2011-01-11, 23:57
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koroshiya
Jag är inne på min sista termin komvux. För att klara den och kunna komma in på högskola till nästa höst behöver jag 500 poäng. Om jag inte klarar den måste jag vänta ett år till för att söka

Tror ni den här planen verkar rimlig om man studerar flitigt?

Spanska steg 3
Fysik B
Organisation och ledarskap A
Näthandel A
Bransch och produktkunskap A
Programhantering A

Vad säger ni? låter det på tok för mycket eller tror ni jag klarar det? (svår fråga ;-) )

Snackade med min studie och yrkesvägledare men hon verkade inte riktigt veta om kurserna var tunga eller inte. Hon sa bara "jag tror du klarar det". Vad tror ni? någon som gjort ett liknande ryck i studier?

Vad fan du är vuxen nu, och det är väl fortfarande gymnasienivå på kurserna trots att du har blivit äldre än gymnasieålder. Jag pluggade komvux nu i höstas, och de kurserna var verkligen SVINLÄTTA. Jag fick MVG på varenda teoretiskt prov vi hade, och det fick jag genom att plugga kvällen innan. Allt är ju gjort för gymnasieelever som sagt, så kör på du. Klart du klarar det!
Citera
2011-01-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dantey23
Haha, jag!

OnT: Ja, men studiemotivationen är nog den viktigaste (tsm med att man inte är ett totalt retard när det kommer till att plugga och kunna producera det som produceras skall). Så du har nog vad som krävs!

Uhm, spelar det någon roll vilket betyg du får? Eller räcker det med G? För i såna fall så ser jag inga problem med att klara det, då är det bara att göra uppgifterna och lämna in dem i tid, lägga ned lite tid varje dag. Medan om du strävar efter högre betyg så kan du behöva ägna lite mer tid åt tankeverksamheten, vilket gör att det kan bli tufft!

Jobbar du samtidigt också eller är det bara plugg?

Jag tänkte såhär: Jag siktar på toppbetyg och nöjer mig med vad jag får. Jag gör mitt bästa helt enkelt. Gjorde mitt bästa förra terminen och kom ut med VG Fys A, VG Kemi A, MVG Ekonomi B och MVG information och layout.

Om jag bara ska ha G i alla kurser behöver jag satsa på högskoleprovet. Jag vet inte riktigt vilket jag ska prioritera så jag kör så det ryker, samtidigt som det gör mig lite nervös att inte vara säker på hur jag kommer klara mig.
Citera
2011-01-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Vad fan du är vuxen nu, och det är väl fortfarande gymnasienivå på kurserna trots att du har blivit äldre än gymnasieålder. Jag pluggade komvux nu i höstas, och de kurserna var verkligen SVINLÄTTA. Jag fick MVG på varenda teoretiskt prov vi hade, och det fick jag genom att plugga kvällen innan. Allt är ju gjort för gymnasieelever som sagt, så kör på du. Klart du klarar det!

HAHAHA! du anar inte hur mycket bättre det där fick mig att må!
Citera
2011-01-12, 00:07
Medlem
Citat:
Jag tänkte såhär: Jag siktar på toppbetyg och nöjer mig med vad jag får. Jag gör mitt bästa helt enkelt. Gjorde mitt bästa förra terminen och kom ut med VG Fys A, VG Kemi A, MVG Ekonomi B och MVG information och layout.

Om jag bara ska ha G i alla kurser behöver jag satsa på högskoleprovet. Jag vet inte riktigt vilket jag ska prioritera så jag kör så det ryker, samtidigt som det gör mig lite nervös att inte vara säker på hur jag kommer klara mig.

Ja, men då är det bara att köra! Och kom ihåg att ha en öppen dialog med lärarna, så att du vet vad du behöver göra för önskat betyg! Lycka till!
Citera
2011-01-12, 00:10
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
HAHAHA! du anar inte hur mycket bättre det där fick mig att må!

Märk väl att kurserna också var "flumkurser" som Näringslära, Livsmedelskunskap, Livsmedelshygien etc.. Så Fysik B kanske blir LITE svårare.

Jag såg också att du skrev:

Citat:

Tidigare i tråden så har du sagt att du tyckte att är lite lättare den här omgången för att du inte behöver räkna lika mycket, samt att du lär dig språk rätt fort. Om du har lätt för språk och svårt för matte så borde du göra högskoleprovet JÄVLIGT snabbt (om det inte redan är för sent..). Tidigare har ju just ord och språk haft en väldigt stor del i högskoleprovet, men ska nu (som jag har förstått det) få stryka lite på foten till förmån för fler matteuppgifter.
Citera
2011-01-12, 00:41
Medlem
Ska du möjligen läsa nåt civilingenjör med internationell inriktning spanska kanske?

Högskoleprovet kan du ju göra bara för att, så har du en till urvalsgrupp som du kan bli antagen ifrån. Det har inte ändrats än. Kolla studera.nu
Citera
2011-01-12, 01:00
Medlem
slashing_swords avatar
Jag tycker inte att det borde vara några större problem att klara av det. Helt klart kommer det ju gå åt en del tid, men 400 poäng är väl rätt standard per termin? Så se till att fokusera bara och kämpa på så ska du se att det går bra.

Angående FyB så är det kursen som kan ge störst "problem". Men det finns såväl mycket bra information att hitta på nätet, samt att boken för FyB brukar vara helt okej.

Lycka till.
Citera
2011-01-12, 01:43
Medlem
Citat:
Jag är inne på min sista termin komvux. För att klara den och kunna komma in på högskola till nästa höst behöver jag 500 poäng. Om jag inte klarar den måste jag vänta ett år till för att söka

Tror ni den här planen verkar rimlig om man studerar flitigt?

Spanska steg 3
Fysik B
Organisation och ledarskap A
Näthandel A
Programhantering A

Vad säger ni? låter det på tok för mycket eller tror ni jag klarar det? (svår fråga ;-) )

Snackade med min studie och yrkesvägledare men hon verkade inte riktigt veta om kurserna var tunga eller inte. Hon sa bara "jag tror du klarar det". Vad tror ni? någon som gjort ett liknande ryck i studier?

Som många har skrivit här är Fysiken den jobbiga, Jag läste Matte C Kemi A Fysik A Geografi A och jobbade heltid, det var lite jobbigt men man klarar det så länge du inte måste ha MVG.

Försök att lägga in större delen av pluggtiden på fysiken och kläm in resten. Organisation och ledarskap A
Näthandel A
Bransch och produktkunskap A är enkla. 1 timme i veckan per kurs räcker nog.

Jag tror att om du bara vill så tar du det utan problem.

Lycka till!
Citera
2011-01-12, 01:49
Medlem
det fixar du
Citera
2011-01-12, 01:55
Medlem
Näthandel A

1 timma plugg / kurs
Citera
2011-01-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Ska du möjligen läsa nåt civilingenjör med internationell inriktning spanska kanske?

Högskoleprovet kan du ju göra bara för att, så har du en till urvalsgrupp som du kan bli antagen ifrån. Det har inte ändrats än. Kolla studera.nu

Problemet är att jag måste få 1.2 på Högskoleprovet om jag ska komma in på mekatronik i Göteborg. Mina betyg räcker inte, alla intagningspoäng är höjda på Chalmers :-( för typ 2 år sedan kunde jag glida in hur lätt som helst men då hade jag inte slutbetyg från komvux
Citera
2011-01-12, 12:59
Medlem
Citat:
Problemet är att jag måste få 1.2 på Högskoleprovet om jag ska komma in på mekatronik i Göteborg. Mina betyg räcker inte, alla intagningspoäng är höjda på Chalmers :-( för typ 2 år sedan kunde jag glida in hur lätt som helst men då hade jag inte slutbetyg från komvux

Som jag har förstått det så får majoriteten av de som gjort högskoleprovet ett flertal gånger bättre och bättre resultat för varje gång, man kommer in i "tänket". Har du gjort det förut? Om inte, då kan du ju ladda ner gamla högskoleprov. Sen beroende på hur mkt du vill gå in för det så gör du följande:
- Laddar ner ett par stycken.
- Gör ett i veckan, på korrekt sätt (dvs. du simulerar provtillfället, tid på varje del osv.)'

Sen så ser du ju om du får bättre resultat för varje gång du har gjort det, sen när du gör det på riktigt så kanske du får de poäng du behöver, eftersom du kommit in i "tänket"! Kan ju vara värt ett försök iaf ;d Sen finns det en del du kan läsa om hur du bäst förbereder dig inför ett högskoleprov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in