2010-10-29, 16:34
Medlem
engangpas avatar
Läkare nästa! Komvux först...

Goddag!
Just nu är jag riktigt inne på att studera till läkare.
Mina betyg från samhällsvetenskap, ekonomisk inriktning, kommer att landa på cirka 18,5-19,0 utan merit. Med merit har jag inte räknat.

Mitt HP har hittills varit:
HT 09 - 1,0
VT 10 - 1,2
HT 10 - 1,5

Har inte pluggat på HP innan jag skrev dem, utan endast erfarenhet från de två tidigare skrivtillfällena.

I och med att jag läser SamEkonomi, så kommer jag behöva komplettera en hel del. Detta leder fram till mina funderingar.
Jag kommer att behöva läsa Biologi A/B, Kemi A/B, Fysik A/B och Matematik D för att få behörighet till läkarprogrammet. Hur lång tid kommer det att ta för mig? A-kurserna måste ju läsas först, samtidigt som Matematik D.

Säg att jag lägger ner mycket tid och ork på att höja mitt högskoleprov till minst 1,7. Hur stor chans har jag att komma in med denna poäng? Måste jag ha 2,0? Studieort är ovidkommande för min del. Tips och erfarenheter mottages godhjärtat.

Mvh
Citera
2010-10-29, 16:37
Medlem
doffdavid2s avatar
din chans är definitivt hp. Minst ett 1.8 är det tror jag
Citera
2010-10-29, 16:43
Medlem
hestahodets avatar
minskas inte chansen att komma in på sitt valda program om man läst till/läst upp kurser i efterhand?
Citera
2010-10-29, 16:46
Medlem
uftss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestahodet
minskas inte chansen att komma in på sitt valda program om man läst till/läst upp kurser i efterhand?

ja, då hamnar man ju i grupp 2 (kompletteringsgruppen)
Citera
2010-10-29, 16:48
Medlem
engangpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufts
ja, då hamnar man ju i grupp 2 (kompletteringsgruppen)

Ja. Denna kompletteringsgrupp! Hur sker intaget genom denna? Är det genom procentuell fördelning (som med betyg/HP)?

Är det så att betyg och HP går först, sen kompletteringsgruppen?
Citera
2010-10-29, 16:53
Bannlyst
Försök satsa på 1,8-2,0 istället för att sikta lägre. Det är mycket jobb, tro mig. I och för sig beror det på vilka delar du är svagare i. De verbala delarna tar nog längst tid att öva på.
Citera
2010-10-29, 17:01
Medlem
engangpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Försök satsa på 1,8-2,0 istället för att sikta lägre. Det är mycket jobb, tro mig. I och för sig beror det på vilka delar du är svagare i. De verbala delarna tar nog längst tid att öva på.

Det är ju givet att jag satsar på högre, men jag förmodar att jag landar på ca 1,7. Lägsta i Umeå (har jag för mig) var 1,6. Kan gå med andra ord.
Citera
2010-10-29, 17:04
Medlem
uftss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engangpa
Ja. Denna kompletteringsgrupp! Hur sker intaget genom denna? Är det genom procentuell fördelning (som med betyg/HP)?

Är det så att betyg och HP går först, sen kompletteringsgruppen?

Hmm, dom tar vad jag vet in folk efter betygen (alt. hp antar jag) först ifrån både grupp 1 och 2, sen tar dom 1/3 eller något liknande av de intagna från grupp 2 och "ger" deras platser till nästkommande i grupp 1 i stället. Nåt sånt.
Citera
2010-10-29, 17:09
Bannlyst
Citat:
Det är ju givet att jag satsar på högre, men jag förmodar att jag landar på ca 1,7. Lägsta i Umeå (har jag för mig) var 1,6. Kan gå med andra ord.

Det är bra. Lycka till allafall! Satsar själv på att komma in.
Citera
2010-10-29, 17:13
Medlem
Satsa hellre på 1,8-1,9 istället för att chansa att komma in med 1,6, bättre att vara säker
Citera
2010-10-29, 17:19
Medlem
Citat:
Jag kommer att behöva läsa Biologi A/B, Kemi A/B, Fysik A/B och Matematik D för att få behörighet till läkarprogrammet. Hur lång tid kommer det att ta för mig? A-kurserna måste ju läsas först, samtidigt som Matematik D.

Säg att jag lägger ner mycket tid och ork på att höja mitt högskoleprov till minst 1,7. Hur stor chans har jag att komma in med denna poäng? Måste jag ha 2,0? Studieort är ovidkommande för min del. Tips och erfarenheter mottages godhjärtat.

Mvh

Har du funderat på att läsa kurserna på distans? Det kommer troligen gå fortare än att läsa via komvux. Visserligen kanske det blir lite kämpigare eftersom man inte har riktigt samma lärarstöd men internet är fullt med material (t ex Khan academy).

Rörande hp-resultat tror jag du bör höja ribban till 1.8, 1.7 är att leva för mycket på hoppet som det ser ut i dag. Förvisso öppnar Örebro en läkarlinje nu till våren så det kanske sjunker lite, men hittills har det ju bara varit ett par reserver som kommit in med 1.7. Med andra ord inget man bör räkna med.

Hur som helst önskar jag dig lycka till!
Citera
2010-10-29, 17:29
Medlem
engangpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Har du funderat på att läsa kurserna på distans? Det kommer troligen gå fortare än att läsa via komvux. Visserligen kanske det blir lite kämpigare eftersom man inte har riktigt samma lärarstöd men internet är fullt med material (t ex Khan academy).

Rörande hp-resultat tror jag du bör höja ribban till 1.8, 1.7 är att leva för mycket på hoppet som det ser ut i dag. Förvisso öppnar Örebro en läkarlinje nu till våren så det kanske sjunker lite, men hittills har det ju bara varit ett par reserver som kommit in med 1.7. Med andra ord inget man bör räkna med.

Hur som helst önskar jag dig lycka till!

Jag har funderat på att läsa kurserna på distans. A kurserna skulle jag klara galant, men i Matematik D och de resterade kurser kommer jag förmodligen behöva lärarstöd. För att dessutom få tilläggspoäng från Umeås AU (alternativa urval) måste jag klara MVG i två utav kurserna. Med andra ord, jag kommer att behöva läsa dessa på komvux. Jag har ganska bra med tid till ansökan inför komvux, så vi får se hur det utvecklar sig.

Borde ha omformulerat min text rörande högskoleprovet. Siktar såklart högt, men kommer förmodligen att landa på 1,7. Sista mot stjärna och kom till månen, som det sägs.
Kommer lägga ner ca 7-9 timmar i veckan på HP-plugg. Hur jag lägger upp det bestämmer jag runt nyår. Kan säga att jag redan gör allt för att höja mig i ord, vilket var mitt sämsta delprov med 27/40 iår. 22/40 första, 24/40 andra, så det går framåt.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in