2008-08-02, 16:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themayor
För att när jag gick där utgick de totalt ifrån att jag var efterbliven i stort sett. Jag försökte föklara att det är inte bara dumma människro som går på komvux, utan även sådana som bestämde sig för att fika igenom gymnasiet. Dock så är det ju inte helt klokt att skita i gymnasiet, men man behöver ju inte ha inlärningsproblem för det.....

Man får ju värma upp dem lite. Visa att du klarar 150 % först, sen 200 % och så vidare. Det finns faktiskt en anledning till att de tog bort möjligheten att söka mer än 100 % från första början

Men jag måste erkänna att jag tycker att arbetsbördan på 100 % studier inte nämnvärt motsvarar ett heltidsjobb, vilket de påstår att det ska göra. Förutom när jag studerade Franska steg 1 (100p) på fem veckor, då var det bra nära faktiskt. Fast då hade jag visserligen bara ett eller två fel totalt på samtliga uppgifter
Citera
2008-08-02, 16:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Så jag kan alltså få 6000 +1620 kr i bidrag förutom dessa 7800kr som är lån? Men gäller fortfarande det där med att man inte fick tjäna mer än 51k per halvår?

De där 51k per halvår, det inkluderar väl inte csn-lånet? För då kommer jag inte att kunna jobba allt knappt.

Nej, nu blandar du nog ihop siffrorna 7 492 kronor är totalen undantaget den extra lånedelen som man får om man jobbat tidigare, den är på 1 620 kronor.

Alltså kommer du i så fall få 7 492 + 1 620, vilket är 9 112 kronor. Dessa 9 112 kronor utgörs av, för dig som är över 25, 6 000 kronor i bidrag som inte behövs betalas tillbaka, och 3 112 kronor i lån som måste betalas tilbaka efter avslutade studier.

http://www.csn.se/2.128/2.319/2.330
Citera
2008-08-02, 16:35
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, nu blandar du nog ihop siffrorna 7 492 kronor är totalen undantaget den extra lånedelen som man får om man jobbat tidigare, den är på 1 620 kronor.

Alltså kommer du i så fall få 7 492 + 1 620, vilket är 9 112 kronor. Dessa 9 112 kronor utgörs av, för dig som är över 25, 6 000 kronor i bidrag som inte behövs betalas tillbaka, och 3 112 kronor i lån som måste betalas tilbaka efter avslutade studier.

http://www.csn.se/2.128/2.319/2.330
Afan så mitt CSN-lån kommer inte att bli så blodigt då? =)
Citera
2008-08-02, 18:23
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Afan så mitt CSN-lån kommer inte att bli så blodigt då? =)

Alldeles riktigt 3 112 kronor gånger antalet månader du studerar, plus löpande ränta då. Dessutom halveras det lånet om du börjat studera på högre nivå sedan. Fast då blir ju lånedelen högre igen
Citera
2008-08-02, 18:26
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Alldeles riktigt 3 112 kronor gånger antalet månader du studerar, plus löpande ränta då. Dessutom halveras det lånet om du börjat studera på högre nivå sedan. Fast då blir ju lånedelen högre igen
Låter ju bra.
Citera
2008-08-02, 21:48
Medlem
mr_fatises avatar
Va lite i samma sits som dig för drygt ett år sedan.. hade dock 1750 poäng + 300poäng IG sedan gymnasietiden.

Fick ideen i April att börja plugga på högskola och ringde runt till ta mig fan varenda gymnasium o försökte övertala diverse lärare om att få skriva en tenta i vilket ämne som helst, bara för o skrapa poäng.

Blev tentor, i Historia A 100p, Projektarbete 100p, Lokaladatanät 100p m.m
Detta under en period på drygt 6 veckor, slutbetyget hade jag samma år i början på Juni. Detta samtidigt som jag arbetade heltid och mer därtill.

Såvisst fan går de... Ring runt o försöka få in så mycket extra tentor de går, kurs e skit samma bara du har grundkurserna i Svenska, Matte, Engelska m.m Förutsatt att du inte ska läsa något inom ingenjör/läkare osv. där du behöver vissa kurser.
Citera
2008-08-04, 17:21
Medlem
Hur snabbt går det att tenta av ämne på Komvux

Hej,

jag undrar ifall ngn här har testat att tenta av ämnen på komvux ist för att läsa ämnet en hel termin. Hur lång tid tar det uppskattningsvis, och är det ett dåligt alternativ jämfört med standardsättet?
Citera
2008-08-04, 17:33
Medlem
Dekadentuss avatar
Jag tentade av Historia A (100p) på en månad. Det enda jag gjorde var att läsa igenom boken en gång och skriva provet.
Citera
2008-08-04, 17:55
Medlem
jumpcuts avatar
Tenta av vet jag inte, men det borde väl inte vara svårare än att fråga efter kursplanen och sedan be om provet/proven när man känner sig redo?

Eller menar du om man kan "springa" igenom kursen om man redan är antagen?
Citera
2008-08-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadentus
Jag tentade av Historia A (100p) på en månad. Det enda jag gjorde var att läsa igenom boken en gång och skriva provet.

Ok, det lät ju smidigt. Så en månad kan alltså räcka per ämne? Under förutsättning att man inte har inlärningssvårigheter o dyl.
Citera
2008-08-04, 18:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LMV
Ok, det lät ju smidigt. Så en månad kan alltså räcka per ämne? Under förutsättning att man inte har inlärningssvårigheter o dyl.

Det beror ju på hur lätt eller svårt du har för ett ämne. Jag lade ner några timmars arbete på Persondatorer, några dagar per kurs för MaB och MaC, men Biologi B och Svenska B tog mig nästan lika många timmars studier som kurserna ger poäng...
Citera
2008-08-04, 18:19
Medlem
Citat:
Tenta av vet jag inte, men det borde väl inte vara svårare än att fråga efter kursplanen och sedan be om provet/proven när man känner sig redo?

Eller menar du om man kan "springa" igenom kursen om man redan är antagen?

Jag menar som i att Komvux erbjuder en att tenta av ämnen i lite snabbare takt än som att läsa kursen under en hel termin.

Det får ske i "ens egen takt", men min fråga som dom inte kan svara åt en på Komvux är just hur lång tid det uppskattningsvis tar, för deras svar blir hela tiden "när du är redo, sätt du ett datum själv". Så jag ville veta hur lång tid det har tagit för andra, och en svarade attd et tagit honom 1 månad att tenta in Historia A. Självfallet förstår jag att det fortfarande är individuellt, men det är ändå intressant att veta hur lång tid det tagit för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in