2011-02-02, 17:34
Medlem
civixiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_Ice
Du kommer att högst troligt gynnas utav det.

Ah gött, det var vad jag ville höra. Jag tror jag kommer göra det. Panikscenariot hade varit om jag blandat ihop språken hela tiden, men det gör man nog inte.

Citat:
Ursprungligen postat av skyw
finns det .NET på komvux ???
Jag går NTI-distans, där finns .NET, Java och C++ upp till C. Det är ganska tacksamt att läsa datorämnen på distans, då har man liksom allt i laptopen och kan plugga lite vart man känner för
Citera
2011-02-02, 18:12
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civixier
[...]Är det en dålig idé att läsa två programmeringsspråk parallellt? Är risken stor att man blandar ihop språken eller är det så att man gynnas av att se olikheterna redan från början?[...]

Jag läster 7 språk (C, VHDL, JR, Java, Erlang, JavaScript och Ruby) just nu plus två andra i jobbet, så två borde inte vara några problem.

C# och Java är även väldigt lika, så förvirringen bör inte vara allt för stor.

Lycka till.
Citera
2011-02-02, 20:04
Medlem
civixiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jag läster 7 språk (C, VHDL, JR, Java, Erlang, JavaScript och Ruby) just nu plus två andra i jobbet, så två borde inte vara några problem.

C# och Java är även väldigt lika, så förvirringen bör inte vara allt för stor.

Lycka till.

Inte illa! Jag tänkte mer eftersom det är mina första två språk, men som du säger så är ju inte skillnaden superstor verkar det som, så även om jag förvirrar mig i början så bör jag vänja mig snabbt
Citera
2011-02-04, 20:56
Medlem
Det är nästan som att läsa fysik och kemi samtidigt, du ser skillnaderna och du kommer antagligen inte att blanda ihop de.
Citera
2011-02-04, 21:37
Medlem
Protons avatar
Övriga utvecklingsfrågor -> Utbildning&studier /Mod
Citera
2011-02-07, 00:53
Medlem
The-Johans avatar
Vilka ämnen ska jag plugga på komvux?

Jo det är så att jag har bestämt mig för att plugga på komvux nu i höst. Och då jag är lite osäker på mitt högskole val nästföljande år så vet jag inte vilka ämnen som är bäst och är bredast. Den enda som jag vet är Matte B, men sedan vet jag inte.

När det gäller högskolan nästa år så funderar jag på något inom handel att plugga(jag gick Handel, Administration och Turism programmet på gymnasiet), men jag vet inte vad. Har även funderat på Arkitekt, då jag är väldigt kreativ men jag har nog ingen chans att komma in där. Är även intresserad av datorer och media och är som sagt kreativ så kanske något inom det? Någon kanske har något tips?

Tacksam för svar.
/Mvh Johan
Citera
2011-02-07, 01:04
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Jo det är så att jag har bestämt mig för att plugga på komvux nu i höst. Och då jag är lite osäker på mitt högskole val nästföljande år så vet jag inte vilka ämnen som är bäst och är bredast. Den enda som jag vet är Matte B, men sedan vet jag inte.

När det gäller högskolan nästa år så funderar jag på något inom handel att plugga(jag gick Handel, Administration och Turism programmet på gymnasiet), men jag vet inte vad. Har även funderat på Arkitekt, då jag är väldigt kreativ men jag har nog ingen chans att komma in där. Är även intresserad av datorer och media och är som sagt kreativ så kanske något inom det? Någon kanske har något tips?

Tacksam för svar.
/Mvh Johan

Hej!
Är du intresserad av handel/ekonomi bör du nog se till att även läsa in Matematik C. Engelska B är också ett ämne man ofta förutsätter. Undersök de hög- universitetesutbildningar som intresserar dig, ta reda på antagningspoängen och behörighetskraven och anpassa dina komvuxstudier därefter!
Citera
2011-02-07, 01:14
Medlem
The-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Hej!
Är du intresserad av handel/ekonomi bör du nog se till att även läsa in Matematik C. Engelska B är också ett ämne man ofta förutsätter. Undersök de hög- universitetesutbildningar som intresserar dig, ta reda på antagningspoängen och behörighetskraven och anpassa dina komvuxstudier därefter!

Jag skulle nog tagit Matte C om det fanns, men på det gymnasiet som jag ska plugga på erbjuder inte det. Sedan så tog jag Engelska B under trean så den är klar. Men sedan undrar jag hur det är med Naturkunskap B och Samhällskunskap B, något som kan vara bra?
Citera
2011-02-07, 01:35
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Jag skulle nog tagit Matte C om det fanns, men på det gymnasiet som jag ska plugga på erbjuder inte det. Sedan så tog jag Engelska B under trean så den är klar. Men sedan undrar jag hur det är med Naturkunskap B och Samhällskunskap B, något som kan vara bra?

Matematik C kan du säkerligen läsa in på distans, kontakta din studievägledare så kan hon/han hjälpa dig. Naturkunskap B är väl obligatorisk för högre studier inom de naturvetenskapliga ämnena/programmen. Samhällskunskap B tror jag dock att man inte efterfrågar lika ofta. Det säkraste är att du kontaktar den institution du vill studera på och fråga deras studievägledare.

Exempel;

Arkitektutbildning KTH, 300 hp.
Behörighet; Ma C, NK B (alt. Fy A, Ke A), Sam A.

Civilekonomprogrammet SU, 240 hp.
Behörighet; Ma C, Sam A

Kandidatprogrammet i affärssystem och tjänstedesign SU, 180 hp.
Behörighet Ma B, Sam A
Citera
2011-02-07, 01:44
Medlem
miyagismandolins avatar
Svenska C och Engelska C är väldigt bra förberedande kurser för högskolan.
Citera
2011-02-08, 18:36
Medlem
Krävs godkänt i Historia A för slutbetyg från Komvux?

som överskriften tyder: Krävs ett godkänt betyg eller bättre i Historia A från komvux för att kunna få slutbetyg från komvux (jag har bara komvux-kurser i betyget, inget från gymnasiet)? Vet att det krävs 2250p med godkänt eller bättre av 2350p (100%) från komvux numera. Vad händer om man har IG i Historia A och godkänt eller bättre i övriga 2250p? Får man slutbetyg då eller inte?
Citera
2011-02-08, 18:37
Medlem
skogsbärets avatar
Man får ett slutbetyg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in