2010-10-29, 22:38
Medlem
En av mina bästa vänner pluggar till läkare i Umeå. Kom in på 1,8. Där krävs det ''endast'' 1,6 för intervju.

Örebro ska även starta läkarlinjen. Jag skulle nog säga att du har som bäst chans att komma in med minst 1,7 på HP.

All lycka!
Citera
2010-10-31, 13:08
Medlem
Det borde vara möjligt att göra en särskild prövning på enbart Matematik C utan att ha B-kursen. Jag är inte säker på att det går, men det borde rimligtvis fungera. Däremot är det inte att rekommendera.

Har själv ganska nyligt läst upp Matematik A, B och C. Matematik A är väldigt lätt. Det är matte som man använder sig av i dagliga livet i stora drag. Matematik B blir betydligt svårare och fullständigt annorlunda. Matematik C skulle kunna påstås vara en vidareutveckling av matte B och har man inte grunderna från B-kursen kommer troligtvis C-kursen framstå som oerhört komplicerad.

Jag skrattade mig igenom matte A. Fick endast vg i matte b där jag hade lärarledda lektioner en gång i veckan vilket gjorde det svårt. Men på något sätt lyckades jag få mvg i matte c på distans "utan" lärare eller någon som kunde hjälpa mig att förstå det. Men det var en ren plåga. Utan att ha kunnat matte b så bra som jag ändå gjorde, hade jag aldrig klarat av det.

Så mitt råd blir att du först läser B-kursen för att sedan ta dig an C-kursen. Lösningsformeln och djupa kunskaper i andragradsfunktioner är mycket viktigt. Kan du det ska endast logaritmer i C-kursen ställa till med bekymmer. Derivata är väldigt enkelt.
Citera
2010-11-01, 14:03
Medlem
Frågor, Handels och service på komvux.

Tjena.

Arbetslös och har inte några super betyg från gymnasiet, svårt att komma på vad jag vill göra osv...
Är rätt social av mig och tycker det är rätt skoj med kläder, kanske handel skulle passa tänkte jag.

http://www.academedia-eductus.se/VUXENUTBILDNING/Komvuxutbildning/Lundvuxenutbildning/Handelsutbildning/tabid/1031/Default.aspx

så min fråga. är det några som läst den här utbildningen? ni kanske kan ge lite tips med mera.
Citera
2010-11-02, 15:57
Medlem
Hnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppgandalf
Nu svarar jag på mig själv här, utifall att någon annan skulle vara oroad för samma sak som jag.

Så länge man har ett slutbetyg från gymnasiet, även om man har för mycket IG, så får man grundläggande behörighet när man tillsammans med t.ex ett samlat betygsdokument från komvux får mer än 2250 poäng, oavsett vilka kurser det är man läst på komvux. Förutsatt att man har godkänt i svenska A och B, Engelska A och Matte A.
Någon som kan styrka att det här stämmer? Jag gick ut gymnasiet med 750 poäng IG och har sedan dess läst upp 300 poäng varav 200 poäng är i kurser som inte ingick i mitt gymnasieprogram. Är det säkert att det inte spelar någon roll vilka kurser man läser som användaren i citatet säger, eller har jag läst 200 poäng helt i onödan?
Citera
2010-11-02, 22:22
Medlem
Scrapers avatar
Bli antagen till Komvux trots fullständigt gymnasium med bra betyg?

Ja, som trådtiteln antyder: om vi säger att jag har ett fullbordat gymnasiebetyg som ger full behörighet till högre studier, men ändå vill läsa t ex Spanska på Komvux (Distans), kommer jag in? Eller har mänskor med lågt / ofullständigt betyg osv företräde? Bör jag mörka min gymnasiala och eftergymnasiala studiebakgrund för att bättra mina chanser till antagning?

Senast redigerad av Scraper 2010-11-02 kl. 22:32.
Citera
2010-11-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Ja, som trådtiteln antyder: om vi säger att jag har ett fullbordat gymnasiebetyg som ger full behörighet till högre studier, men ändå vill läsa t ex Spanska på Komvux, kommer jag in? Eller har mänskor med lågt / ofullständigt betyg osv företräde? Bör jag mörka min gymnasiala och eftergymnasiala studiebakgrund för att bättra mina chanser till antagning?

Om du kan så är det lika bra att mörka. De har en viss tendens att låta folk som inte sköte sig från början att få en andra chans. Du som sköt dig och har allt du borde ha när du var klar med skolan har inte alls lika stor chans. Vad jag har förståt iaf.

Jag har själv försökt att gå en vuxenutbildning som rörmokare efter att jag var klar med skolan och inte riktigt tyckte att jag valt rätt från början. Fick som svar från komvux att det är först och främst de som inte har ett fullständigt gymnasium betyg som kommer in eller de som inte gick alls i gymnasiet. Men iaf de låg inte i min kommun så då skulle min kommun få betala för det. Fick vända mig till dem och de sa "att nu finns det inga pengar till sånt". Så där tog det stopp för mig. Tycker det är sjuk att folk som inte gjort det som de skall från början får en andra chans men vi som gjort rätt men däremot kanske vill utbilda oss på nytt inte har samma möjlighet...

stavfel "let it be"
Citera
2010-11-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Ja, som trådtiteln antyder: om vi säger att jag har ett fullbordat gymnasiebetyg som ger full behörighet till högre studier, men ändå vill läsa t ex Spanska på Komvux (Distans), kommer jag in? Eller har mänskor med lågt / ofullständigt betyg osv företräde? Bör jag mörka min gymnasiala och eftergymnasiala studiebakgrund för att bättra mina chanser till antagning?

Jag läser Matte C på komvux nu och det där oroade mig väldigt mycket av olika skäl, om jag inte skulle bli antagen. Så jag ringde till dem och pratade, väldigt enkelt och givande eftersom hon sa till mig att de som inte har läst kursen innan har förtur. Så var fallet på mitt komvux iaf!
Citera
2010-11-04, 20:02
Medlem
Jag är inne på precis samma spår.. men känns omöjligt att lyckas.. hade verkligen varit min dröm! men tror inte att jag är tillräckligt smart för att fixa kemin.. ska jag ens försöka eller skita i det? har känt nu sen ett tag tillbaka att "det får väl bli sjuksköterska istället"..
Vart ska du plugga på komvux någonstans?
Citera
2010-11-04, 20:24
Medlem
lukashs avatar
En av mina närmaste vänner sedan länge gjorde som TS, läste upp alla ämnen på Komvux, fick där högsta betyg och sedan efter det läkarlinjen, idag är han kirurg, för mig har han blivit en förebild att ta efter då man tycker livet går trögt och ser utsiktslöst ut.
Citera
2010-11-05, 22:31
Medlem
Komvux, obehörig fysik B?

Hej, tänkte läsa upp mitt ig i Fysik B på komvux och gjorde en webbansökan, nu när jag kollar på "mina sidor" så står det att jag är obehörig till att läsa den kursen, är det någon som vet varför? Jag har G i fysik A och 2250p godkänt från gymnasiet. Ska ringa dem på måndag men vill gärna veta om någon vet varför innan så slipper jag vara orolig över helgen
Citera
2010-11-05, 22:40
Medlem
Komvux estet

Hejsan, Jag gick ut 09 och skulle vilja höja mig i estetisk verksamhet, behöver ett mvg för 22.5.

Jag antar jag måste ta med mitt estetbetyg, dvs kan inte komplettera med ngt annat (?)

Min kommun ger inte ut ngn estetkurs. Vad ska jag göra? Bor i Norra förrorten till Sthlm.
Citera
2010-11-05, 22:44
Medlem
drickor-olika-smaks avatar
du vet du kan inte höja ett betyg såvida du inte har ig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in