2012-08-07, 15:54
Medlem
Har ett svårt dilemma, 1år basår eller 2-3 år komvux?

Jag anmälde mig till basår nu till höst och jag har blivit antagen dit också, men jag vet inte om jag kommer klara de eftersom det är rätt så högt tempo på basåret. Sen så vill jag även söka in till en civing efteråt också men jag kommer inte kunna bli antagen till de eftersom att jag har bara 0,7 i hp och 10,5 i merit. Min enda chans att komma in på en civing är genom hp och då har jag alltså bara 2 test på mig och knappt någon tid att plugga till det på hp-guiden eftersom att det är så pass högt tempo på bsår att jag knappast kommer ha tid att studera till hp. Annars kommer jag bara få gå någon tråkig/dålig ubildning som jag inte vill gå.

Så ett annat alternativ jag hade tänkt ta är att gå komvux istället. Då går jag komvux med lite långsammare tempo och möjligheten att studera inför de 4 hp-proven. Komvux kommer ta 2-3 år om jag ska läsa in alla ämnena som motsvarar ett basår och som jag behöver till civing.

Ett ptroligt svårt dilemma, går jag basår blir jag klar 1-2 år snabbare men med lägre chans att sätta ett bra hp och komma in på civing, medans om jag går basår så kommer jag ha noll chans att sätta ett bra hp och komma in på en kass utbildning efteråt.

Vad hade ni gjort?

EDIT:Kan även tillägga att jag är 23 år. Om jag nu avstår från min antagning, behöver jag säga de till skolan då?
Senast redigerad av mommy123 2012-08-07 kl. 15:56.
Citera
2012-08-07, 16:07
Medlem
pobs avatar
Vart ska du läsa basåret?

Efter en basårsutbildning får man vid de flesta lärosäten en garantiplats på någon ingenjörsutbildning, men det kanske inte gäller för lärosätet som du är antagen vid?
För har du garantiplats så behöver du i princip inte förbereda dig till HP utan kommer bl.a. att konkurrera genom en annan urvalskvot, basårskvoten. Vilket betyder att presterar du bra under basåret så är det hög sannolikhet att du kommer in på den ingenjörsutbildningen du vill.

Så har din skola garantipalts är mitt tips att ge järnet under basåret och studera målmedvetet för att komma in via garantiplatskvoten. Har skolan ingen garantiplats så kanske komvux är ett bättre alternativ iom att du lär dig allt grundligare och även kan konkurrera i kompletteringskvoten.

Du är inte tvungen att meddela lärosätet om du inte tänker fullfölja utbildningen men det är bra att du gör det så att någon reserv kan ta din plats så tidigt som möjligt.
Citera
2012-08-07, 16:11
Medlem
Vilket lärosäte gäller det? Många lärosäten har ju så att de som fullföljer sitt basår har garantiplats på vissa utbildningar.

Jag skulle personligen köra på basåret, ta sig i kragen och ge järnet. Om du lyckas klara av allt är du bättre preppad för ingenjörsstudier med tanke på att du precis har gått igenom de relevanta förkunskaperna och även med tanke på studietempot. 2-3 år på komvux skulle personligen kännas som bortkastad tid och en rätt kass uppladdning inför civilingenjörsstudier.
Citera
2012-08-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pob
Vart ska du läsa basåret?

Efter en basårsutbildning får man vid de flesta lärosäten en garantiplats på någon ingenjörsutbildning, men det kanske inte gäller för lärosätet som du är antagen vid?
För har du garantiplats så behöver du i princip inte förbereda dig till HP utan kommer bl.a. att konkurrera genom en annan urvalskvot, basårskvoten. Vilket betyder att presterar du bra under basåret så är det hög sannolikhet att du kommer in på den ingenjörsutbildningen du vill.

Så har din skola garantipalts är mitt tips att ge järnet under basåret och studera målmedvetet för att komma in via garantiplatskvoten. Har skolan ingen garantiplats så kanske komvux är ett bättre alternativ iom att du lär dig allt grundligare och även kan konkurrera i kompletteringskvoten.

Du är inte tvungen att meddela lärosätet om du inte tänker fullfölja utbildningen men det är bra att du gör det så att någon reserv kan ta din plats så tidigt som möjligt.

Jag ska gå basåret på Malmö högskola och där är det ingen garantiplats på ingenjörsutbildningarna.
Det lutar mot att gå komvux även om det tar längre tid så tror jag man lär sig det grundligare precis som du säger.

Tack för svaret
Citera
2012-08-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradig
Vilket lärosäte gäller det? Många lärosäten har ju så att de som fullföljer sitt basår har garantiplats på vissa utbildningar.

Jag skulle personligen köra på basåret, ta sig i kragen och ge järnet. Om du lyckas klara av allt är du bättre preppad för ingenjörsstudier med tanke på att du precis har gått igenom de relevanta förkunskaperna och även med tanke på studietempot. 2-3 år på komvux skulle personligen kännas som bortkastad tid och en rätt kass uppladdning inför civilingenjörsstudier.

Hela iden med att jag ska gå på komvux är ju för att jag ska satsa på hp under tiden medans jag studerar så att jag kan ha chans att komma in på civing Hade jag vetat att jag skulle ha stor chans att komma in på civing så hade komvux varit bortkastad tid. Med tanke på att jag är rätt ung så vill jag ha en bra grund att stå på eftersom att jag är rätt intresserad av vetenskap överhuvudtaget.
Citera
2012-08-07, 16:19
Medlem
Jag hade valt teknisk basår alla dagar i veckan. Lika bra att vänja sig vid tempot om man ändå ska läsa vidare till civiling.

Om du bara har disciplin och planerar dina studier kommer du ha tid att plugga till HP också. Dessutom är det ingen som säger att du måste börja plugga direkt efter du läst basåret, vilket ger dig samma chans att få bra på HP som om du skulle läst på Komvux.

Sen har jag för mig att vissa skolor har det upplagt som så att man kan komma in på vissa utbildningar med hjälp av basårsbetygen, är dock ej säker på detta.

Om du avstår din plats tror jag inte du behöver säga upp den, den försvinner om du inte kommer till uppropet. Men för att vara schysst mot de som är reserver tycker jag att man ska göra det ändå¨, om man är säker på att man inte vill gå
Citera
2012-08-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simoco
Jag hade valt teknisk basår alla dagar i veckan. Lika bra att vänja sig vid tempot om man ändå ska läsa vidare till civiling.

Om du bara har disciplin och planerar dina studier kommer du ha tid att plugga till HP också. Dessutom är det ingen som säger att du måste börja plugga direkt efter du läst basåret, vilket ger dig samma chans att få bra på HP som om du skulle läst på Komvux.

Sen har jag för mig att vissa skolor har det upplagt som så att man kan komma in på vissa utbildningar med hjälp av basårsbetygen, är dock ej säker på detta.

Om du avstår din plats tror jag inte du behöver säga upp den, den försvinner om du inte kommer till uppropet. Men för att vara schysst mot de som är reserver tycker jag att man ska göra det ändå¨, om man är säker på att man inte vill gå

Just nu sitter jag runt 5 timmar om dagen med hp-guiden och om jag läser basåret kommer de inte blir mer än 1 timme, vilket jag anser är alldeles för lite. Om jag nu inte ska plugga direkt efter basåret så kan jag lika gärna gå komvux ju eftersom att det kommer gå 1 år extra efter basåret som jag slösar bort enligt dig^^
Senast redigerad av mommy123 2012-08-07 kl. 17:18.
Citera
2012-08-07, 17:21
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Just nu sitter jag runt 5 timmar om dagen med hp-guiden och om jag läser basåret kommer de inte blir mer än 1 timme, vilket jag anser är alldeles för lite. Om jag nu inte ska plugga direkt efter basåret så kan jag lika gärna gå komvux ju eftersom att det kommer gå 1 år extra efter basåret som jag slösar bort enligt dig^^

Varför läser du inte basåret där du vill plugga (om det är någonstans med garantiplats)?
Citera
2012-08-07, 17:30
Medlem
Om jag vore du skulle jag hellre prova på basåret, då du är orolig för att det kommer vara för svårt.

Rent krasst är det ju så att fixar du inte tempot på ett basår (vilket består av i sammanhanget lätta gymnasiekurser) kommer du inte klara en civilingenjörsutbildning. Och det skulle iaf jag hellre upptäcka efter några månader än efter att ha först lagt ned ett par-tre år på komvux i onödan.

Fast du kanske har en plan B om det inte blir något av med civilingenjörsutbildningen?
Citera
2012-08-07, 17:37
Medlem
6its avatar
Gå på komvux o satsa på MVG i allt. Basår får man väl inget betyg mer än G ändå?
Citera
2012-08-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Basåret innefattar väl ändå typ matematik b-e? Går du igenom dessa kurser noggrant så kommer du nog höja dig rätt mycket på den kvantitativa delen på högskoleprovet. Kombinera detta med lite ord-plugg och se till att läsa lite varje dag så ska det nog gå bra.
Citera
2012-08-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Varför läser du inte basåret där du vill plugga (om det är någonstans med garantiplats)?

Jag vill gå civing i lund men där kom jag inte in på basåret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in