2010-10-25, 11:39
Medlem
denny.s avatar
Det borde väl inte va sant, jag skulle råda dig att gå prata med en studievägledare i den Komvux som du vill läsa upp dina betyg. Eftersom som sagt, det borde inte va nåt problem med det, det är ju lixom du som bestämmer om du senare vill hamna i en annan urvalsgrupp lr inte.
Citera
2010-10-25, 14:54
Medlem
personligt brev, komvux.

Hej,

Hade tänkt att plugga upp ett betyg på komvux, man ska tydligen skicka in ett personligt brev och undrar vad man ska skriva i det? står inget och har inte en aning, det är väl knappast som ett personligt brev när man söker jobb.

Så vad ska man ha med i ett personligt brev till komvux?
Citera
2010-10-25, 15:04
Medlem
Defunctuss avatar
prova en annan skola.
Citera
2010-10-25, 17:03
Medlem
eeh?
Citera
2010-10-25, 17:05
Medlem
Arzeniks avatar
Vaddå för personligt brev ?

Har för mig att man var tvungen att skriva varför man vill studera och där skriver du att du vill plugga upp dina betyg.
Citera
2010-10-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arzenik
Vaddå för personligt brev ?

Har för mig att man var tvungen att skriva varför man vill studera och där skriver du att du vill plugga upp dina betyg.

Det står att man ska skicka med ett personligt brev bara. och att jag vill plugga upp mina betyg är ju självklart så fattar inte vad jag ska skriva i det personliga brevet..
Citera
2010-10-25, 20:12
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tixwi
Hade tänkt att plugga upp ett betyg på komvux, man ska tydligen skicka in ett personligt brev och undrar vad man ska skriva i det? står inget och har inte en aning, det är väl knappast som ett personligt brev när man söker jobb.
Leta reda på ett telefonnummer till komvux. Ring sedan upp och be dem förklara vad som menas med ett personligt brev.
Citera
2010-10-26, 00:10
Medlem
jo får väl göra det om ingen här vet.
Citera
2010-10-27, 17:11
Medlem
Heffoos avatar
NTI - komvux hjälp :(

Ska ta allt från början så att ni hänger med. Det är så här att jag tog studenten i våras och gick ut med 400p IG, Jag hade inga planer på att studera vidare men har nu hittat en högskole utbildning som jag så gärna skulle vilja läsa på. Men jag saknar Grundläggande behörighet för att kunna studera på högskolan så då tänkte jag att jag ska läsa upp 200 poäng på komvux för att få behörighet att läsa på högskolan men jag kommer ändå ha 200 poäng ig i vilket fall som helst sen. ( har MVG och VG i 5-6 andra betyg, slarvade rätt mycket sista veckorna därav fick jag 400 poäng ig).

En vän till mig berättade om NTI skolan att man kunde läsa upp betyg där på distans. Fine tänkte jag och kontaktade komvux i min hemkomun och sa att jag ville läsa upp Fysik A på nti-skolan, fick svar i dag och hon sa att jag kunde komma till skolan och börja i en klass med elever som går första året på gymnasiet och gå igenom kursen med dem. Men det går inte för att jag åker till thailand om 3 veckor och kommer vara borta januari ut. ( tänkte åka ut och resa lite ). Hon sa även att dem inte beviljade NTI eftersom kommunen har ont om pengar.. detta är ju helt sjukt ju kommer få vänta tills nästa höst då de börjar med den kursen igen.

och till min fråga då, har en bror som bor i kristianstad och undrar om jag skriver in mig att jag bor där skulle jag kunna söka Nti från kristianstads komvux och få det beviljat eller hur fungerar det?? jag behöver ju inte flytta utan bara adress ändra dit.

tacksam för alla svar och tips

EDIT:

Jag kan ju flytta och bo hos honom i värsta fall och då är jag ju bosatt i den staden
Senast redigerad av Heffoo 2010-10-27 kl. 17:44.
Citera
2010-10-27, 17:25
Medlem
Att folkbokföra om dig kunde vara en lösning.

Jag märkte samma sak förut i min hemkommun när jag läste upp betyg: i slutet av året gick det inte att söka nya kurser eftersom pengarna var slut. Det gick dock bra igen efter nyår när nya pengar tillkommit.
Citera
2010-10-27, 17:26
Medlem
Heffoos avatar
vad menar du med det? att jag ska ändra allt så att jag bor där?
Citera
2010-10-29, 01:08
Medlem
mezooo1990s avatar
Jag fick MVG på matte b , nu läser jag matte C och har många svårigheter =(
Matte C är ju helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem