2017-12-10, 22:05
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Inte när det är lika svårt att få 1.75+ idag som det var att få 2.0 år 2012. Det är även betydligt svårare att få maxbetyg idag än förr. Vi som blev klara med för gymnasiet mer än sex år sedan hade en extrem betygsinflation.

Sant, det är nog bidragande faktorer. Tittar man på UHRs statistik över de sökande så ser man dock också att antalet antagna är fler än förut. Oklart om detta beror på ett överintag eller att man faktiskt utökat antalet platser? Läste nåt om det i Läkartidningen om jag minns rätt nämligen.
Citera
2017-12-11, 00:53
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Sant, det är nog bidragande faktorer. Tittar man på UHRs statistik över de sökande så ser man dock också att antalet antagna är fler än förut. Oklart om detta beror på ett överintag eller att man faktiskt utökat antalet platser? Läste nåt om det i Läkartidningen om jag minns rätt nämligen.

Det är överintag (väldigt många idag som inte klarar av tentorna, på alla lärosäten förutom lund) och utökning av platser har skett, men det verkar inte ha påverkat antagningspoängen något särskilt. Många som börjar på "extraplatser" är sådana som tidigare hade åkt utomlands för att studera, och dessa har generellt legat på gränsfall.
Citera
2017-12-11, 18:07
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesjoint

Sidospår, läser termin 4 vid Linköpings universitet och funderar på att byta till Uppsala. Värt med tanke på prestige eller spelar det ingen roll?

Rent spontant skulle jag säga att det inte spelar någon roll. Vill du utomlands är det väl ändå bara KI som folk känner till.

Ni är ju sista klassen som läser enligt gamla läroplanen. Hur funkar det om ni blir spärrade och ramlar ner en termin? T3 har ju t.ex. läst all neuroanatomi T2 vilket ni inte gör förrän T5.
Citera
2017-12-12, 22:26
Medlem
Ska börja läkarprogrammet i LiU och funderar lite över litteratur. Alltså, litteraturlistan på deras sida är väldigt bra och informativ, men det är 150 böcker. Vilka böcker måste man ha (då menar jag skaffa denna bok eller faila), kan vara bra att ha och vilka kan man skippa? Vill inte bli totalt pank.
Citera
2017-12-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Det är överintag (väldigt många idag som inte klarar av tentorna, på alla lärosäten förutom lund) och utökning av platser har skett, men det verkar inte ha påverkat antagningspoängen något särskilt. Många som börjar på "extraplatser" är sådana som tidigare hade åkt utomlands för att studera, och dessa har generellt legat på gränsfall.

Är det många på läkarprogrammen som inte klarar av tentorna? Menar du som hoppar av? Varför är det så i så fall?
Citera
2017-12-12, 23:50
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amphyama
Ska börja läkarprogrammet i LiU och funderar lite över litteratur. Alltså, litteraturlistan på deras sida är väldigt bra och informativ, men det är 150 böcker. Vilka böcker måste man ha (då menar jag skaffa denna bok eller faila), kan vara bra att ha och vilka kan man skippa? Vill inte bli totalt pank.

Nu är ju curriculumet ändrat sedan jag började men antar att följande ändå kommer behövas tidigt:
- Cellbiologi (The cell/Essential cell biology)
- Fysiologi (Boron/Guyton)
- Biokemi (Stryer/Lippincot)
- Anatomi (Sobotta)

Alternativen till höger är de lite mer kortfattade, lättare böckerna. Du behöver dock inte köpa något innan kursstart, faddrarna kommer också vara behjälpliga.
Citera
2017-12-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Är det många på läkarprogrammen som inte klarar av tentorna? Menar du som hoppar av? Varför är det så i så fall?

Läkartidningen: "Stor oro över läkarstudenters fallande resultat"
Citera
2017-12-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Nu är ju curriculumet ändrat sedan jag började men antar att följande ändå kommer behövas tidigt:
- Cellbiologi (The cell/Essential cell biology)
- Fysiologi (Boron/Guyton)
- Biokemi (Stryer/Lippincot)
- Anatomi (Sobotta)

Alternativen till höger är de lite mer kortfattade, lättare böckerna. Du behöver dock inte köpa något innan kursstart, faddrarna kommer också vara behjälpliga.

Är Guyton en lite mer kortfattad fysiologibok? Skulle kanske säga Guyton/Tortora isåfall.
Citera
2017-12-13, 14:15
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzapa
Är Guyton en lite mer kortfattad fysiologibok? Skulle kanske säga Guyton/Tortora isåfall.

Jämfört med Boron tycker jag det. ;-) Sedan är Tortora ett jättebra komplement, gillar upplägget i boken starkt och den ger en bra överblick. Eller om man känner sig lite mindre ambitiös på ett visst område.
Senast redigerad av Revole 2017-12-13 kl. 14:30.
Citera
2017-12-13, 23:49
Medlem
k
Citera
2017-12-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9N8B7
Läkartidningen: "Stor oro över läkarstudenters fallande resultat"

Oj då där ser man. Över 60/h i veckan låter ju mycket. Är det för att det är svårt innehållet eller bara mycket? Och stämmer det att man läser många kurser samtidigt? På alla lärosäten?
Citera
2017-12-14, 10:05
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Oj då där ser man. Över 60/h i veckan låter ju mycket. Är det för att det är svårt innehållet eller bara mycket? Och stämmer det att man läser många kurser samtidigt? På alla lärosäten?

Nej, inte i Göteborg, dom läser allt i ett block. Jag tror däremot inte det spelar jättestor roll, särskilt med tanke på att det är Lund som avviker från trenden, inte Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in