Citat:
Ursprungligen postat av UtopiaNova
"För att få tillträde till den gymnasiala vuxenutbildningen måste du antingen vara minst 20 år och ha grundskolekompetens, eller så måste du ha slutfört en minst 3-årig gymnasieutbildning." //
Syoguiden om Komvux
Så det beror på hur gammal du är, nu har jag sett elever på Komvux som är yngre än 20 som då fått böcker betalt. (Annars så betalar man själv för böckerna på Komvux)
Men möjligen är det till din gamla gymnasieskola du ska vända dig?
Okaj, är du helt 100 % på det med grundskolekompetens? Tänker på en polare som icke slutförde 9an och började nyligen på komvux. Hur som helst så har jag det eftersom jag slutförde 2an. Hoppade av relativt nyligen. Har också hört att man komma in som 19årig där. Jag är snart 19.
Citat:
Tag kontakt med en studievägledare. Det borde inte vara några problem för dig att läsa på komvux. KAn även meddela att studieklimatet på komvux är bättre än det på gymnasiet då folk oftast är där av egen vilja och intresset för att lära sig är bättre. Så mitt tips är att ringa en studievägledare eller till receptionen hos din kommuns komvux. Om du hade tänkt börja plugga till hösten så tror jag det är 15 maj som är sista ansökningsdagen för komvux.
Kan även rekommendera att göra högskoleprovet. Sista anmälningsdag till det är 15 februari. kostar 350 riksdaler.
Lycka till!
Skall ringa till min studievägledare som jobbade på min skola (den innan jag hoppade av). Instämmer om komvux, oftast är de mognare också. Och alltid trevligare att studera med äldre än en själv.
Har redan bokat för HP redan, får hoppas på att det går bra