jag typ kommer vara om jag börjar nu, VT)?

Tack på förhand! Behöver all vägledning jag kan få, även när (läs: i synnerhet) det kommer till frågor som dessa.

1) Helt grundlöst. Finns folk av alla varianter på utbildningen. Tror inte det är så smart att springa ut och ropa att du gillar heroin någonstans.

2) Har ingen aning. Aldrig hört talas om något studentliv i Göteborg. Åk till Lund eller Uppsala för det.

3) Det kommer vara många direkt från gymnasiet. Är du helt skyddad verstad av helikopterföräldrar kanske verkligheten kommer knäcka dig när du kommer ut på praktik dock. Den är inte vacker.
Citera
2017-09-17, 17:57
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag postade inte länken med nån form av agenda utan är öppen för fri diskussion! Tror själv att urvalet är alldeles för selektivt och dessutom har en inte tillräckligt stor andel svarat.
Sedan ska du lägga till att förväntningarna som studenterna har på KI och Uppsala inte kan jämföras med krav som studenter ställer på Örebro.
Citera
2017-09-17, 18:02
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Här kommer några omogna frågor, varsågoda!

1) Känner att jag inte kommer passa in bland folket på läkarprogrammet, då mina fördomar säger mig att där enbart går flitiga "mammas pojkar/flickor" med noll humor och noll personlighet, medan jag är mer åt "Indek-hållet": dryg kille som gillar TV-spel, poker och substanser i blodet. Stämmer mina fördomar? Kommer jag ses som ett missfoster på läkarprogrammet?
Edit: Dåligt förklarat, I know, men tänker inte skriva en bibel och tror att ni kanske fattar vad jag snackar om.

2) Vad tycker ni som går på Sahlgrenska om studentlivet? Vet att mina polare på Chalmers är helnöjda, men det sägs ju vara en ganska kraftig skillnad mellan GU och Chalmers. Fem och ett halvt år utan vettigt studentliv hade ju känts rätt kefft; men Gbg kanske erbjuder såpass mycket annat i form av "vanligt" uteliv och aktiviteter att det funkar fint ändå?

3) Hur är det att vara bland de yngsta i klassen? Jag gick ut gymnasiet nu i somras och funderar på om jag ska börja nu till våren eller till hösten. Väljer jag HT får jag gå med vissa som är ett år yngre, och det kanske är mer soft än att vara yngst av alla (vilket jag typ kommer vara om jag börjar nu, VT)?

Tack på förhand! Behöver all vägledning jag kan få, även när (läs: i synnerhet) det kommer till frågor som dessa.
1) Det är mycket bra profil och du kommer nog att känna gemenskap då många är som du.

Sahlgrenska är det bättre alternativet.
Citera
2017-09-17, 18:07
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
1) Helt grundlöst. Finns folk av alla varianter på utbildningen. Tror inte det är så smart att springa ut och ropa att du gillar heroin någonstans.
Nää,studenter som verkligen vill lära sig något kan dessvärre inte utvecklas tack vare majoriteten RIVENOST-are som sänker ribban.Alla möjliga typer finns medan snorungarna härjar!
Citera
2017-09-17, 18:10
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Nää,studenter som verkligen vill lära sig något kan dessvärre inte utvecklas tack vare majoriteten RIVENOST-are som sänker ribban.Alla möjliga typer finns medan snorungarna härjar!

Är inte säker på att jag förstår RIVENOST-are, får bara upp lasagne på google. Är det en allmän kritik mot PBL (plebejisk-bortkastat-liv) du uttrycker; ty det gör jag sannerligen.
Citera
2017-09-18, 16:14
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Är inte säker på att jag förstår RIVENOST-are, får bara upp lasagne på google. Är det en allmän kritik mot PBL (plebejisk-bortkastat-liv) du uttrycker; ty det gör jag sannerligen.
Huruvida PBLnumera är en andra chans för handikappade men dock uppkäftiga snorungarna är en sak i sig.
Jag fick faktiskt vara med en sådan basgrupp i en vecka.Kort sagt;kunniga studenter framstår som okunniga och plebejerna tar över och sätter ribban.
Begriper inte varför statliga myndigheter inte agerar mot PBL.Jag har ringt runt och frågat om belägg för denna examinationsform,men tydligen saknas det@
Citera
2017-09-19, 20:59
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Det är väldigt obehagligt och upprörande att läsa om er yngres (?) Strävan efter pengar, status och sökande efter på vilket sätt det går att mjölka ur så mycket skattemedel som möjligt. Finns något mer intresse för att läsa medicin än pengar och status?

Ingen vet hur allmänläkeriet ser ut om 10+år. Kanske har vi dygnetrunt-öppna vc Då?

Tips: bli börshaj, affärsjurist eller nåt istället om det är pengar som lockar.

Så du menar att bara för att man gillar vetenskapen så måste man lägga sig platt och acceptera donationer i stället för en ordentlig lön bara för att det ska vara något sorts kall?

Varför kan man inte vara intresserad av både medicin och att få betalt för sin insats?
Citera
2017-09-19, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Så du menar att bara för att man gillar vetenskapen så måste man lägga sig platt och acceptera donationer i stället för en ordentlig lön bara för att det ska vara något sorts kall?

Varför kan man inte vara intresserad av både medicin och att få betalt för sin insats?

Nej det har jag inte påstått.

Det kan man, det var inte de personerna jag främst syftade på utan de som har slagsida åt status och pengar främst. Å andra sidan ska jag inte döma andra, det är sant. Whatever floats your boat liksom. Huvudsaken i slutändan är kompetensen hos den utövande läkaren. Hellre en status- och pengadriven kliniskt utmärkt läkare än en sämre med mindre anspråk gällande sakerna ovan.

Förvisso tjänar läkare i Sverige rätt dåligt i jämförelse med andra länder och även gentemot andra branschområden (vilket möjligen sållar bort de mest ekonomiskt styrda personerna?). Så det är väl egentligen inget problem ändå

Ps. Jag tillhör de som tycker att läkare ska ha bra betalt.
Senast redigerad av RagataChristie 2017-09-19 kl. 21:22.
Citera
2017-09-20, 15:04
Medlem
Är läkarprogrammet svårt att förstå? Hur mycket pluggar man per vecka inklusive alla föreläsningar/lektioner/seminarium under alla terminer? Hur mycket självstudier är det?
Senast redigerad av Magnetbord 2017-09-20 kl. 15:18.
Citera
2017-09-21, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Är läkarprogrammet svårt att förstå? Hur mycket pluggar man per vecka inklusive alla föreläsningar/lektioner/seminarium under alla terminer? Hur mycket självstudier är det?

Det är högst individuellt. Mycket schemalagt. Räkna 40/h per vecka. Ibland mer, ibland mindre men ungefär.
Citera
2017-09-21, 18:59
Medlem
Hur är studentlivet i Linköping för läkarna? Har hört att universitetssjukhuset ligger en bit ifrån övriga, sammanhängande, campus. Blir det lätt så att man bara hänger med läkare och inte tar del studentlivet knuten till campusområdet?
Citera
2017-09-21, 20:11
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskkapitalist
Hur är studentlivet i Linköping för läkarna? Har hört att universitetssjukhuset ligger en bit ifrån övriga, sammanhängande, campus. Blir det lätt så att man bara hänger med läkare och inte tar del studentlivet knuten till campusområdet?

Som läkare kommer du till slut nästan bara ha läkare som vänner ändå, så det gäller att börja i tid (gäller såklart inte alla, men det är det mest interna strået som jag vet om).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in