2013-11-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag får inte länken att fungera. Men jag håller med om att det är mycket osmakligt. Vem står bakom uttalandet?

Nu har jag lagat länken.

"Släpp inte ut honom"

Det är en av brottsoffrets vänner som säger så, en 72-årig man.
Citera
2013-11-18, 23:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag hoppas ...

Att försvaret utnyttjar dessa veckor som RPU:n tar på ett vettigt sätt.

T.ex. kan dom ju se till att den "tekniska" bevisningen av tejpen pulveriseras till noll. Det måste vara indicie-kedjans svagaste punkt. Blodet hamnade på den långt innan VB försvann. Det kan ha varit hennes tejp. Något fingeravtryck från KJ existerade inte.
Nej, fingeravtryckskontroll gjordes aldrig på rullen. Försvaret kan begära det nu.
Citera
2013-11-18, 23:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha... nu erkänner advokaten i praktiken att det inte finns någon annan förklaring till blodfynden i bilen än att hans klient faktiskt fraktat den döda kroppen i den.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/advokaten-besviken-over-domen-8029464.aspx
Ja, han desavouerar faktiskt klienten lite tydligare än vad jag tycker att en försvarare ska göra. Hans huvudmans inställning är veterligen fortfarande att han varken har haft ihjäl VB eller befattat sig med hennes lik, och det ska försvararen respektera.
Citera
2013-11-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, han desavouerar faktiskt klienten lite tydligare än vad jag tycker att en försvarare ska göra. Hans huvudmans inställning är veterligen fortfarande att han varken har haft ihjäl VB eller befattat sig med hennes lik, och det ska försvararen respektera.

Det verkar mest vara lite kollegial samvaro i syfte att bevara något ickeexisterande förtroende som ska bevaras, såvida advokaten inte har skriftligt på det hela förstås. Då ber jag om ursäkt för att jag tvivlade på advokatens yrkesetik även om det lika gärna kan vara pressen som hittat på.
Citera
2013-11-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag är övertygad om att KJ inte var ensam om det här. Men rädsla har nog lagt en våt, kall, filt över Boden ..

KJ har ju suttit häktat i 5 månader och nu en dryg månad till. Hans ex flickvänner har vittnat. Dom har inte varit särskilt ängsliga av sig.

Fram till att "benen" hittades var MB lika misstänkt som KJ. Så vem "tjänade" mest på att dom dök upp så lämpligt?

Alternativet hade varit topsning, DNA, fingeravtryck, undersökning av bilar, Lakaträsk och avlopp mm

Någon som har ett bra svar.
Citera
2013-11-18, 23:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag hoppas ...

Att försvaret utnyttjar dessa veckor som RPU:n tar på ett vettigt sätt.

T.ex. kan dom ju se till att den "tekniska" bevisningen av tejpen pulveriseras till noll. Det måste vara indicie-kedjans svagaste punkt. Blodet hamnade på den långt innan VB försvann. Det kan ha varit hennes tejp. Något fingeravtryck från KJ existerade inte.
Gjorde det det?

Ja, men vet du det så säkert så tala om det för polisen då. Det vill man säkert ha reda på.
Citera
2013-11-18, 23:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Han finns ju idag på rättspsykiatriska kliniken i Öjebyn, den ligger bra mycket närmare än Sundsvall.
Jo, jag vet. Men Öjebyn är inte en regionklinik, och jag är ganska säker på att fall av KJ:s typ hamnar på en sån.
Citera
2013-11-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, fingeravtryckskontroll gjordes aldrig på rullen. Försvaret kan begära det nu.
Tycker mig se att rullen har legat på sin plats väldigt länge, tycker mig se ett lager med damm på den.
Citera
2013-11-18, 23:49
Medlem
Citat:
Jo, jag vet. Men Öjebyn är inte en regionklinik, och jag är ganska säker på att fall av KJ:s typ hamnar på en sån.

Funderade över om det fanns någon skillnad, såg att du hade skrivit regionklinik redan i förra inlägget, men jag googlade lite och så såg jag på ett ställe "länsklinik" för Norrbotten tror jag det stod, så jag tänkte att det kanske räckte, samt att det stod om en dömd mördare som hade rymt därifrån.

Citat:

Jag reagerade också över det. Vill han bli utbytt? Eller var det en lapsus bara? Jag förstår inte riktigt varför han säger så.

En vaken klient borde överväga att begära att få en annan försvarare nu.
Citera
2013-11-18, 23:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Men alltså, menar du att de skulle gå ut och berätta exakt varför? Det var väl en alldeles utmärkt förklaring på en fråga från pressen. Det måste även du förstå. Du försitter då inga chanser att misskreditera mps. Synd, för organisationen har verkligen hjälpt till i det här fallet, de var snabbt på plats och de lyssnade på KJ. Det hade varit direkt fel av dem att gå ut och säga att att en person tipsat dem, eller namnge personen, vad du nu är ute efter, för att just du ska sluta kasta smuts på dem.

Ja, det gör väl inget om de berättar, var ju även snabbt ute med att berätta smaskiga detaljer om fp1 också, för att inte tala om den som nämnde minst två namn för oss på pluggkompisen. Bodengrabb har ju själv sagt att hen är med i MPS, "vi i MPS" tror jag att det uttrycktes Jodå, det är en pålitlig organisation som inte förtjänar kritik såattvahettere.

Att någon av dem även fick sömnproblem och en annan kommer att leva med fallet hela sitt liv tyder definitivt på att MPS och glada amatörer är lämpade att söka efter lik, styckade lik dessutom.

Och ja, benen hade hittats fortare om polisen hade tagit lite mer av som sägs här på allvar. Sannolikt så har man snappat upp ett och annat i tråden, det tycker jag att man kan läsa mellan raderna i FUP, synd bara att man inte tog tipset Gammelängsberget lite mer på allvar, det var ju en logisk plats att söka på om det var KJ man synade i sömmarna. Men visst, polisen verkar inte ens ha haft koll på vem de hade span på och när, så det är förlåtligt.

Jag kastar inte smuts, är realist och säger vad jag tycker.
Citera
2013-11-18, 23:52
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror ingenting därför att jag inte vet. Om du vet varför han avfördes så kan du väl berätta det för oss nyfikna. Vad gör att MB inte kan ha med saken att göra?
Jag vill tillägga följande
För det flesta av oss gäller nedan:
Med ett styckmord har man stålsatt sin skilsmässa
Det är bara synnerliga starka band som mor/son som kan förlåta
Det jag säger är att AN kan knappast vara intresserad att ge MB ett falsk talibi, i sådana fall lär hon nog inte sova så gott på natten, eller vad tror du?
Citera
2013-11-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jag reagerade också över det. Vill han bli utbytt? Eller var det en lapsus bara? Jag förstår inte riktigt varför han säger så.

En vaken klient borde överväga att begära att få en annan försvarare nu.

1. Advokatens klient är väl lite svårhanterlig just nu. Det brukar vara så med folk uppfostrade av NSD.

2. För att partiet kommenderar så kanske?

3. Har han gjort så utan att klientens tillstånd så är det ju bara att kräva en ny advokat samt stämma vederbörande. Kan ju bli rätt saftigt så att säga. Men det kan ju vara uppgjort för att försöka få till psykvård. Men denne KJ hade väl god man var det någon som skrev tidigare i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in