2011-10-02, 14:38
Medlem
tror jag inte. är det dags o söka nu ens? (bara undrar) dom kanske inte börjar lägga ut kurserna ännu inför våren
Citera
2011-10-02, 14:50
Medlem
dinmammmas avatar
Men har alltid kunnat söka under hela året eftersom det e på distans..
Citera
2011-10-03, 10:07
Medlem
Komvux samtidigt som universitet?

Undrar om det går att plugga på komvux samtidigt som man pluggar på universitet? Tänkte bara höja ett par enkla ämnen som innebär att jag förmodligen inte behöver plugga alls för att höja dessa. Har för mig att jag hört att man kan strunta i lektioner och bara gå och skriva ett prov direkt? Hur gör man för att söka till komvux?
Citera
2011-10-03, 10:14
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Hur vill du studera på universitet ? Alltså - fåtal kurser, heltid, distans ?
Läser du på heltid har jag svårt att se att du kan klara av ett fåtal kurser på komvux, läser du på distans med bra disciplin så skulle jag däremot kunna tänka mig se denna process fungera!
Citera
2011-10-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Hur vill du studera på universitet ? Alltså - fåtal kurser, heltid, distans ?
Läser du på heltid har jag svårt att se att du kan klara av ett fåtal kurser på komvux, läser du på distans med bra disciplin så skulle jag däremot kunna tänka mig se denna process fungera!

Fast det beror helt klart på.. Många som läser till tex lärare kan jobba 100% vid sidan av, något som vore totalt omöjligt för en som läser till tex ingenjör. Vissa program har inte heller så många obligatoriska moment utöver tentorna, och då är det verkligen inga problem.

Kort sagt, visst går det! Men det krävs disciplin och motivation.
Citera
2011-10-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edccde
Undrar om det går att plugga på komvux samtidigt som man pluggar på universitet? Tänkte bara höja ett par enkla ämnen som innebär att jag förmodligen inte behöver plugga alls för att höja dessa. Har för mig att jag hört att man kan strunta i lektioner och bara gå och skriva ett prov direkt? Hur gör man för att söka till komvux?

Man får överhuvudtaget inte gå på lektioner om man har godkänt eller väl godkänt i ämnet som man prövas i.

Siktar du på VG? Annars gäller det att om du skulle ta dig över MVG-gränsen på ett skriftligt prov så lär examinatorerna högst troligt be dig göra en komplettering.

Kolla upp vilka gymnasieskolor i din kommun som har hand om komvux. Därefter får du försäkra dig om att du kan tenta upp det ämnet du är intresserad av (finns ofta listor på möjliga ämnen på skolans hemsida där du förövrigt hittar ansökningsperioderna).

Jag kan säga att den skolan jag använt mig av har fyra prövningsperioder per år jämt fördelade över året. Det är förmodligen liknande i övriga landet.
Senast redigerad av Edlunder 2011-10-03 kl. 11:00.
Citera
2011-10-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Fast det beror helt klart på.. Många som läser till tex lärare kan jobba 100% vid sidan av, något som vore totalt omöjligt för en som läser till tex ingenjör. Vissa program har inte heller så många obligatoriska moment utöver tentorna, och då är det verkligen inga problem.

Kort sagt, visst går det! Men det krävs disciplin och motivation.

Det är dock inte omöjligt att varken plugga extra eller jobba som ingenjörstudent. De flesta kurserna har ju faktiskt inte så många obligatoriska moment. Då gäller dock självdisciplin och att du har lätt för dig.

Frågan är kanske vad TS tänker läsa på Universitetet?
Rent praktiskt så finns det väl inga hinder att läsa på Universitet samtidigt som på Komvux, förutsatt att du uppfyller behörigheten...
Citera
2011-10-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fin-flicka
Det är dock inte omöjligt att varken plugga extra eller jobba som ingenjörstudent. De flesta kurserna har ju faktiskt inte så många obligatoriska moment. Då gäller dock självdisciplin och att du har lätt för dig.

Frågan är kanske vad TS tänker läsa på Universitetet?
Rent praktiskt så finns det väl inga hinder att läsa på Universitet samtidigt som på Komvux, förutsatt att du uppfyller behörigheten...

Jag syftade mest på att de flesta ingenjörsutbildningar (iaf på de riktiga skolorna) är så pass krävande att en normal människa inte klarar av att läsa något annat eller jobba 100% vid sidan av studierna.

En annan intressant frågeställning är vad han ska läsa på Komvux. Om han har betyg/behörighet nog för högskolan lär det viktiga vara hans examen där och inte vad han gjort på gymnasiet, och behöver han läsa upp någonting känns det som att det är mest för att han saknar vad han behöver för att komma in på en utbildning?
Citera
2011-10-03, 22:11
Medlem
Det är så har att jag redan studerar till civilingenjör. Har inga IG men fick däremot inte MVG i några enkla kurser som Ma A, B osv som jag tror att jag skulle kunna höja utan att näst intill inte plugga någonting.

Anledningen till att jag vill höja betyg är för att eventuellt söka kandidat i ekonomi senare, och högre betyg=enklare att komma in. Inte alls säker att jag ska göra detta men tänkte att det inte skadar att höja betygen i vilket fall om det går så pass enkelt som jag hoppas.
Citera
2011-10-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Jag syftade mest på att de flesta ingenjörsutbildningar (iaf på de riktiga skolorna) är så pass krävande att en normal människa inte klarar av att läsa något annat eller jobba 100% vid sidan av studierna.

En annan intressant frågeställning är vad han ska läsa på Komvux. Om han har betyg/behörighet nog för högskolan lär det viktiga vara hans examen där och inte vad han gjort på gymnasiet, och behöver han läsa upp någonting känns det som att det är mest för att han saknar vad han behöver för att komma in på en utbildning?

Undrar just vad som menas med en "riktig skola"? Själv läser jag till civ.ing. på Uppsala Universitet och vi är rätt normala ... Beror helt på vad den här "vid-sidan-om"grejen är. Är det till exempel att läsa en utbildning som inte är så krävande (ex ekonomprogrammet här i Uppsala) så funkar det för kanske 20 % av min årskurs... onormalt, vad vet jag? (med krävande menar jag att ekonomikurserna endast har ett obligatoriskt seminarium/veckan).

Min poäng än ändå att jag är säker på att det kommer gå bra att läsa på komvux samtidigt som TS läser någon enstaka kurs på universitetet.
Citera
2011-10-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edccde
Det är så har att jag redan studerar till civilingenjör. Har inga IG men fick däremot inte MVG i några enkla kurser som Ma A, B osv som jag tror att jag skulle kunna höja utan att näst intill inte plugga någonting.

Anledningen till att jag vill höja betyg är för att eventuellt söka kandidat i ekonomi senare, och högre betyg=enklare att komma in. Inte alls säker att jag ska göra detta men tänkte att det inte skadar att höja betygen i vilket fall om det går så pass enkelt som jag hoppas.

Kolla upp om din utbildning använder så kallade "gräddfilspoäng"? Ett system som gör att din institution betalar ekonomiinstitutionen för att du ska få läsa deras kurs. Då går man liksom förbi i kön =) Rent praktiskt, om systemet används på din högskola/ditt universitet, så söker du ekonomikursen som "programkurs" istället för fristående.
Citera
2011-10-11, 23:07
Medlem
Prövning KOMVUX gratis?

tja

vet att det brukar kosta 500 kr att pröva ett betyg man redan är godkänd i. dock så måste det inte kosta 500 kr vad jag förstått utan det är maxbeloppet. finns det något komvux som låter en göra prövningar av betyg gratis eller i alla fall till ett lägre pris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in