Citat:
Ursprungligen postat av edccde
Undrar om det går att plugga på komvux samtidigt som man pluggar på universitet? Tänkte bara höja ett par enkla ämnen som innebär att jag förmodligen inte behöver plugga alls för att höja dessa. Har för mig att jag hört att man kan strunta i lektioner och bara gå och skriva ett prov direkt? Hur gör man för att söka till komvux?
Man får överhuvudtaget inte gå på lektioner om man har godkänt eller väl godkänt i ämnet som man prövas i.
Siktar du på VG? Annars gäller det att om du skulle ta dig över MVG-gränsen på ett skriftligt prov så lär examinatorerna högst troligt be dig göra en komplettering.
Kolla upp vilka gymnasieskolor i din kommun som har hand om komvux. Därefter får du försäkra dig om att du kan tenta upp det ämnet du är intresserad av (finns ofta listor på möjliga ämnen på skolans hemsida där du förövrigt hittar ansökningsperioderna).
Jag kan säga att den skolan jag använt mig av har fyra prövningsperioder per år jämt fördelade över året. Det är förmodligen liknande i övriga landet.