2013-11-16, 13:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Vad vet vi om den här kaxiga tjejen Carolina Holmberg?

Någon som vet vilka mordfall/brottsfall hon haft tidigare, om hon är advokat eller jurist och allt annat kring hennes yrkesroll.
Citera
2013-11-16, 13:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det är inte en alltför lätt uppgift att döma KJ för mord, styckning, etc.
Jag anser att han kanske kan dömas för grifterfridsbrott, då det inte finns tillräckligt med teknisk bevisning eller en tillräckligt väl uppbyggd gärningsmannabeskrivning. Det finns fortfarande stora luckor i denna utredning som vi inte fått svar på.

Nog för att KJ har både sociala- och psykologiska problem i den vardagliga tillvaron och i synnerhet i sitt känsloliv kan man inte anta att han är si eller så (i brist på empati). Tvärtom tror jag att han visst kan ha en stark anknytning till personer och djur, han kan bara inte förklara sina innersta känslor.

Jag är inte helt övertygad om att KJ är ensam GM, jag är också osäker på händelseförlopp och motiv. Jag vet att många i tråden nonchalerar motivet och dess inverkan på brottet.

Faktum är att vet/förstår du motivet hittar du också mördaren.

Vem/vilka har ett starkt motiv och hur ser den ut?
Mordplats samt mordvapen?
Styckningsplats samt orsak?

Viktiga frågor som i min bok behövs för att döma någon för mord (bortom rimlig tvivel), det finns inte tillräckligt med teknisk bevisning, det finns dock starka indicier.

Nej, jag anser att det DNA man hittat i hem, bil inte räcker för en fällande morddom, möjligtvis griftefrid.

Om rätten kommer fram till att han har hanterat kroppen och därmed gjort sig skyldig till brott mot griftefriden kommer han även att dömas för mord. Det kommer att anse att det är bortom rimligt att den som hanterat kroppen även är den som mördat densamma.

I denna del så har inte försvaret haft några rimliga tvivel alls att komma med, de har kört på friande dom för allt.
Citera
2013-11-16, 13:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Mammans egna åsikter och vem Mamman avskydde försvann i och med att Massi kom in i bilden, omvändningen som plötsligt kom känns oäkta. Modern utspel mot KJ i rätten
känns som EFM:s verk, likaså känns Mammans ömma handtag med MB som en uppvisning av regissören Massi som hon sedan snabbt recenserar i media.
Allt runt Massi blir så ytligt och kosmetiskt, det känns inte som hon lyssnat utan att hon
skapar en egen sanning som faktiskt inte överensstämmer med mamma och "pappa"
Similäs versioner i FUPen eller verkligheten, därför känns allt som en lögn från början till slut.

Jag tror att både åklagarna och familjen Similä hade blivit mer trovärdiga utan Massi,
det blev helt enkelt "för mycket Massi" sedan hon gjorde entre, hon trollade bort
trovärdigheten i fallet på en vecka. Synd att "högsta möjliga skadestånd" kan"förstöra" så mycket..

EMF kanske rent av är en beräknande mediehora som vet hur en slipsten ska dras i rätten för att få max publicitet för egen del ?
Citera
2013-11-16, 13:42
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag sparar det här inlägget för säkerhets skull.

Visst, man kan komma en bra bit om man lägger massor av tid på planering, men det krävs att jag även kan placeras vid gärningen i tid och rum.

Ångrar att jag skrev det. Kan lätt uppfattas som ett hot, om inte skrapade jag på det paranoida. Förlåt. Det blev olustigt, men belyser hur lätt vi kan göras sårbara på nätet. Så ock i vår oskuld.
Citera
2013-11-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
*Både RA och [22-åringen] var unga (19 och 22 år)
*Båda mördade och styckade en ung tjejkompis ,tillika tidigare flickvän
*Båda var mycket intresserade av vapen
*Båda Tittade på film och drack öl på mordkvällen
*Båda ska ha tagit strupgrepp på offren
*Båda hävdar att sexuella aktiviteter förekommit
*Båda ska sedan ha huggit offren med stickvapen
*Båda ska sedan ha styckat kropparna
*Båda ska ha stoppat kroppsdelarna i ryggsäckar
*Båda ska ha placerat kroppsdelar på olika platser
*Båda ska ha varit mobbade i skolan
*Båda ska även innan morden ha tagit strupgrepp på personer
*Båda tillverkade vapen som tex knivar
*Bådas dröm var att få göra lumpen

+ både RN och 22-åringen har diagnosen aspergers syndrom.
Citera
2013-11-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
EMF kanske rent av är en beräknande mediehora som vet hur en slipsten ska dras i rätten för att få max publicitet för egen del ?
Alla som läst FUP vet ju att VB och hennes mamma inte hade nån bra kontakt. Kunde inte nämna en ända som VB umgicks med. Ingen aning om klasskamrater. Det ända mamman kunde berätta var att VB gilla karate.
Citera
2013-11-16, 14:01
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Mammans version om hennes och VB:s relation överensstämmer inte med VB:s.
VB var en ensam tjej i det mesta, från studentavslutningar till att kunna skilja mellan rätt och fel,
mamman har inte varit närvarande, inte styvpappan heller.
Personen jag citerade har koll på denna mor och dotter relation och därför kanske mitt inlägg är svårförstått men jag avstår att förklara detta närmare eftersom det är så känsligt för vissa
skribenter.
Hm Det kan ha funnits anpassningsproblem.
Men nog var relationen mor och dotter bra?, man får se upp med rycktesspridningen, det är ju en högst privat fråga.
VB skulle ju hem till mamma o käka på kvällen hon försvann?
Barn/tonåringar har en tendens att överdriva saker för att få sympati (datorspel som exempel)
Att barnet inte berättar allt för sina föräldrar ser jag som högst normalt, flesta föräldrar inser detta endel inser dessvärre aldrig.
Den ålder som VB befinner sig i kan vara besvärlig för många föräldrar.
Eftersom vi har olika värderingar, snackas mycket på fikat, då är det ofta om glaset är halvfullt eller halvtomt som gäller, så sker mellan svensson och säkert värre mot invandrare.
En pensionär ser som exempel ofta mer problem än en medelålders(vi har ju stora problem i samhället), och har därmed också en tendens att bekymra sig i mycket(nu målade jag med bred pensel).
Alla har en ryggsäck och gjort fel, hur värderar vi det?
Just relationsfrågor är nog svåra att härleda bara med uppgifter utifrån, om den ena parten saknas, det är ju högst personligt som bara mor/dotter kan svara på.
Beträffande relation mor/barn blir det så att om KJ erkänner och fälls för styckmordet, är och förblir KJ:s mamma alltid mamma.
Det du säger bygger på andra/tredje-handsuppgifter?
I sådana fall mycket svaga uppgifter enligt mig.
Det är offren vi pratar om, frågan känns inte heller relevant.
Jag håller nog VB:s mammas uppgifter som trovärdiga.
Och ser inte hur den mördades uppgifter skulle strida mot sin egen mamma, det känns omöjligt.
Citera
2013-11-16, 14:01
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morret
+ både RN och 22-åringen har diagnosen aspergers syndrom.
Jag var osäker på den biten så jag utlämnade det. Är du säker på det?
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Alla som läst FUP vet ju att VB och hennes mamma inte hade nån bra kontakt. Kunde inte nämna en ända som VB umgicks med. Ingen aning om klasskamrater. Det ända mamman kunde berätta var att VB gilla karate.
Kanske för att VB inte direkt umgicks med folk. Som jag uppfattar det så umgicks hon inte med någon direkt utan var mest hemma när hon inte var på karaten eller i skolan. Sen kan dom väl ha haft en bra kontakt ändå även om den 20-åriga VB inte talade om vem hon skulle till när hon gick ut.
Citera
2013-11-16, 14:06
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det framgår av förundersökningen rasistiska motiv som skäl när KJ gjorde slut med VB.
Tror du inte en mor tog detta hårt, det framgår oxo i förundersökningen.
Citera
2013-11-16, 14:09
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Kanske för att VB inte direkt umgicks med folk. Som jag uppfattar det så umgicks hon inte med någon direkt utan var mest hemma när hon inte var på karaten eller i skolan. Sen kan dom väl ha haft en bra kontakt ändå även om den 20-åriga VB inte talade om vem hon skulle till när hon gick ut.

Det var mamman som tog de fina bilderna på VB. Inga tagna i hast, utan genomtänkta. Ett klart samspel mellan de båda.
Citera
2013-11-16, 14:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Naturligtvis ska advokaten tillvarata sin klients intressen, jag har aldrig menat något annat. Men om brottet är extremt grymt (t ex ett styckmord där prognos på återfall är stor...), och försvarsadvokaten är övertygad om sin klients skuld - då känns det onödigt att i media säga att "jag är övertygad om att min klient är oskyldig". Då kan advokaten undvika att uttala sig i media om skuldfrågan. Fast allting handlar väl bara om att försöka vinna målet.

Om klienten under sina samtal med sin advokat låter denne förstå att han/hon är skyldig till det brott åklagaren påstår i åtalet befinner sig försvarsadvokaten i samma situation som en präst som får del av motsvarande under bikt. Det fråntar inte advokaten dennes skyldighet att anföra allt som kan anföras till skydd för sin klient och att aldrig uttrycka tvivel om klientens oskuld offentligt.
Citera
2013-11-16, 14:10
Medlem
Citat:

Var ju inte bara denna gång inte mamman hade koll på vars VB var. Hon kunde som sagt inte nämna en enda person kring VB, ingen klasskamrat, ingen kompis.

Sen så uppfattar jag istort samma som dig att VB kanske inte hade bredaste umgänge. Men samtidigt säger ju mamman att hon inte blev bekymrad först av att VB inte kom hem på kvällen. Typ "Hon (VB) bestämde sig nog för att sova över hos kompisen" Känns som att det trots allt hände ibland att hon gjorde så. Sen har hon ju sovit hos killen hon sen utpressade för att inte anmäla honom för våldtäkt.
VB har hittats sovandes på LTU av lokalvårdaren.. och mamman har ingen aning om vem nån är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in