2010-01-27, 15:27
Avstängd
Komvux är snäppet tuffare än gymnasiet. Den som säger nåt annat har ingen aning vad han pratar om.
Kurser som komvux läser på en halv- eller heltermin läser gymnasiet på upp till 3 terminer. Rena skämtet i jämförelse, det är inget som helst problem att få MVG i gymnasiet med de premisserna.
Citera
2010-01-27, 15:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Komvux är snäppet tuffare än gymnasiet. Den som säger nåt annat har ingen aning vad han pratar om.
Kurser som komvux läser på en halv- eller heltermin läser gymnasiet på upp till 3 terminer. Rena skämtet i jämförelse, det är inget som helst problem att få MVG i gymnasiet med de premisserna.
Å andra sidan läser man ju färre ämnen i stöten på komvux... Jag läste ofta ett eller två ämnen i taget och klarade av kurserna på fem veckor. Bra mycket skönare än att sitta och smårunka med åtta ämnen under två terminer...
Citera
2010-01-28, 18:05
Medlem
Komvux!!

Jag har ringt runt till diverse olika studievägledare men ingen ger mig ett konkret svar.
Jag vill läsa Kemi B och Biologi A och B i vår. Vissa säger att jag bara får läsa 200 poäng och andra att det inte spelar någon roll. Finns det nån här som har en lösning? Kurserna måste alltså vara klara innan sommaren!

Tack....
Citera
2010-01-28, 20:12
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Jag läser för närvarande just de kurserna. Den sammanlagda poängsumman är 250 p, och det är vid helfart likställt med 2,5 månad. Läser du på helfart och börjar i tid borde det alltså gå utmärkt. Sedan beror det förstås på när kurserna startar i din kommun, men det borde fungera.
Citera
2010-01-28, 23:15
Medlem
Kurserna börjar dessvärre den 22 Mars. Det kanske är för sent då?
Var läser du? Jag ska läsa i Sthlm.
Citera
2010-01-28, 23:26
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabbmannen
Kurserna börjar dessvärre den 22 Mars. Det kanske är för sent då?
Var läser du? Jag ska läsa i Sthlm.

Jag läser på distans genom Miroi. Är det akut kan det vara ett alternativ för åtminstone en av kurserna. Jag tror Stockholm har avtal med Miroi, eller åtminstone med något annat företag som bedriver vuxenutbildning på distans. Hos just Miroi är det kursstart varje månad, så om du har nog med självdisciplin ska det nog lyckas!

En rekommendation är dock att inte ta kemin på distans då det är många hemmalabbar med onödigt material som måste införskaffas.
Citera
2010-02-01, 04:49
Medlem
Komvux nu?

Jag hoppade av 3an. Ja, jag vet att det var dumt och att det bara var 1år kvar till studenten, men då undrar jag för att studera vidare i framtiden (min dröm har alltid varit att vara högutbildad). Är det komvux jag ska söka till nu?

Anledningen till avhoppningen var att jag inte levde under samma förutsättningar som innan, därav blev allting FÖR tungt.
Citera
2010-02-01, 10:22
Avslutad
"För att få tillträde till den gymnasiala vuxenutbildningen måste du antingen vara minst 20 år och ha grundskolekompetens, eller så måste du ha slutfört en minst 3-årig gymnasieutbildning." // Syoguiden om Komvux

Så det beror på hur gammal du är, nu har jag sett elever på Komvux som är yngre än 20 som då fått böcker betalt. (Annars så betalar man själv för böckerna på Komvux)

Men möjligen är det till din gamla gymnasieskola du ska vända dig?
Citera
2010-02-01, 10:44
Medlem
Mackabusss avatar
Tag kontakt med en studievägledare. Det borde inte vara några problem för dig att läsa på komvux. KAn även meddela att studieklimatet på komvux är bättre än det på gymnasiet då folk oftast är där av egen vilja och intresset för att lära sig är bättre. Så mitt tips är att ringa en studievägledare eller till receptionen hos din kommuns komvux. Om du hade tänkt börja plugga till hösten så tror jag det är 15 maj som är sista ansökningsdagen för komvux.
Kan även rekommendera att göra högskoleprovet. Sista anmälningsdag till det är 15 februari. kostar 350 riksdaler.

Lycka till!
Citera
2010-02-01, 14:44
Medlem
harryss0ns avatar
Men varför ska det inte vara lika för alla?

Det är inte många som vet vad dom vill göra i livet när det är dags att välja gymnasieutbildning i högstadiet!

Så om man efter ett par år känner att man inte vill arbeta med det man gick i gymnasiet, ska man då inte kunna få en chans att läsa uppbetyg så man kan söka till högskola och jobba som något annat?
Citera
2010-02-01, 19:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harryss0n
Men varför ska det inte vara lika för alla?

Det är inte många som vet vad dom vill göra i livet när det är dags att välja gymnasieutbildning i högstadiet!

Så om man efter ett par år känner att man inte vill arbeta med det man gick i gymnasiet, ska man då inte kunna få en chans att läsa uppbetyg så man kan söka till högskola och jobba som något annat?
Jo, visst kan man göra det. Skillnaden är att du inte kan kosta skattebetalarna pengar genom att ta en kurs du redan har godkänt betyg i om och om och om igen, utan blir tvungen till att ta lite eget ansvar för dina studier.
Citera
2010-02-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtopiaNova
"För att få tillträde till den gymnasiala vuxenutbildningen måste du antingen vara minst 20 år och ha grundskolekompetens, eller så måste du ha slutfört en minst 3-årig gymnasieutbildning." // Syoguiden om Komvux

Så det beror på hur gammal du är, nu har jag sett elever på Komvux som är yngre än 20 som då fått böcker betalt. (Annars så betalar man själv för böckerna på Komvux)

Men möjligen är det till din gamla gymnasieskola du ska vända dig?

Okaj, är du helt 100 % på det med grundskolekompetens? Tänker på en polare som icke slutförde 9an och började nyligen på komvux. Hur som helst så har jag det eftersom jag slutförde 2an. Hoppade av relativt nyligen. Har också hört att man komma in som 19årig där. Jag är snart 19.

Citat:
Tag kontakt med en studievägledare. Det borde inte vara några problem för dig att läsa på komvux. KAn även meddela att studieklimatet på komvux är bättre än det på gymnasiet då folk oftast är där av egen vilja och intresset för att lära sig är bättre. Så mitt tips är att ringa en studievägledare eller till receptionen hos din kommuns komvux. Om du hade tänkt börja plugga till hösten så tror jag det är 15 maj som är sista ansökningsdagen för komvux.
Kan även rekommendera att göra högskoleprovet. Sista anmälningsdag till det är 15 februari. kostar 350 riksdaler.

Lycka till!

Skall ringa till min studievägledare som jobbade på min skola (den innan jag hoppade av). Instämmer om komvux, oftast är de mognare också. Och alltid trevligare att studera med äldre än en själv.

Har redan bokat för HP redan, får hoppas på att det går bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in