2009-09-27, 20:43
Medlem
skickade in de i onsdags! kollade idag, så var de uppe!
Citera
2009-09-27, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Nej, men läs om vad jag citerade från första början.

och visst är det så att HP-kvoten är lika för alla, den berörs inte av hur ens betyg ser ut (så länge det är ett slutbetyg såklart)?

Frågade en Syo för ett par veckor sedan och hon trodde det var så.

Varför är många Syos rent sagt inkompetenta?
Tycker det är lite konstigt, Syos borde ju kunna sin sak och veta hur det egentligen står till, någon som håller med?
Citera
2009-09-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steven seagal
Om man har ett fullständigt slutbetyg men läser upp vissa ämnen för att få bättre betygssnitt hamnar man då i den sämre urvalsgruppen?

Om det är så kan man söka på både sitt gamla betyg och det man har pluggat upp, så att man är i båda urvalsgrupperna?

Fick svar från VHS och dom sa att man söker in med sitt nya slutbetyg i den "sämre" urvalsgruppen och i den vanliga med sitt första slutbetyg.
Citera
2009-10-04, 18:31
Medlem
BDylans avatar
Läsa upp Historia A på Komvux - fråga.

Funderade på att läsa upp Historia A för att ha möjligheten att söka in till de flesta samhällsinriktade programmen på högskolan.

Hur som, min fråga är om man kan göra allt på distans? Förutom tentorna då som jag antar man gör där? Slipper jag att göra arbeten, gå dit och redovisa inför "klassen" osv? Har absolut ingen lust med det utöver jobbet.
Citera
2009-10-04, 18:48
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BDylan
Funderade på att läsa upp Historia A för att ha möjligheten att söka in till de flesta samhällsinriktade programmen på högskolan.

Hur som, min fråga är om man kan göra allt på distans? Förutom tentorna då som jag antar man gör där? Slipper jag att göra arbeten, gå dit och redovisa inför "klassen" osv? Har absolut ingen lust med det utöver jobbet.

Du kan göra en prövning som du betalar 500 spänn för. Då får du veta vad du ska göra, läser in det på egen hand, och skriver ett prov och sannolikt även ett mindre arbete.

Väldigt begränsad lärarhandledning.

Sen kan du säkert läsa kursen på distans, men det får du fråga ditt lokala Komvux om.
Citera
2009-10-04, 20:16
Medlem
gaylord77s avatar
Nti skolan, allt på distans! Inga redovisningar, alla proven gör du hemma framför datorn. Du bestämmer själv studietakten. Jag har själv läst historia a på distans bland en del andra ämnen på nti skolan. Rekommenderas!
Citera
2009-10-04, 20:37
Medlem
BDylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylord77
Nti skolan, allt på distans! Inga redovisningar, alla proven gör du hemma framför datorn. Du bestämmer själv studietakten. Jag har själv läst historia a på distans bland en del andra ämnen på nti skolan. Rekommenderas!
Tack, det låter intressant! Tre frågor bara:

1. Om man kollar på denna sidan: http://www.nti.se/vux/index.html så finns det massa kommuner till vänster. Vad betyder det? Lättast är ju att tro att det är kommuner där man också kan läsa i ett klassrum, men under "OM NTI-SKOLAN" står det "För närvarande erbjuder NTI-skolan klassrumsförlagd utbildning på följande orter: Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Falun" vilket gör att det inte kan vara det som det handlar om.

2. Vad kostar en kurs ungefär allt-som-allt?

3. Vad är det som hindrar att man inte bara kan söka alla svar på Google när man gör alla prov hemma?
Citera
2009-10-04, 21:11
Medlem
gaylord77s avatar
Citat:
Tack, det låter intressant! Tre frågor bara:

1. Om man kollar på denna sidan: http://www.nti.se/vux/index.html så finns det massa kommuner till vänster. Vad betyder det? Lättast är ju att tro att det är kommuner där man också kan läsa i ett klassrum, men under "OM NTI-SKOLAN" står det "För närvarande erbjuder NTI-skolan klassrumsförlagd utbildning på följande orter: Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Falun" vilket gör att det inte kan vara det som det handlar om.

2. Vad kostar en kurs ungefär allt-som-allt?

3. Vad är det som hindrar att man inte bara kan söka alla svar på Google när man gör alla prov hemma?

1. Du läser fortfarande genom din kommun. Din kommun måste tillhandahålla kursen du vill läsa fortfarande. Men historia a är inga problem. Kan jag inte tänka mig. Så du söker fortfarande genom din kommun eftersom dom betalar att du läser kan man säga.

2. Du betalar ingenting för kursen, är ju som sagt din kommun som gör det. Du tar csnlån eller bidragsdelen eller hur du vill göra för att plugga. Historia a som är på 100 p tar fem veckor att klara av på heltid.

3. Du kan googla hur mycket du vill. Så här funkar det : Du har vanligtvis en inlämningsuppgigt varje vecka eller varannan vecka. Tex på frågor som läraren skickat dig. Du mejlar svaren. Detta är det som är viktigt. Varje fredag har du närvarouppgift. 1 x 2 frågor, spelar ingen roll om du inte har några rätt, detta är bara för att se till att du läser fortfarande och är aktiv. I slutet på varje kurs gör du ett prov. Du får några frågor och ett par timmar på dig att klara det. Detta kan du får göra hemma eller på komvux om dom gör ett stickprov. Du får fortfarande ha med dig alla böcker du vill för att skriva. Precis som du var hemma. Se när allt är klart ringer du upp läraren och har ett betyg samtal. Läraren kanske frågar dig nåt om kursen och ni pratar om vilket betyg du ska få. Klart!!
Citera
2009-10-04, 22:04
Medlem
BDylans avatar
Citat:
1. Du läser fortfarande genom din kommun. Din kommun måste tillhandahålla kursen du vill läsa fortfarande. Men historia a är inga problem. Kan jag inte tänka mig. Så du söker fortfarande genom din kommun eftersom dom betalar att du läser kan man säga.

2. Du betalar ingenting för kursen, är ju som sagt din kommun som gör det. Du tar csnlån eller bidragsdelen eller hur du vill göra för att plugga. Historia a som är på 100 p tar fem veckor att klara av på heltid.

3. Du kan googla hur mycket du vill. Så här funkar det : Du har vanligtvis en inlämningsuppgigt varje vecka eller varannan vecka. Tex på frågor som läraren skickat dig. Du mejlar svaren. Detta är det som är viktigt. Varje fredag har du närvarouppgift. 1 x 2 frågor, spelar ingen roll om du inte har några rätt, detta är bara för att se till att du läser fortfarande och är aktiv. I slutet på varje kurs gör du ett prov. Du får några frågor och ett par timmar på dig att klara det. Detta kan du får göra hemma eller på komvux om dom gör ett stickprov. Du får fortfarande ha med dig alla böcker du vill för att skriva. Precis som du var hemma. Se när allt är klart ringer du upp läraren och har ett betyg samtal. Läraren kanske frågar dig nåt om kursen och ni pratar om vilket betyg du ska få. Klart!!
Ok, låter ju riktigt bra meen min kommun står inte med där alls, betyder det att dom inte samarbetar överhuvudtaget då? :/ Får ringa och höra med dom imorgon kanske.
Citera
2009-10-04, 22:27
Medlem
gaylord77s avatar
Citat:
Ok, låter ju riktigt bra meen min kommun står inte med där alls, betyder det att dom inte samarbetar överhuvudtaget då? :/ Får ringa och höra med dom imorgon kanske.

hmm ring och kolla imorgon, kan inte tänka mig annat än att du har samma möjligeheter som alla andra. Det komvuxet som du i vanliga fall skulle ha läst med borde tillhandahålla kursen. Är ju ingen ovanlig kurs... Men kolla upp det, har du mer frågor så är det bara att höra av dig. lycka till!
Citera
2009-10-07, 10:01
Medlem
BDylans avatar
Citat:
hmm ring och kolla imorgon, kan inte tänka mig annat än att du har samma möjligeheter som alla andra. Det komvuxet som du i vanliga fall skulle ha läst med borde tillhandahålla kursen. Är ju ingen ovanlig kurs... Men kolla upp det, har du mer frågor så är det bara att höra av dig. lycka till!
Fick det här svaret: "Man kan söka via en när kommun som har avtal med oss, men du måste först ha ett godkännande ifrån din hem kommun."

Så går antagligen bra, tack för tipset igen

EDIT: Känns ju seriöst när en skola svarar med en särskrivning i ett mail på en mening :P
Citera
2009-10-07, 10:05
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Jag har for mig att man inte tillats ha bockerna nar man skriver prov i Biologi. Inte franska heller for den delen. Inte for att de kan kontrollera det, men anda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in