2013-01-31, 01:12
Medlem
Jag pluggade Matte B komvux mellan mars - maj 2012. Jag får ringa dom imorgon. Någon som vet om dom tar in ansökan efter ansökningsdagen om dom låser kontot?
Citera
2013-02-05, 10:49
Medlem
Luspankens avatar
Vilsen efter första dagen på Komvux

Jag började komvux igår och vi hade lite genomgångar osv. Det är 2 sidor på internet man ska hålla reda på där det kommer upp uppgifter och allt man ska göra. Felet är att det redan kommit upp ca 10 olika uppgifter och jag har ingen aning om hur/när man skall göra dessa uppgifter. Jag har inte så brett ordförråd så jag förstår inte vad dom menar att jag ska göra eller hur jag ska göra det. Förstår ingenting med andra ord.

Självklart ska jag prata med lärarna men det känns dumt att behöva fråga minsta lilla hela tiden. Jag har en dålig känsla över det här men jag ska försöka så gott det går. Har man verkligen 5-6 uppgifter i varje kurs varje vecka? Hur fan ska man hinna det?

Det känns som att jag är 10 år och läser gymnasiestudier..
Senast redigerad av Luspanken 2013-02-05 kl. 10:59.
Citera
2013-02-05, 13:54
Medlem
Läser du på distans?
Citera
2013-02-06, 15:32
Medlem
om du började i förrgår så kom du antagligen in i efterhand och du har redan halkat efter.
jag läser själv på komvux just nu och det är väldigt mycket egna studier. en lärare räknade med att en timmes lektion i veckan som hans är innebar 5 timmars egna studier.
Citera
2013-02-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luspanken
Det känns som att jag är 10 år och läser gymnasiestudier..
correctemundo, det är precix vad du gör. Ta en printscreen eller kopiera dina instruktioner och lägg upp här så hjälper vi dig att tyda dem!
Citera
2013-02-07, 15:57
Medlem
IG i slutbetyget eller ta bort & plugga på komvux ?

Hej !
Har en kompis som undrar,vad är bäst: gå klart kurser man har och gå ut med IG i dom + tex få G i kurser och gå ut o sen plugga upp dessa till MVG på komvux

ELLER ,

gå ut med icke-klart betyg typ att man raderat vissa ämnen och går ut med ofullständigt betyg (ta bort dom ämnena (Hit räknas även kärnämnen!) man får dåligt betyg i) o läsa in dom ämnena på komvux ist ??

VILKA fördelar + nackdelar finns??

Mvh

(obs!! krävs ca alla MVG för att komma in på utbildningen den vill komma in på och den har mvg i ca allt utom ca 5 ämnen. så ta bort dessa o plugga in ELLER gå klart dom få dåligt betyg o plugga upp på komvux??)
Citera
2013-02-08, 08:33
Medlem
I mina ögon så är det likadant, typ. Jag skulle nog ta mina IG:n och plugga upp dem på komvux. Vare sig vilket val du väljer så är komvux ditt enda val, så det spelar nog inte så stor roll.
Citera
2013-02-13, 20:52
Medlem
Vilka böcker läser man i grundämnena på gymnasiet/komvux?

Hej funderar på att börja plugga eftersom de är så svårt att få jobb, men måste läsa mina grundämnen igen så blir nog komvux man får gå.

vilka böcker är de man läsar i kärnämnena? tänkte köpa dom och börja plugga medans man är inskriven i arbetsförmedlingen spara tid .
Citera
2013-02-13, 20:59
Medlem
Jag antar att du kommer läsa Matte A-B, svenska A-B, engelska A,Samhällskunskap A, Historia A och religion.

Därav böckerna till de kurserna är nog inte det svåraste att hitta!
Citera
2013-02-13, 21:29
Medlem
Graddnoss avatar
Info kanske finns på din skolas hemsida. Annars går det nog bra om du mailar ansvarige lärare o frågar
Citera
2013-02-13, 21:31
Medlem
hokans1s avatar
Finns en stor variation på böcker i de olika kurserna, skiljer sig relativt mycket mellan skolorna vilka böcker de väljer att använda, valet av bok präglas nog av vilka studiemedotder som används.

Kontakta någon på komvux, eventuellt en SYO-konsulent, så får du förmodligen alla dina frågor besvarade.
Citera
2013-02-13, 21:50
Medlem
Tlagnojs avatar
Topic ändrad till något förståeligt

/mod
Senast redigerad av Tlagnoj 2013-02-24 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in