2009-11-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking
HEJ FB !

Hittade ingen liknande trad . Jag vet att det finns men som sagt, jag hittade ingen ..

Jag har nu gatt ut gymnasiet med minst g i alla 2500 poangsamnen ..
Nu vill jag soka till ett ivil ingenjors program som kraver bl a kemi, fysik och matte i sadana amnen som jag inte last, hur ar det nu, kan man plugga upp dessa pa valfritt komvux hur smo helst ?

Jag gick estet på gymnasiet och har läst in alla behörighetsgivande ämnen på komvux. Det har fungerat jättebra då jag jobbat en hel del samtidigt. Basåret på universitet/högskola är tufft enligt några polare som gick det för två år sen, men å andra sidan så kan det vara bra att vänja sig vid det höga studietempot inför civutbildningen..
Citera
2009-11-25, 15:44
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElNinoDeLaCalle
Jag skulle också rekommendera tekniskt basår. Då är man oftast garanterad en plats på följande ingenjörsutbildning med.

Kan lägga till att iaf på KTH så har det gjorts någon statistik (som jag inte orkar leta upp ni får helt enkelt lita på mig) att folk som kommer direkt från basåret lyckas bäst i snitt.
Citera
2009-11-25, 18:42
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Jag har inte hört att det är nya regler på gång.
Nya regler är på gång, dock inte gällande själva uppläsandet av betyg (vilket man kommer kunna fortsätta göra som förut), utan gällande antagningen med kompletterade betyg. Detta kommer bli mindre fördelaktigt än att söka med betyg endast från gymnasium eller endast från komvux.

Läs mer: https://www.studera.nu/studera/1440.html

Jag håller för övrigt med alla de som rekommenderar basår.
Citera
2009-11-29, 04:06
Medlem
Nja ni får det att låta som förändringen är mycket mindre än den egentligen är. Om jag har förstått det rätt så hamnar du i en ”urvalsgrupp” om du på egen hand läser upp betygen utan handledning, där konkurrensen är stenhård. Något du slipper om du läser upp betyget på Komvux. Har jag rätt?

I praktiken så borde det då vara omöjlig för någon som pågrund av tillexempel mobbing eller dåliga hemförhållanden får dåliga betyg att senare komma in på typ jurist eller läkarlinjen. Om han läser upp ett snitt på 1.4 till 2.0 så hamnar han väl rätt ändå ganska långt ner i en sådan urvalslista på grund av att han bara hade 1.4 tidigare?

Nu är jag högst borglig men det här verkar skit.
Citera
2009-11-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Ännu mer ledsamt att det drivs en politik baserad på att den ansvarige ministern inte är insatt. Reservofficer Björklunds kommentarer om att det är fel att sådana som redan klarat kurserna snor platser av sådana som inte läst dem är ju närmast osannolikt korkade med tanke på att det i realiteten fungerar precis som han vill redan idag - d.v.s. att de med störst behov har förtur.
Vad menar du med "de med störst behov har förtur"?
Menar du att komvuxelever ska ha förtur gentemot gymnasieelever?
Citera
2009-12-01, 19:14
Medlem
slutbetyg komvux gymnasie....

hej har fått betyg från både gymnasiet och komvux och vill ansöka till högskola...

problemet är att mina betyg inte finns med i studera.nu =(

hur gör jag?
Citera
2009-12-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
hej har fått betyg från både gymnasiet och komvux och vill ansöka till högskola...

problemet är att mina betyg inte finns med i studera.nu =(

hur gör jag?

Dra ut papperskopior från din kommun. Skicka sedan till

Antagningen,
833 82 Strömsund
Citera
2009-12-10, 11:19
Medlem
Tekniks avatar
Fysik B och matematik E på komvux?

Hej hej, hur snabbt kan man läsa fysik B och matematik E som snabbast på komvux?
Eftersom min chans att komma in på bastermin i antagningsbesked 2 är ytterst liten, så behöver jag komplettera dessa ämnen på komvux.
Citera
2009-12-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknik
Hej hej, hur snabbt kan man läsa fysik B och matematik E som snabbast på komvux?
Eftersom min chans att komma in på bastermin i antagningsbesked 2 är ytterst liten, så behöver jag komplettera dessa ämnen på komvux.

Du kan göra en prövning.
Du pluggar hemma och betalar en viss summa för att få komma in till skolan och skriva ett prov.

Komvux brukar ha dessa prövningar 2 ggr per termin. Ett i början och ett i slutet.

Så är det iaf i "min" kommun.
Citera
2009-12-10, 11:47
Medlem
Prövade själv upp nu i höstas. 1 prövning på höstterminen och 2 på vårterminen, iaf i min kommun.

Om jag inte minns fel så var den första på vårterminen nu i slutet av januari.
Citera
2009-12-10, 12:37
Medlem
Tekniks avatar
Är prövning det enda alternativet? Jag vill helst inte bara plugga på egen hand eftersom man då inte har möjlighet till studiemedel.
Citera
2009-12-10, 12:39
Medlem
JackieDans avatar
Klart du hinner. Jag ska läsa Ma D, Fy A/B och Kemi A under hela våren..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in