2010-10-16, 15:16
Medlem
Astraeas avatar
Måste "varna" för distanskurser: det är inte nödvändigtvis "enklare" bara för att det är distans utan det beror helt på kurserna. Det går att få kontakt med lärare på distans också, men var beredd på att det kan ta upp till en vecka vilket kan vara problematiskt ibland. Jag har en lärare i kemi som fick en inskickad uppgift av mig i början av september som han fortfarande inte har rättat. Jag har ringt honom flera gånger och han säger att han har fått uppgiften men inte kan rätta den "just nu". Jag får absolut inte heller skicka in uppgift två förrän nummer ett är rättad, så jag kan egentligen inte göra någonting just nu. Nu har inte jag CSN, men ställer läraren till det så att du inte blir klar med kursen i tid ryker pengarna, eventuellt får du betala tillbaka en del av studielånet också. Det hände mig förra höstterminen när en lärare inte kunde ge mig några uppgifter, så de blev inte inskickade och jag fick inget betyg i den kursen förrän vårterminen vilket gjorde att CSN krävde 3000.
Även om det är individuellt så tror jag att de svåraste distanskurserna är språk och matematik, eventuellt också labbämnen som kemi och fysik. Biologi tycker jag är mycket lättare och roligare.
Citera
2010-10-16, 18:42
Medlem
Astraeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihlstrand
Jag behöver höja mina betyg från VG till MVG i följande ämnen:

Engelska B
Svenska C
Naturkunskap A
Projektarbete
Estetisk verksamhet A

Finns det någon här som har erfarenhet av sådana prövningar? Hur går det till? Är det svårt eller är det som ett vanligt prov där man får veta vad man ska plugga på osv.? Skriv gärna hur det var med prövning på just dessa ämnen (ni som gjort det).

Tack så mycket!
Har inte gjort någon prövning men tänker eventuellt göra det på Spanska steg 2 och Matte A. Det är i varje fall ett vanligt skriftligt prov som dock kan vara några timmar långt. På Engelska B och antagligen också Svenska C ingår ett muntligt förhör också. Enligt mitt Komvux får man inte läsa upp Estetisk verksamhet eller Projektarbete, vilket är synd. Fick bara VG i Bild...
Citera
2010-10-17, 05:47
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Komvux/gymnasiekompetens

Tjena!

Har tankarna att söka till nästa termin och börja plugga igen. Jag hoppade tidigt av gymnasie och började jobba, och har jobbat sen dess, det va säkert över 4 år sen nu.

Ska boka tid med en vägledare på Komvux i veckan, men är ivrig att veta hur länge det kan ta att plugga upp en gymnasiekompetens på Komvux? Antar att jag måste ha en sån innan jag verkligen kan skaffa en utbildning, är det rätt?

Har kommit till stadiet i livet då en go lön inte är allt längre, förr kunde jag tycka att det är skitsamma så länge man får hyffsade pengar men nu börjar jag inse att jag inte vill sitta där och vara 40 bast och bara haft jobb jag egentligen inte brinner för, så tänkte ge gärnet och skaffa mig en riktig utbildning snarast!
Citera
2010-10-17, 11:28
Medlem
Midnights avatar
Låter bra. Förstår dig till fullo och kände precis likadant.

Jag gick inte gymnasiet.
Har läst på komvux i 1.5 år och har 1 år kvar sen har även jag tagit studenten.

Ca 2.5 år alltså och då är du lagom ambitiös, inte för stressigt och inte för slött.

Sikta på MVG:n. Du kommer tacka dig själv så jävla mycket när du söker vidare med ett snitt på kanske 17 - 18.
Visst du får säkert inte MVG i allt men försök.

Vet folk som tänker "äh bara jag är godkänd" men vafan ska de bli sen.
Det enda (överdriver lite nu) de kan bli är ju förskolelärare på dem betygen.

Ja tänker du plugga på universitet eller högskola behöver du gymnasiekompetens. Du kommer inte in annars.

Siktar du på en KY-utbildning är det inte ens säkert du behöver full gymnasiekompetens.

Jag rekommenderar dock att sikta högt medan du förbereder dig på att landa lågt så blir det nog bra och du blir nöjd med dina val.
Citera
2010-10-17, 23:42
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Låter bra. Förstår dig till fullo och kände precis likadant.

Jag gick inte gymnasiet.
Har läst på komvux i 1.5 år och har 1 år kvar sen har även jag tagit studenten.

Ca 2.5 år alltså och då är du lagom ambitiös, inte för stressigt och inte för slött.

Sikta på MVG:n. Du kommer tacka dig själv så jävla mycket när du söker vidare med ett snitt på kanske 17 - 18.
Visst du får säkert inte MVG i allt men försök.

Vet folk som tänker "äh bara jag är godkänd" men vafan ska de bli sen.
Det enda (överdriver lite nu) de kan bli är ju förskolelärare på dem betygen.

Ja tänker du plugga på universitet eller högskola behöver du gymnasiekompetens. Du kommer inte in annars.

Siktar du på en KY-utbildning är det inte ens säkert du behöver full gymnasiekompetens.

Jag rekommenderar dock att sikta högt medan du förbereder dig på att landa lågt så blir det nog bra och du blir nöjd med dina val.

Okej, låter bra det. Ska försöka få så bra betyg som jag kan, det är värt att ge allt så har man inget att ångra senare i livet, då vet man i alla fall att man gjort sitt allra bästa!

Vet seriöst inte vad jag vill utbilda mig till ännu, men ska ta och fördjupa mig i vad som finns under tiden jag skaffar en gymansiekompetens hade jag tänkt, så borde jag hinna hitta något jag kan göra en karriär av så att säga. Så ju bättre betyg, ju större utbud har man på arbetsmarknaden sen, vilket är ett enormt +.

Tack för informationen!
Citera
2010-10-21, 16:32
Medlem
sodR förstår att du menar att alla kurser man läser upp/lägger till hamnar på ett samlat betygsdokument om man har ett slutbetyg. men om någon av dessa betyg höjer snittet eller krävs för en utbildning hamnar man i priogrupp två vid antagingen?
Citera
2010-10-22, 15:30
Medlem
raugers avatar
Komvux frågor

Har sökt en del i ämnet men ej blivit klokare och nu nästa vecka är det sista ansökningsdatum för kurser i januari så börjar bli lite stressad.. så här är läget:

Jag läser idag upp betyg på komvux på heltid.
Saknar grundläggande behörighet.
Är osäker på vilka utbildningar jag vill satsa på i framtiden.

Så här står det på kommunens hemsida:
Citat:
Du ska sakna eller ha brister i de kunskaper som kursen avser att ge. Du ska även ha förutsättningar att följa undervisningen. Detta innebär att du inte får läsa kurser där du har godkända betyg och att du måste ha tillräckliga förkunskaper.

1. Jag har väldigt många godkända betyg i bagaget som jag alltså inte kan läsa upp?
2. Är enda sättet för mig att höja mina betyg i dessa kurser att göra en prövning?
3. Kan jag läsa andra kurser jag inte läst tidigare och "välja bort" mina gamla betyg för att höja mig?
4. Har det betydelse för vilka kurser jag väljer i så fall om jag planerar att läsa vidare på högskola?
5. Högskoleprovet, basår, är det något för mig?

Hjälp mig
mvh
Citera
2010-10-22, 16:20
Medlem
drickor-olika-smaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
1. Jag har väldigt många godkända betyg i bagaget som jag alltså inte kan läsa upp?
2. Är enda sättet för mig att höja mina betyg i dessa kurser att göra en prövning?
3. Kan jag läsa andra kurser jag inte läst tidigare och "välja bort" mina gamla betyg för att höja mig?
4. Har det betydelse för vilka kurser jag väljer i så fall om jag planerar att läsa vidare på högskola?
5. Högskoleprovet, basår, är det något för mig?

undrar också över fråga 2 och 3... ang 4 så finns det ju olika ämnesbehörigheter eller vad det heter. alltså vet inte om det heter så men vissa utbildningar värderar ju vissa kurser högre etc. matte och språk är ju kurser som ger meritpoäng iaf, så de är väl bra att läsa.
Citera
2010-10-23, 00:54
Medlem
denny.s avatar
1. Visst ska man kunna läsa upp betyg, så som t.ex. i Komvux lr Folkhögskola, vet inte riktig vad man menade med den där citaten. Men iaf pluggar jag också upp mina betyg just nu så DET GÅR!

3. Tyvärr så kan man inte längre välja bort betyg lr nåt likande, dvs det ända sättet att höja dina betyg är att läsa upp dem samt att ta några nya ämnen som gör att ditt gymnasiebetyg höjs med lite mer än det, fast du vet väl att ämnen som Idrott och Musik... du inte kan läsa upp överallt??

4. Det kan spela en stor roll om vilka ämnen du väljer nu, om man tänker vidare på t.ex. meritpoäng (max 2,5), eftersom du kanske redan vet att om du läser upp dina betyg så hamnar du på en annan urvalsgrupp när det gäller antagningen till högskolor, då har du nämligen ett gymnasiebetyg med komplettering, hur proportionerna mellan dessa olika grupperna va är jag inte så mycket insatt i

5. Högskoleprovet, det kna ju alltid va värd att testa, trots att man kanske inte är mest allmänbildade personen som finns så kan man ju alltid ha en bra dag med en massa tur, så värt att testa kanske??

Lycka till...
Citera
2010-10-23, 01:05
Medlem
denny.s avatar
Har samma problem här med, man kan inte läsa upp alla ämnen som man hade i Gymnasiet, sås om Bild, Musik...
Citera
2010-10-23, 07:12
Medlem
Jodå, jag har fått besked från min kommun att jag kan läsa upp bild. Däremot är det värre med projektarbete, den kursen kommer jag vara tvungen att köpa från något privat företag för ca. 4000 kr.
Citera
2010-10-25, 09:07
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denny.
1. Visst ska man kunna läsa upp betyg, så som t.ex. i Komvux lr Folkhögskola, vet inte riktig vad man menade med den där citaten. Men iaf pluggar jag också upp mina betyg just nu så DET GÅR!

Alltså det står att man ska ha förkunskaper och att man inte kan läsa upp betyg som man redan har godkänt i. Hur ska jag då höja mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in