2009-11-20, 11:08
Medlem
fjanten123s avatar
Antagningsregler

Har läst dom nya antagningsreglerna redan men det står ingenstans vad jag kan läsa mig till om mitt specifika problem. Någon som varit/är i liknande situation som jag?
Citera
2009-11-20, 11:22
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjanten123
Har läst dom nya antagningsreglerna redan men det står ingenstans vad jag kan läsa mig till om mitt specifika problem. Någon som varit/är i liknande situation som jag?

Jag tror, observera tror. Att beroende på vilken kommun du tillhör så kan du läsa 2350 nya poäng men du kommer isf hamna i urvalsgrupp 2. Om jag har förstått det rätt så har vissa kommuner att man kan läsa om kurser man redan har betyg i medan andra har så man får tenta av, dvs plugga själv och sen göra prov för att kunna få ett nytt betyg. Eller så kanske alla kommuner nuförtiden har det systemet?

Hursomhellst, jag är tämligen säker på att du kan göra om allt om du vill men tippar på att du då hamnar i urvalsgrupp 2. Men även om det är så, så har du ju fortfarande goda chanser bara att du kanske måste lägga in ett extra kol. Har du lätt för ämnen som ger meritpoäng så är ju ett hett tips att läsa dem.

Om jag var dig skulle jag kontakta en syo på närmaste komvux.
Citera
2009-11-20, 11:38
Medlem
fjanten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag tror, observera tror. Att beroende på vilken kommun du tillhör så kan du läsa 2350 nya poäng men du kommer isf hamna i urvalsgrupp 2. Om jag har förstått det rätt så har vissa kommuner att man kan läsa om kurser man redan har betyg i medan andra har så man får tenta av, dvs plugga själv och sen göra prov för att kunna få ett nytt betyg. Eller så kanske alla kommuner nuförtiden har det systemet?

Hursomhellst, jag är tämligen säker på att du kan göra om allt om du vill men tippar på att du då hamnar i urvalsgrupp 2. Men även om det är så, så har du ju fortfarande goda chanser bara att du kanske måste lägga in ett extra kol. Har du lätt för ämnen som ger meritpoäng så är ju ett hett tips att läsa dem.

Om jag var dig skulle jag kontakta en syo på närmaste komvux.

Ok, tack! Jo har bokat tid med en syo på Komvux men dom hade inte tid förrän på Onsdag nästa vecka. Litar dock inte på den yrkesgruppen för fem öre, känns som att de är mer obildade om utbildningsmöjligheter och urvalsprocesser till högskolan än en vanlig svensson. Senast jag var där fick jag rätta kärringjäveln ett antal gånger och tänkte att det var bäst att vara påläst så man slipper bli lurad av deras okunskap.
Citera
2009-11-20, 13:40
Medlem
Intagning komvux

Har sökt en kurs (distans) som jag ska köra på komvux för att ordna till en behörighet jag vill ha. Har en polare som inte kom in men syrran kom in när hon sökte. Hur lätt/svårt är det att komma in?
Citera
2009-11-20, 14:42
Medlem
fjanten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Har sökt en kurs (distans) som jag ska köra på komvux för att ordna till en behörighet jag vill ha. Har en polare som inte kom in men syrran kom in när hon sökte. Hur lätt/svårt är det att komma in?

Alla som inte har en gymnasieutbildning eller gått väldigt lite av den har sk. platsgaranti på utbildningarna när det gäller Komvux. Om man däremot redan har ett slutbetyg och vill läsa upp en kurs så får man i regel göra en prövning alt. i mån av plats även deltaga i undervisningen.
Citera
2009-11-20, 18:59
Medlem
Det är Matematik C som är aktuellt. Hur hårt är trycket på just den? Någon som har hyfsad koll och som vågar sig på att tippa mina chanser?
Citera
2009-11-20, 19:46
Medlem
fjanten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Det är Matematik C som är aktuellt. Hur hårt är trycket på just den? Någon som har hyfsad koll och som vågar sig på att tippa mina chanser?

Omöjligt att svara på av många olika anledningar. Du gör nog bäst i att ringa din studie/yrkesvägledare på Komvux.
Citera
2009-11-22, 09:26
Bannlyst
Plugga komvux fast man har g i alla amnen ?

HEJ FB !

Hittade ingen liknande trad . Jag vet att det finns men som sagt, jag hittade ingen ..

Jag har nu gatt ut gymnasiet med minst g i alla 2500 poangsamnen ..
Nu vill jag soka till ett ivil ingenjors program som kraver bl a kemi, fysik och matte i sadana amnen som jag inte last, hur ar det nu, kan man plugga upp dessa pa valfritt komvux hur smo helst ?
Citera
2009-11-22, 09:46
Medlem
Ska väl inte vara nåt problem. Jag har läst upp kurser som jag haft IG i eller inte läst alls innan. Däremot om du söker en kurs som du har VG i men vill ha MVG så blir det nog svårt. IG eller sträck prioriteras.
Citera
2009-11-22, 09:55
Bannlyst
Okey, jag tankte vall mest pa det hara att det skulle komma nat nytt system 2010 eller nagot ?
Citera
2009-11-22, 11:32
Medlem
Som det redan har nämnts i tråden så priroiteras väl de med IG samt de som inte har läst den aktuella kursen. Jag sökte dock ganska nyligen och i den blanketten stod det att man inte får läsa ett ämne man redan har ett godkänt betyg i. Vet inte om det är rikstäckande men i så fall är det väl prövning som gäller för dig, men jag är verkligen inte säker.
Vet att man kan pröva på en kurs man fått IG i, bör väl vara så att man även kan göra en prövning i en kurs man inte läst. Det bästa du kan göra är väl att kolla på din kommuns hemsida. Sen kan du också kika på jensen education men kommunen lär hänvisa dig dit om de har ett samarbete.
Citera
2009-11-22, 12:07
Medlem
Para-Docs avatar
Det skiljer sig från kommun till kommun. Vissa tillåter att du får läsa ämnen du redan har G i (vissa t o m om du har VG!) medans andra får du inte läsa om dem om du inte har IG.
Bästa är att prata med en SYO inom di kommun - men se till att vara påläst över generella nationella regler, för de brukar SYOs av någon märklig anledning vara kassa på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in