Tjena.
Jag har sökt in både till folkhögskolan och komvux till hösten för att få grundläggande behörighet för vidare studier. Jag har inget betyg alls från gymnasiet då jag hoppade av efter första terminen för att jobba.
Jag har i nästan aning alls vilket av de två alternativ jag ska välja.
Läser jag på folkhöskolan så blir det två år där (då jag jobbat mer än ett år) och ett tekniskt basår på universitet.
Komvux blir 5 terminer, men jag slipper ju det tekniska basåret då alla kurser som behövs för särskild behörighet finns på komvux.
Folkhögskolan känns som om det är väldigt slappt och väldigt kristna liberaler (om man kan kalla de det

) i alla fall på den skolan jag sökt till. Det verkar ändå vara halvskön atmosfär på skolan.
Komvux är ju i princip 100% självstudier och en takt jag känner vore mer passande för mig.
Har varit till en studievägledare och snackat ett par gånger men inte kommit fram till något riktigt konkret. Det är ju ändå upp till mig säger han, och visst, det är det ju.
Själv känns det som om komvux vore det självklara valet, men då kommer vi till frågan om urvalsgrupper.
Jag vet att folkhögskolan har en egen, och komvux en som delas gymnasieeleverna? Har kollat upp statistiken lite grand på VHS.se och de utbildnigar jag skummat igenom så har knappt någon från folkhöskolan antagits. Är det verkligen svårare den vägen?
Och ja, jag har varit till studievägledare flera gånger och som jag sade tidigare har vi inte riktigt kommit fram till något självklart val för mig då det "hänger" på mig. Inget fel på killen alls så, riktigt trevlig typ och kommer med bra tips. Har bett om att få mer raka svar på vad egentligen vore allra bäst och inte riktigt fått några.
Så nu skulle jag, om ni vill, komma med lite kommentarer och tankar om vad ni tror skulle vara den bästa vägen att ta.
Jag har sådan ångest att jag har haft sömnproblem i flera månader pga mina "5 bortkastade år"
Ursäkta om texten är lite rörig. Har sänkt några kalla under kvällen.