2010-04-03, 03:07
Medlem
Folkhögskola eller Komvux?

Tjena.

Jag har sökt in både till folkhögskolan och komvux till hösten för att få grundläggande behörighet för vidare studier. Jag har inget betyg alls från gymnasiet då jag hoppade av efter första terminen för att jobba.

Jag har i nästan aning alls vilket av de två alternativ jag ska välja.
Läser jag på folkhöskolan så blir det två år där (då jag jobbat mer än ett år) och ett tekniskt basår på universitet.
Komvux blir 5 terminer, men jag slipper ju det tekniska basåret då alla kurser som behövs för särskild behörighet finns på komvux.

Folkhögskolan känns som om det är väldigt slappt och väldigt kristna liberaler (om man kan kalla de det ) i alla fall på den skolan jag sökt till. Det verkar ändå vara halvskön atmosfär på skolan.
Komvux är ju i princip 100% självstudier och en takt jag känner vore mer passande för mig.

Har varit till en studievägledare och snackat ett par gånger men inte kommit fram till något riktigt konkret. Det är ju ändå upp till mig säger han, och visst, det är det ju.
Själv känns det som om komvux vore det självklara valet, men då kommer vi till frågan om urvalsgrupper.

Jag vet att folkhögskolan har en egen, och komvux en som delas gymnasieeleverna? Har kollat upp statistiken lite grand på VHS.se och de utbildnigar jag skummat igenom så har knappt någon från folkhöskolan antagits. Är det verkligen svårare den vägen?

Och ja, jag har varit till studievägledare flera gånger och som jag sade tidigare har vi inte riktigt kommit fram till något självklart val för mig då det "hänger" på mig. Inget fel på killen alls så, riktigt trevlig typ och kommer med bra tips. Har bett om att få mer raka svar på vad egentligen vore allra bäst och inte riktigt fått några.

Så nu skulle jag, om ni vill, komma med lite kommentarer och tankar om vad ni tror skulle vara den bästa vägen att ta.

Jag har sådan ångest att jag har haft sömnproblem i flera månader pga mina "5 bortkastade år"

Ursäkta om texten är lite rörig. Har sänkt några kalla under kvällen.
Senast redigerad av Harhkan 2010-04-03 kl. 03:16.
Citera
2010-04-03, 03:26
Medlem
Angeliques avatar
Har själv testat både folkhögskola och komvux och jag rekommenderar verkligen det senare alternativet.
Visst om man gillar att softa runt och flumma så är folkhögskolan en höjdare men jag upplevde i efterhand att mitt år där var väldigt bortkastad. Betygen sätts på betydligt mer godtyckliga grunder än på komvux och om läraren inte älskar din "knasiga" personlighet så är du körd.
Och trots att jag verkligen inte är höger på något vis så stog den vänsterproggiga atmosfären där mig uppe i halsen och jag kände att folk kollade snett på mig bara för att jag hade rena skor och bytte kläder varje dag.
Min bakgrund med avhoppade gymnasiestudier och bortkastade år pga ångest och sömnproblem är för övrigt snarlik din.
Senast redigerad av Angelique 2010-04-03 kl. 03:51.
Citera
2010-04-03, 03:35
Medlem
BrownEyedBoys avatar
En folkhögskola rekommenderas om du är skoltrött eller har svårt att motivera dig själv att plugga, speciellt om du bor på skolan.

Som du verkar förstått är komvux lite mera upp till dej, läs detta så syns vi om en vecka, sen är det upp till dig.
Citera
2010-04-03, 12:45
Medlem
Kontakta universitetet ifråga.
Citera
2010-04-03, 13:13
Medlem
Jag har gått på folkhögskola (dock inte allmän linje). Precis som du säger så är många folkhögskolor kristna (dvs. huvudman för skolan är en frikyrka). Det finns skolor som inte är det men de är få. Det behöver inte vara ett problem, men om man har svårt att förstå/respektera frikyrkliga människor (vilket en del har) så kan det ju bli svårt.

Jag har inte gått på komvux, men jag kan nog ändå rekommendera det före folkis. Det antas väldigt få personer från folkis-kvoten i jämförelse med BG eller HP. Dessutom är folkhögskola ganska flummigt och det brukar vara mycket festande. Det kan väl vara kul, men om man är där för att "styra upp sitt liv" och skaffa sig grundläggande behörighet så kan det nog vara ett onödigt störningsmoment.
Citera
2010-04-03, 13:18
Medlem
Annars kan du ju börja i Sverige och sedan satsa på utbyte. Eller om du läser en kandidatutbildning i Sverige så kan du sedan läsa masterutbildningen utomlands. Då antar jag att de bara går på dina betyg från kandidaten.
Citera
2010-04-04, 06:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harhkan
Folkhögskolan känns som om det är väldigt slappt och väldigt kristna liberaler
Helsjön?

Jag valde själv folkhögskola över komvux och jag ångrar det inte en sekund. Komvux hade alldeles för snabb fart för mig.
Senast redigerad av Arbetskamrat 2010-04-04 kl. 06:50.
Citera
2010-04-04, 22:05
Medlem
Jag har testat både folkhögskola och komvux och jag rekommenderar komvux starkt.
På folkhögskola är de flummigt och det kunde gå flera veckor där jag kände att vi inte gjort något alls på lektionerna.
Man fick inte ha under 80% procents närvaro annars fick man inget betyg.
Vi hade långa dagar 6 timmar minst varje dag med lektioner.
Och betyget berodde de på om man var med och fikade och hur social man var.
Den som var tyst och blyg fick då sämre betyg.
På komvux är det ju resultatbaserat och du kan ju ta poäng genom prövningar.
Det är nog bättre odds också att komma in på högskola med betyg från komvux istället för folkhögskola.
På komvux kan man ju ha bara en lektion i ett ämne per vecka och då fick jag dagar då jag inte hade lektion alls och det var ju ganska skönt.
Citera
2010-04-05, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kisminella
På folkhögskola är de flummigt och det kunde gå flera veckor där jag kände att vi inte gjort något alls på lektionerna.
Detta känner jag av också ibland men inte så grovt som du får det att låta, detta var otroligt bra för mig som var riktigt jävla skoltrött. Det är mycket grupparbeten på folkhögskola och muntliga lektioner vilket gör att det känns väldigt slappt. Men inte så slappt så jag känner att jag inte lär mig nåt. Varför pratade du inte med en lärare om du kände så?.

Citat:
Man fick inte ha under 80% procents närvaro annars fick man inget betyg.
Vi hade långa dagar 6 timmar minst varje dag med lektioner.
Det är väl precis likadant på en vanlig skola ? 80% annars inget studiebidrag.

Jag har fått mindre närvaro än 80% när jag aldrig gick på matte eller Naturvetenskapen och självklart sa lärarna till mig att jag kommer få underkänt om jag var borta så mycket. Börja gå på lektionerna du behöver inte jobba ihjäl dig bara du är där så dom ser dig, tror lärarna uppskattar att du kommer till lektionen iaf.

jag går från 9-3 nästan varje dag, give or take 1 timme nån dag, och jag tror dom flesta som går i skolan går runt 6 timmar.

Citat:
Och betyget berodde de på om man var med och fikade och hur social man var. Den som var tyst och blyg fick då sämre betyg.
Du menar nog Info tiden. Den ligger före eller efter, efter för oss, fika rasten och hålls i matsalen där alla fikar, detta är inte rast utan en obligatorisk lektion där dom informerar alla elever om vad som kommer hända på skolan. Tycker det är smidigt att dom håller den i matsalen då hela skolan är samlad samt att det är skönare att ta en kaffe medans man lyssnar på vad dom har att säga.

Jag är inte jätte social i klassen men diskuteras det nåt ämne jag är intresserad av så kan jag prata en del, du behöver inte snacka jätte mycket men prata nån gång då och då för att visa att du kan delta och fattar vad ni lär er, som jag sa så är det mycket muntligt arbete på folkhögskolan och dom kollar nog hur mycket ni lär er när ni diskuterar ämnet.

Citat:
På komvux kan man ju ha bara en lektion i ett ämne per vecka och då fick jag dagar då jag inte hade lektion alls och det var ju ganska skönt.
Min polare som gick på komvux hade också såna lektioner, men han fick alltid mycket arbete han var tvungen att göra hemma, och allt det var skriftligt till skillnad mot folkhögskolan där mycket är muntligt. Kamratskapen man får på folkhögskola är också mycket bra då det är folk från hela sverige, i alla åldrar från olika bakgrunder som möts den kan inte jämföras med gymnasium där mobbning kan vara väldigt vanligt. Jag säger inte att den inte finns på folkhögskola, jag har gått ett år snart och jag har aldrig då sett nåt fall av mobbning.

Nu har jag ingen erfarenhet från komvux själv så kan inte säga hur kamratskapen är där.
Senast redigerad av Arbetskamrat 2010-04-05 kl. 00:38.
Citera
2010-04-05, 23:08
Medlem
Tack för era svar...

Det lutar nog åt komvux, då det passar mig mer att studera mycket individuellt.
Jag går just nu på en 3-månaders kurs på folkhögskolan i samarbete med arbetsförmedlingen. Jag trivs faktiskt där. Men.. som de flesta jag talat med och vad ni skrivit så är det väldigt slapp och mycket muntligt. Våran "klassföreståndare" säger att vi nu har en högre studietakt än den allmänna linjen på skolan och det gör mig rätt nervös att det inte kommer hända ett smack under tiden jag i sådana fall studerar där.
Citera
2010-04-08, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
vem syftar du på?
Hur har det gått?
Citera
2010-04-12, 10:49
Medlem
Komvux - söka både distans och vanligt?

Jag ska söka till komvux nu eftersom jag gick ut gymnasiet utan fullständiga betyg. Saken är den att jag helst läser deras distanskurser eller kvällskurser. Men hur stor är risken att man inte kommer in på dem? Får man ansöka t.ex. Svenska B både som kvällskurs och vanlig? Får man söka på flera olika skolor? Eller är det bara en ansökan/kurs som gäller?

Har letat som en galning på hemsidan men inte hittat något om just detta. Hoppas att någon här förstår vad jag menar och har ett bra svar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in