2015-04-20, 12:23
Medlem
iamazemyselfs avatar
Jag tror att du måste se till att skicka in dem själv. Håller själv på med en kurs på komvux och ställde frågan till min lärare som sa att så var fallet. Anledningen till detta var att det är upp till studenten om denne vill använda betyget man fått, typ.
Citera
2015-04-20, 13:18
Medlem
lighten-ups avatar
Jag förundras över hur lite TS verkar veta och själv ta reda på krin vad h*n behöver göra för att ta ut ett slutbetyg

Det är hur som helst svårt att ge exakta svar när man inte vet vilka kurser som TS har läst.
Citera
2015-04-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag förundras över hur lite TS verkar veta och själv ta reda på krin vad h*n behöver göra för att ta ut ett slutbetyg

Det är hur som helst svårt att ge exakta svar när man inte vet vilka kurser som TS har läst.

Tråkigt nog dröjer det inte länge innan det är försent att ta ut slutbetyget heller. Fram till 1 juli har hen på sig att läsa det kurser som behövs och sedan få någon att göra i ordning slutbetyget.
http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen
Citera
2015-04-21, 19:46
Medlem
Bimsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up

Det är väl inte så konstigt?

Det verkar finnas alltför många möjligheter till undantag för vad som räknas som högskolebehörighet.

Har för övrigt läst 2500 poäng, varav 2300 poäng är gödkända. Är underkänd i Ma 5 och idrott. Så jag borde vara grön, som någon skrev tidigare.
Behöver bara se till att betygen når antagningens databas.
Senast redigerad av Bimsen 2015-04-21 kl. 19:52.
Citera
2015-04-21, 20:20
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimsen
Det är väl inte så konstigt?

Det verkar finnas alltför många möjligheter till undantag för vad som räknas som högskolebehörighet.

Har för övrigt läst 2500 poäng, varav 2300 poäng är gödkända. Är underkänd i Ma 5 och idrott. Så jag borde vara grön, som någon skrev tidigare.
Behöver bara se till att betygen når antagningens databas.

Ett slutbetyg från komvux brukar innehålla 2350 poäng, där estetisk verksamhet och idrott och hälsa inte kan ingå. Uppfyller du dessa krav så är det grönt. Om det saknas nån kurs rekommenderar jag dig att göra en prövning i nån enkel kurs i stil med Programhantering .
Citera
2015-05-04, 14:43
Medlem
NTI Komvux (Matematik 2b).

Har betygssamtal på fredag? Pluggar matematik 2b men vad kommer det ställas för frågor, rätt nervös och har fobi för att bli utfrågad bara sådär, gillar att få tänka i lugn och ro

Kommer man prata om hur kursen har gått eller kommer min lärare fråga om uppgifter typ?
Citera
2015-05-04, 14:44
Medlem
Kan tillägga att detta samtal kommer ske på fredag
Citera
2015-05-04, 14:46
Medlem
sqs avatar
Först frågar läraren hur det gått med kursen och upplägget. Sedan så kommer du få svara på frågor som lärare valt ut. Så var det för mig. Läste dock inte matte utan ett annat ämne.
Citera
2015-05-04, 21:59
Medlem
KentLangs avatar
Kommunernas trend att outsourca utbildingar på Distans när man studerar på komvux

Okej jag ska berätta min lilla snyfthistoria nu, men det är ett förflutna som får mitt blod att koka av vrede.

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet. Pga. problem med skolan, familj och vänner så gick jag från att ha haft utmärkta betyg i grundskolan till att min utbildning blev avbruten.

Inga problem tänkte jag; jag fixar allt på komvux - men när jag började på komvux insåg jag snabbt att de inte erbjöd lokala kurser - inte ens tillräckligt för att samla poäng till någon gymnasieexamen, utan man har möjlighet att läsa upp till Matte C/3b, Svenska B/2, Engelska B/5, Religionskunskap A/1, Naturkunskap A/1 i min komvux. Inga arbetarutbildingar såsom bygg erbjuds eller ens vårdprogrammet.

Sedan var man förväntad att läsa alla andra kurser på distans via outsourcade webbplatser. Jag tänkte no prob. och läste deras kurser men det visade sig att läsa på distans är inte alls som att läsa lokalt. Det finns 0 lärarhjälp, upplägget är att memorera boken, alternativt fuska och sedan göra tester allt via webben.

Hur ska man lära sig t. ex. byggarbete via webben, eller att röja skog eller vilket praktiskt yrke som helst? Det finns inte riktigt en lärlingskultur i Sverige och man kan inte precis söka till annan kommun utan att man måste ha komvuxskolans tillåtelse i ens egen kommun, och de kan avsluta ens utbildning utan att ens säga till en först.

Är detta en bra utveckling för vuxna som aspirerar till att liksom inte vara arbetslösa och försöka lära sig något? Man brukar säga att praktik kan vara ett alternativ men det är väldigt kompis-kompisaktigt i min erfarenhet. Diskutera gärna om era åsikter angående outsourcing av kurser på distans på komvux. Dela också gärna med er om ni studerat mer än 1000 poäng på distans.
Citera
2015-05-04, 22:53
Medlem
Tänk på att komvux huvudsakligen är till för att läsa till sig gymnasiebetyg. Att det finns möjlighet för distans är ju en väldig lyx, det finns visst lärarhjälp bara att underpresterare inte kan förvänta sig att någon ska sitta och hålla deras hand medan de gör saker.

Byggarbete finns så vitt jag vet knappast på distans och ser inte varför det skulle vara ett problem.
Citera
2015-05-05, 02:09
Medlem
Stockos avatar
Fysik, matematik och teknologi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2015-05-05, 09:53
Medlem
Jag har läst flera komvux kurser via NTI, och det har varit väldigt olika. Någon har bara frågat hur jag tycker det gott och så meddelar de betyg, medans en annan gick igenom en del uppgifter jag gjort innan jag fick mitt slutgiltiga betyg. Kanske beror på om man ligger precis på gränsen mellan två betyg så att dom vill ställa lite kompletterande frågor för att kunna sätta rätt betyg! Lycka till det kommer säkert gå jätte bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in