Citat:
Som sagt så ja. Jag tror till och med att man i många fall klarar sig bättre. Att fokusera på det väsentliga genom att gå igenom förläsningar och att anstränga sig att förstå det som man märker är centralt genom att själv googla och titta på youtube är i många fall mycket mer effektivt än att läsa i böckerna, och effektivitet krävs eftersom det är omöjligt att läsa allt i läroböckerna och komma ihåg detta. Att läsa ett kapitel noggrant i boken på 70 sidor i en skitstor bok tar ett jävla bra tag om man ska anteckna bredvid och dessutom försöka förstå alla nya koncept och utöver detta memorera allt. Jag tror många blir stressade av detta istället för att bara skippa boken och lära sig på andra sätt. Kan man klara läkarutbildningen utan att skaffa en enda bok? Prata med en person idag som läser till läkare utomlands och den personen är i mitten av läkarutbildningen och sa att han/hon inte köpt en enda bok? Att man kan skriva ut papper/läsa online o.s.v?Att man kan klara sig på det sättet? Funkar det verkligen så?
För att plugga på detta sätt krävs det ju att man har en förmåga att fatta vad som är viktigt (eller att man har PBL där de berättar för en vad som är viktigt) och att man dessutom klarar av att släppa på sitt kontrollbehov och klara av att strunta i att läsa boken. Detta tror jag att många toppstudenter (som de flesta på läkarutbildningen ändå är) har svårt att göra. Det är inte riktigt så man gjorde på gymnasiet.