2013-11-18, 23:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror ingenting därför att jag inte vet. Om du vet varför han avfördes så kan du väl berätta det för oss nyfikna. Vad gör att MB inte kan ha med saken att göra?

Att avskriva mordmisstanke beträffande den enda person som, såvitt känt, möjligen tillsammans med sin hustru, hade motiv att mörda Vatchareeya, och som endast har ett skämt till alibi i form av sagda hustrus intygande är för mig fullkomligt obegripligt. Det påstås att man inte hittade nånting när MB var aktuell, men frågan är hur genomlyst MB (och AN) blev ? Hur noga synade man deras sömmar ? Blir inte förvånad om KJ, som hans situation nu ser ut, börjar berätta så smått - inte en dorf att KJ har varit solo om det här.
Citera
2013-11-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, han desavouerar faktiskt klienten lite tydligare än vad jag tycker att en försvarare ska göra. Hans huvudmans inställning är veterligen fortfarande att han varken har haft ihjäl VB eller befattat sig med hennes lik, och det ska försvararen respektera.

Det kanske är en ny strategi de har kommit överens om. Om han fälls att han erkänner griftefridsbrott.
Citera
2013-11-18, 23:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ har ju suttit häktat i 5 månader och nu en dryg månad till. Hans ex flickvänner har vittnat. Dom har inte varit särskilt ängsliga av sig.

Fram till att "benen" hittades var MB lika misstänkt som KJ. Så vem "tjänade" mest på att dom dök upp så lämpligt?

Alternativet hade varit topsning, DNA, fingeravtryck, undersökning av bilar, Lakaträsk och avlopp mm

Någon som har ett bra svar.

Då frågar jag dig samma som Larsingvarsfru: Varför ska det topsas? Varför ska det tas fingeravtryck? Det finns ju inga avtryck att jämföra med och inga DNA-fynd att titta på utöver det Y-kromosomala som inte pekar ut enskild person men med mycket hög sannolikhet förutom KJ endast kan matcha på nära, manliga släktingar.
Citera
2013-11-19, 00:00
Medlem
Citat:
Jag tror ingenting därför att jag inte vet. Om du vet varför han avfördes så kan du väl berätta det för oss nyfikna. Vad gör att MB inte kan ha med saken att göra?
Har du följt rättegången?
Citera
2013-11-19, 00:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag hoppas ...

Att försvaret utnyttjar dessa veckor som RPU:n tar på ett vettigt sätt.

T.ex. kan dom ju se till att den "tekniska" bevisningen av tejpen pulveriseras till noll. Det måste vara indicie-kedjans svagaste punkt. Blodet hamnade på den långt innan VB försvann. Det kan ha varit hennes tejp. Något fingeravtryck från KJ existerade inte.

EDIT. Och några andra fingeravtryck har man ju inte haft att söka efter. Eftersom man inte tagit några!

Plastpåsen i bagaget. Där hittade man KJ:s fingeravtryck på handtaget - som att han burit hem matvaror. PLUS en massa oidentifierade fingeravtryck. All over plastpåsen.

Var ska man söka efter fingeravtryck på för fler ställen som kan förändra åtalet menar du?

- Man hittade inga på kroppen
- Man hittade inga vid fyndplatserna
- Man hittade inga i KJ:s bil utöver redan nämnda (Du har missförstått FUP - övriga avtryck på påsen gick inte att identifiera TILL person, de är alltså inte tillräckligt fullständiga för att göra någon unik matchning på)

Det är dags för dig att inse att ytterligare utredning inte leder någonstans. Försåvitt ingen hittar en mordplats (och ingen kan väl säga annat än att man försökte göra det i somras så kom inte här och kasta skit på polisen) så finns vad jag kan se inget mer av värde att slösa skattepengar på när det gäller tekniska undersökningar. Det är ett hjärnspöke hos dig därför att du av någon anledning inte klarar av att se det som är uppenbart för flertalet övriga tråddeltagare, utan istället hänger fast i ett "spår" som består av ett inbillat motiv och ett alibi som man kan misstro om man vill.
Citera
2013-11-19, 00:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det bör nog ses som "juridiska" för att han inser att de aldrig kommer att kunna slingra sig ur den delen av åtalet. Såvitt jag minns från rättegången så försökte försvaret egentligen inte heller på allvar gå till angrepp mot kriminalteknikerns slutsatser runt blodet under själva förhöret. Antagligen för att de förstod att det bara skulle ställa dem själva i sämre dager. Istället kom de med tämligen lama invändningar i slutpläderingen.
Jo, men det är ändå att vika ner sig lite väl långt innan huvudmannen har bestämt om och hur det ska överklagas.

Citat:
En vild spekulation är att Forsberg - som uppenbarligen fattat nån slags personligt tycke för sin klient - har byggt upp en förhoppning om att Vatchareeya kan ha dött närmast av misstag (en sexlek som gick fel kanske?) och att allt som hände därefter var hans stackars klients dumdristiga försök att röja undan spåren och få det att se ut som nån slags vansinnesdåd eller nåt. Vi får se om han ev. försöker få honom att hävda något sådant i hovrätten. Jag tror det kan bli svårt och jag är inte säker på att de kan styra sin klient särskilt väl. Jag känner mig t ex ganska skeptisk till att de verkligen ville att KJ skulle ge en ingående skildring av sin påstådda dildosession eller att han skulle peka ut Berg som plantör av blod och likdoft i bakluckan. Men, men... vi lär få se.
Det där hade möjligen kunnat flyga om VB hade bivit strypt till döds. Men hur man sticker nån med ett håljärn eller en märlspik fjorton gånger av misstag, eller som ett led i riskfylld kinky sex, det har jag svårt att själv begripa, och ännu svårare hur man får en domstol att köpa. Det problem Forsberg har är ju vidare att KJ i sina tingsrättsförhör framstår som totalt otrovärdig, med sitt snarast fotografiska minne om allt som är ofarligt, och sin totala amnesi när det börjar bli farliga frågor. Man har en viss uppförsbacke med en alldeles ny story i hovrätten då - redan utan att behöva trassla in sig i resonemang av typen Och så råkade jag sticka henne med håljärnet. Och så råkade jag sticka henne med håljärnet tolv gånger till. Och sen råkade jag sticka ihjäl henne.
Citera
2013-11-19, 00:05
Medlem
Citat:
Kanske hamnade där den 4:e, KJ säger att VB besökte toaletten två gånger, det kanske var i samband med att han utövade trubbigt våld mot huvudet?

Jag menade att tejpen som fanns på badrumsskåpet hos KJ INTE är samma tejp som fanns i håret på VB. Dom har inte med varandra att göra. Kan man visa det, då "faller" den delen av den osannolika planteringsidén. Då återstår endast blodet i bakluckan som teknisk bevisning.
Citera
2013-11-19, 00:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Var ska man söka efter fingeravtryck på för fler ställen som kan förändra åtalet menar du?

- Man hittade inga på kroppen
- Man hittade inga vid fyndplatserna
- Man hittade inga i KJ:s bil utöver redan nämnda (Du har missförstått FUP - övriga avtryck på påsen gick inte att identifiera TILL person, de är alltså inte tillräckligt fullständiga för att göra någon unik matchning på)

Det är dags för dig att inse att ytterligare utredning inte leder någonstans. Försåvitt ingen hittar en mordplats (och ingen kan väl säga annat än att man försökte göra det i somras så kom inte här och kasta skit på polisen) så finns vad jag kan se inget mer av värde att slösa skattepengar på när det gäller tekniska undersökningar. Det är ett hjärnspöke hos dig därför att du av någon anledning inte klarar av att se det som är uppenbart för flertalet övriga tråddeltagare, utan istället hänger fast i ett "spår" som består av ett inbillat motiv och ett alibi som man kan misstro om man vill.
Det är inte sant, och det vet du. En Uno eller lite Bluestar i en Terrano eller en Caddy kan få hela utredningen på annat spår.
Citera
2013-11-19, 00:10
Medlem
Citat:
Då frågar jag dig samma som Larsingvarsfru: Varför ska det topsas? Varför ska det tas fingeravtryck? Det finns ju inga avtryck att jämföra med och inga DNA-fynd att titta på utöver det Y-kromosomala som inte pekar ut enskild person men med mycket hög sannolikhet förutom KJ endast kan matcha på nära, manliga släktingar.

Problemet med remarks kommentar är förstås att det skulle vara extremt svårt att få någon annan dömd för mordet än KJ pga. misskötseln av utredningen.

Dvs. bevismängden som syns i fup:en räcker egentligen inte till att få någon fälld, även om nu DNA skulle visa sig passa MB på samma vis (sannolikheten torde vara kring 10+%) så skulle inte MB kunna fällas trots allt dumt som skrivits av denne på internet och andra, ifall inte någon annan detalj kan kopplas till MB och VB. Givetvis har MB (ifall han är skyldig) gjort sig av med alla sådana föremål ifall han inte är utvecklingsstörd han också.

Egentligen är det ett signifikant problem för polisen i sammanhanget ifall advokaten åberopar tex. blodanalyserna och det visar sig att tiden för blodets stelning skiljer sig åt på de tre signifikanta fyndplatserna (torso, ben, baklucka) på ett signifikant vis så att tex. KJ skulle frias av polisens spaning eller andra vittnesmål varvid de skulle stå näcka i förhållande till det mesta. Särskilt allvarligt skulle det förstås vara ifall bloden i bilen visade sig ha en separation med säg två tre veckor från övriga fynd.

Så man kan alltså anta att de ansvariga inte frivilligt kommer att begära sådana undersökningar av bevisen, särskilt när deras avsikt sannolikt inte bara är att få en utvecklingsstörd överförd från lokalt ekonomiskt ansvar till statligt ekonomiskt ansvar utan även skrämma Bodens befolkning lite.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-19 kl. 00:17.
Citera
2013-11-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Slasken kanske innehåller intressanta saker... Att utifrån det sagda och kroppspråket göra pålitliga bedömningar av en lögnare skulle kunna ha ett evolutionärt värde; men man kan vända på det, hävda att det är av evolutionärt värde att ljuga skickligt. Att genomskåda en lögnare är inte så enkelt och inte pålitligt, inte ens bland så kallade proffs. Vad gör man sen om den förhörde har neuropsykiatriska handikapp som är förenade med kommunikativa avvikelser...
Har nyligen gått en utbildning där den hävdar att kroppsspråket är 50% av en diskussion. Givetvis finns det skickliga lögnare men när man blir överraskad och mumlar så som KJ verkar ha gjort ibland (enligt text) så har det säkert varit synligt på ett helt annat sätt som för oss som inte var där har svårt att förstå. Kolla bara på hur vi här i forumet tolkar när någon inte kommer ihåg detaljer. Vi tror de ljuger. Jag har inget speciellt avancerat liv men kan på rak arm inte redogöra vilka timmar jag gjorde vad i lördags. Hade jag dock sagt fel i ett förhör är jag säker på att polisen hade sett på mig om jag försökt ljuga eller bara inte kommer ihåg. Här på fb hade jag varit skum dock för att jag inte minns.
Citera
2013-11-19, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Har du följt rättegången?
Det har långt tidigare i tråden figurerat en bild på en svart Toyota FourRunner. Någon som minns detta? Hur var denna intressant i utredningen? Kommer själv inte ihåg.
Hm, sorry, detta skulle inte hamna här.
Citera
2013-11-19, 00:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
MB verkar ha tryckt - åtminstone en av dom - mot väggen och hotat "säger du något är det det sista du säger". Betänk att MB är på fri fot och kan införliva sina hot.

Dom - jag är övertygad att det är fler än två - kanske helt enkelt är rädda. Duckar i detta läge.

Det kan inte vara MB och/eller hans fru. Det krävs skarpare intellekt än ett hopprep för att genomföra det perfekta mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in