2014-12-17, 16:51
Medlem
Tackar! Har listat ut det nu
Citera
2014-12-17, 17:01
Medlem
Varför gick du inte i gymnasiet och vad hände?
Citera
2014-12-26, 18:55
Medlem
Fundera på att börja plugga på komvux eftersom jag hoppade av gymnasiet i ettan. Hur ska jag bära mig åt? Har mailat komvux men får inget vettigt svar... Vilka ämnen är det man behöver ha och hur lång tid tar det att plugga upp alla?
Citera
2014-12-26, 18:56
Medlem
Börja plugga på komvux

Fundera på att börja plugga på komvux eftersom jag hoppade av gymnasiet i ettan. Hur ska jag bära mig åt? Har mailat komvux men får inget vettigt svar... Vilka ämnen är det man behöver ha och hur lång tid tar det att plugga upp alla?
Citera
2014-12-26, 19:06
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfsnubben
Har du några ämnen med dig klara från gymnasiet? Om du inte har några ämnen klara alls och måste läsa in allt så får du nog räkna med att det tar minst 2 år, fast detta kräver att du läser mer än heltid vilket kan bli svårt att hinna med om du planerar att jobba samtidigt. Kan du bara läsa heltid så får du nog räkna med drygt 3 år beroende på om du har möjlighet att läsa in kurser under sommaren på distans. Hur lång tid det tar beror mycket på hur mycket tid du kan lägga osv, kan du läsa 200% och bara vill bli klar så fort som möjligt är det möjligt att bli klar på 1.5 år, men det lär bli tungt med så många kurser samtidigt. Om du har jobbat ett tag (har för mig att det är minst 3 år som krävs) finns det något som heter reell kompetens som gör att du kan få grundläggande behörighet tillgodoräknad, men jag är inte insatt hur detta fungerar.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-12-26 kl. 19:15.
Citera
2014-12-26, 19:17
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Utan att veta dina framtida planer.

Matte upp till 3/C
All svenska
All engelska
samhällskunskap 1
Historia 1
Religion 1
Kemi 1
Fysik 1

Dessa brukar vara grunden i kraven på de flesta universitetsutbildningar.
Citera
2014-12-26, 20:56
Medlem
Andersson93s avatar
Vet du vad du vill plugga senare? Efter det att du läst klart på Komvux.
Citera
2014-12-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Vet du vad du vill plugga senare? Efter det att du läst klart på Komvux.
Nej inte riktigt, något inom media kanske
Citera
2014-12-26, 21:43
Medlem
Citat:

Hur gammal är du?, har du jobbat heltid?

Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Utan att veta dina framtida planer.

Matte upp till 3/C
All svenska
All engelska
samhällskunskap 1
Historia 1
Religion 1
Kemi 1
Fysik 1

Dessa brukar vara grunden i kraven på de flesta universitetsutbildningar.

Har du jobbat mer 50% i över tre års tid så räcker det med vissa få kurser

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

En annan väg heter det
Citera
2014-12-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har du några ämnen med dig klara från gymnasiet? Om du inte har några ämnen klara alls och måste läsa in allt så får du nog räkna med att det tar minst 2 år, fast detta kräver att du läser mer än heltid vilket kan bli svårt att hinna med om du planerar att jobba samtidigt. Kan du bara läsa heltid så får du nog räkna med drygt 3 år beroende på om du har möjlighet att läsa in kurser under sommaren på distans. Hur lång tid det tar beror mycket på hur mycket tid du kan lägga osv, kan du läsa 200% och bara vill bli klar så fort som möjligt är det möjligt att bli klar på 1.5 år, men det lär bli tungt med så många kurser samtidigt. Om du har jobbat ett tag (har för mig att det är minst 3 år som krävs) finns det något som heter reell kompetens som gör att du kan få grundläggande behörighet tillgodoräknad, men jag är inte insatt hur detta fungerar.
Oj trodde inte att det skulle ta så långt tid... Vilka ämnen är det man behöver då? Är det typ inte bara 5 stycken?
Citera
2014-12-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Hur gammal är du?, har du jobbat heltid?

Har du jobbat mer 50% i över tre års tid så räcker det med vissa få kurser

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

En annan väg heter det
Jag är 20 och jag jobbat svart i ett år ungefär
Citera
2014-12-26, 22:59
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Oj trodde inte att det skulle ta så långt tid... Vilka ämnen är det man behöver då? Är det typ inte bara 5 stycken?
Det beror som sagt helt på hur mycket du har läst och hur fort du vill läsa. Nej, du behöver minst 2400 poäng (+ gymnasiearbete på 100p) för grundläggande behörighet. Vilka ämnen du behöver beror helt och hållet på vilket program/inriktning du vill läsa. Följande ämnen måste du dock ha oavsett inriktning för högskolebehörighet:

Svenska 1, 2 och 3
Engelska 5 och 6
Matematik 1 a, b eller c
Samhällskunskap 1a
Historia 1b
Religionskunskap 1
Gymnasiearbete

Blev lite osäker nu om det är 2400p med gymnasiearbetet eller om det är 2400p exklusive gymnasiearbetet av någon anledning, men om jag inte minns helt fel så är det utan gymnasiearbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in