Citat:
Ursprungligen postat av
SwedishPsych0
Har några frågor. Jag hoppade av gymnasiet i ettan för tyckte inte alls det var kul och visste inte vad jag ville göra så jag jag har inga betyg från gymnasiet. Har nu bestämt mig för att bli VVSare (Behöver inte gå i skola i 10 år och tjänar helt ok)hur ska jag göra då? Söka till yrkesprogram på komvux som VVSare? Eller måste jag läsa alla ämmen induviduellt för att motsvara VVS utbildningen man får i gymnasiet? Kostar det att göra detta? Om ja är det mycket? Kan jag få studiebidrag under tiden? Är 20 år om det spelar någon roll och har ganska lätt för skolan. Sen en annan fråga som kanske är lite off topic är det svårare att få jobb inom yrket om man läste det på komvux och inte gymnasiet? Tacksam för alla svar. (Skriver på mobil.) Edit: Jag kommer kunna studera 24/7.
Borde inte vara några problem vad du gjort i gymnasiet.
Nu vet jag inte vilken skola du hade tänkt gå,men lernias elever har tyvärr inget vidare rykte om sig ute i branchen som jag förstått. Detta eftersom det är många som.slängs in där för att de måste söka något, gymnasieutbildning värderas högre än lernia enligt många. Men sen är det mycket upp till dig själv, Det är många som läser vvs och det är relativt lätt att få praktikplats medans lärlingsplatser är svårare att få. Tyvärr så det ser ut just nu, men visar man framfötterna och intresse på praktiken kanske du har tur och får lärlingsplats på firman. Men det är många som slåss om få platser som jag förstått det på de vvs'are jag stöter på!
Lycka till!
Edit; hör av dig till skolan och sök, det är en utbildning med alla relevanta kurser, du ska kunna få studiebidrag för utbildningen och den ska vara gratis har jag för.mig
om det är som när jag ville söka så har Du konstigt nog förtur till utbildningen eftersom du inte gått ut med fullständiga betyg, tro det eller ej