2014-12-27, 00:47
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfsnubben
Nej inte riktigt, något inom media kanske
Okej. Jag tycker du ska prata med någon SYV om vad du vill bli. Vissa har dåliga erfarenheter av SYV men jag personligen har bara positiva egenskaper om dem. SYV = Studie- och yrkesvägledare. Det tog närmare två år efter min student för att ens veta vilken inriktning av studier jag ville fortsätta med (naturvetenskap, teknik, humaniora o.s.v.) och det är först nu jag har en plan på hur jag ska gå vidare. Majoriteten vet inte vad de vill göra efter studenten och det är någonting man måste ta god tid på sig att tänka ut.

I min klass var det 4/24 som visste vad de ville fortsätta med direkt efter slutet av det tredje året på gymnasiet.
Citera
2014-12-28, 14:17
Medlem
Komvux vs Hermods?

Hej. Fick ett högt HP-resultat och funderar därför att styra så att jag har behörigheten att söka till vadsom. Sket i Fy B på gymnasiet (har kursen men IG) så det måste jag läsa in, har i övrigt natur-behörighet + Ma E.

Min fråga till er är;
Vad är den största skillnaden mellan att läsa en kurs på Komvux (vuxenutbildningen) och Hermods? Behöver endast godkänt i kursen.. försökt googla/ söka här om detta MEN enda jag funnit är att Hermods ger "betygsunderlag" vilket i slutändan blir same same. Erfarenheter / info mottages tacksamt!

Ha de!
mvh
Citera
2014-12-28, 16:31
Medlem
När man pluggar på komvux har man oftast lärarledda lektioner. På Hermods studerar du oftast på distans och undervisningen består i att du själv läser in kursen och blir handledd via dator. Du gör elektroniska prov, och i slutet av kursen gör du ett prov där du och läraren har ett elektroniskt möte, alltså ett muntligt prov.
Jag tyckte själv att komvux var mycket bättre! Vissa kommuner har inte själv komvux, utan har ett avtal med hermods.
Citera
2014-12-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimlaFashion
När man pluggar på komvux har man oftast lärarledda lektioner. På Hermods studerar du oftast på distans och undervisningen består i att du själv läser in kursen och blir handledd via dator. Du gör elektroniska prov, och i slutet av kursen gör du ett prov där du och läraren har ett elektroniskt möte, alltså ett muntligt prov.
Jag tyckte själv att komvux var mycket bättre! Vissa kommuner har inte själv komvux, utan har ett avtal med hermods.

Precis, fast vissa kurser måste du även skriva Np på. Som tex matematik kurserna.

Fysik B slipper du dock. Kör på Hermods om du känner att du har disciplinen. 20 min muntligt test, så klarar du antingen dig eller så går det åt helvete. =)
Citera
2014-12-29, 09:27
Medlem
Jag har läst på både komvux och hermods.

Gick på lernia och det sög. Då var det kvällskurs och vi var 20 St elever på en lärare.

Inte mycket hjälp man fick och när du väl fick så kunde det ibland låta " bla bla detta är lite av matte B , det ska du kunna sedan innan" och så gick läraren iväg...

På hermods fick jag av misstag ett A i slutbetyg i fysik när jag skulle få ett C. Så jag tackade och tog emot.

Jag personligen föredrar hermods och tror det är lättare att få ett godkänt betyg om du gör bra ifrån dig på det muntliga
Citera
2014-12-30, 02:21
Medlem
Hörde att alla betyg kommer nollställas 1 Juni och tråkigt när man precis blivit sugen på att börja plugga. Jag har dock endast 1300poäng just nu så fattas en hel del.

Är 25 år och hoppade av skolan tidigt då jag jobbat som försäljare på Phone House sedan dess. Tröttnat på det.

Råd, Tips?

Tänkt plugga läkare utomlands
Citera
2015-01-07, 14:06
Medlem
Dimaks avatar
Börjar på komvux imorgon, hur blir det med böcker och sånt jag börjar imorgon vid 12 tiden ska dra till lektionen direkt , men har inga böcker och sånt, hur går det till?
Citera
2015-01-07, 15:23
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Börjar på komvux imorgon, hur blir det med böcker och sånt jag börjar imorgon vid 12 tiden ska dra till lektionen direkt , men har inga böcker och sånt, hur går det till?
Jag ska läsa upp mitt tredje ämne om 5 dagar och när jag läst upp andra ämnen så har vi antingen fått låna en bok som vi använder på lektionerna för att sedan köpa en egen eller så köper man den boken man ska ha på någon bokhandel. Tror inte man får låna boken genom hela kursen men det är mycket möjligt att jag har fel.

Du borde ha väl fått något brev från Komvux där det står namnet på din bok m.m.?
Citera
2015-01-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har du ett slutbetyg nu? Är du nära 2350 poäng, eller t.o.m har det så kan du ju bara utfärda ett slutbetyg. Då plockas alla dina IG bort. Annars kan du ju läsa några enkla kurser på komvux och sätta ett bra betyg i dem, och sedan be om att få ett slutbetyg utfärdat. Du måste fixa det före dock 1 juni 2015. Men hur vanligt är att arbetsgivare kollar gymnasiebetygen?
Är det några regler som ändras efter 1 Juni?

Eller vad är det dom händer då?
Citera
2015-01-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadGentleman
Är det några regler som ändras efter 1 Juni?

Eller vad är det dom händer då?

Efter den 30 juni 2015 kommer komvux att endast utfärda gymnasieexamen. För de som gick ut med samlat betygsdokument/många IG:n bör skynda sig att fixa ett slutbetyg innan dess, annars finns risken att man måste läsa om allt (om man nu vill plugga vidare på högskola).
Citera
2015-01-07, 20:37
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejxoxo
Efter den 30 juni 2015 kommer komvux att endast utfärda gymnasieexamen. För de som gick ut med samlat betygsdokument/många IG:n bör skynda sig att fixa ett slutbetyg innan dess, annars finns risken att man måste läsa om allt (om man nu vill plugga vidare på högskola).

Hamnar man i den riktiga urvalsgruppen eller den kompletterande?
Citera
2015-01-08, 09:26
Medlem
Dimaks avatar
börjar 11:40 men tänkt skita i det då det är matte och jag har inte pluggat matte på 5 år ungefär, imorgon har jag svenska . inte gått i skola på massa år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in