2015-01-08, 13:40
Medlem
Jag tog studenten då de gamla betyg systemet gällde, alltså ig-mvg.

Jag läste franska t.o.m steg 2 i högstadiet för att sedan byta till tyska i gymnasiet, där jag läste t.o.m steg 2. Detta gör att jag saknar 1,5 meritpoäng..

Jag tog kontakt med antagning.se som sa att jag har möjlighet att läsa upp franska steg 3 och 4 för att få 1,5 meritpoäng. någon som kan bekräfta att detta stämmer eller någon som har gjort samma sak?

tacksam för svar

mvh
Citera
2015-01-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hamnar man i den riktiga urvalsgruppen eller den kompletterande?

Vet tyvärr inte, har inte funderat över det
Citera
2015-01-11, 18:32
Medlem
Dimaks avatar
Är det Svenska Matte och Engelska som man måste klara för att kunna börja läsa Gymnasie?
Citera
2015-01-11, 18:34
Bannlyst
Någon som vet om Hermods matteprov enklare eller svårare än motsvarande nationella prov?
Citera
2015-01-11, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Är det Svenska Matte och Engelska som man måste klara för att kunna börja läsa Gymnasie?
/.../ För att komma in på ett nationellt program oavsett om det är ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program måste eleven ha godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik. För elever som av olika skäl inte
haft möjlighet att delta i undervisning i engelska under en stor del av sin tid i grundskolan finns dock möjlighet att göra ett undantag.
/.../

http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/behorighetskrav-1.201081
Senast redigerad av Roxic 2015-01-11 kl. 23:38.
Citera
2015-01-11, 23:49
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
/.../ För att komma in på ett nationellt program oavsett om det är ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program måste eleven ha godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik. För elever som av olika skäl inte
haft möjlighet att delta i undervisning i engelska under en stor del av sin tid i grundskolan finns dock möjlighet att göra ett undantag.
/.../

http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/behorighetskrav-1.201081
Tack, kunde faktiskt googlat det själv men tack !
Citera
2015-01-12, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shrinken
Jag tog studenten då de gamla betyg systemet gällde, alltså ig-mvg.

Jag läste franska t.o.m steg 2 i högstadiet för att sedan byta till tyska i gymnasiet, där jag läste t.o.m steg 2. Detta gör att jag saknar 1,5 meritpoäng..

Jag tog kontakt med antagning.se som sa att jag har möjlighet att läsa upp franska steg 3 och 4 för att få 1,5 meritpoäng. någon som kan bekräfta att detta stämmer eller någon som har gjort samma sak?

tacksam för svar

mvh
Det här är vad jag hittar: http://www.uhr.se/sv/Studier-och-antagning/Antagning-till-hogskolan/Betygsurval/Betygskomplettering/
Citera
2015-01-12, 01:30
Medlem
SwedishPsych0s avatar
Har några frågor. Jag hoppade av gymnasiet i ettan för tyckte inte alls det var kul och visste inte vad jag ville göra så jag jag har inga betyg från gymnasiet. Har nu bestämt mig för att bli VVSare (Behöver inte gå i skola i 10 år och tjänar helt ok)hur ska jag göra då? Söka till yrkesprogram på komvux som VVSare? Eller måste jag läsa alla ämmen induviduellt för att motsvara VVS utbildningen man får i gymnasiet? Kostar det att göra detta? Om ja är det mycket? Kan jag få studiebidrag under tiden? Är 20 år om det spelar någon roll och har ganska lätt för skolan. Sen en annan fråga som kanske är lite off topic är det svårare att få jobb inom yrket om man läste det på komvux och inte gymnasiet? Tacksam för alla svar. (Skriver på mobil.) Edit: Jag kommer kunna studera 24/7.
Senast redigerad av SwedishPsych0 2015-01-12 kl. 01:32.
Citera
2015-01-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPsych0
Har några frågor. Jag hoppade av gymnasiet i ettan för tyckte inte alls det var kul och visste inte vad jag ville göra så jag jag har inga betyg från gymnasiet. Har nu bestämt mig för att bli VVSare (Behöver inte gå i skola i 10 år och tjänar helt ok)hur ska jag göra då? Söka till yrkesprogram på komvux som VVSare? Eller måste jag läsa alla ämmen induviduellt för att motsvara VVS utbildningen man får i gymnasiet? Kostar det att göra detta? Om ja är det mycket? Kan jag få studiebidrag under tiden? Är 20 år om det spelar någon roll och har ganska lätt för skolan. Sen en annan fråga som kanske är lite off topic är det svårare att få jobb inom yrket om man läste det på komvux och inte gymnasiet? Tacksam för alla svar. (Skriver på mobil.) Edit: Jag kommer kunna studera 24/7.

Borde inte vara några problem vad du gjort i gymnasiet.
Nu vet jag inte vilken skola du hade tänkt gå,men lernias elever har tyvärr inget vidare rykte om sig ute i branchen som jag förstått. Detta eftersom det är många som.slängs in där för att de måste söka något, gymnasieutbildning värderas högre än lernia enligt många. Men sen är det mycket upp till dig själv, Det är många som läser vvs och det är relativt lätt att få praktikplats medans lärlingsplatser är svårare att få. Tyvärr så det ser ut just nu, men visar man framfötterna och intresse på praktiken kanske du har tur och får lärlingsplats på firman. Men det är många som slåss om få platser som jag förstått det på de vvs'are jag stöter på!

Lycka till!

Edit; hör av dig till skolan och sök, det är en utbildning med alla relevanta kurser, du ska kunna få studiebidrag för utbildningen och den ska vara gratis har jag för.mig
om det är som när jag ville söka så har Du konstigt nog förtur till utbildningen eftersom du inte gått ut med fullständiga betyg, tro det eller ej
Senast redigerad av trashbag 2015-01-12 kl. 19:45.
Citera
2015-01-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det här är vad jag hittar: http://www.uhr.se/sv/Studier-och-antagning/Antagning-till-hogskolan/Betygsurval/Betygskomplettering/

Tack för hjälpen. Förstår dock inte riktigt vad dom menar. "Meritpoängskomplettering innebär att en sökande, efter avslutade gymnasiestudier, kompletterar med betyg i en kurs som ger meritpoäng."

Jag har ju som sagt inte läst franska på gymnasiet utan endast på högstadiet. Har skickat mail till skolverket och antagning.se
Citera
2015-01-12, 23:24
Medlem
Är det kört för mig att bli antagen till komvux?

Jag gick ut gymnasiet utan att ha läst klart Fysik B och Kemi B. Sökte dessa kurser på komvux tidigare och kom in men gjorde aldrig klart kurserna då jag var lat och dum och samtidigt kom in på högskolan ändå. Nu vill jag gärna läsa kurserna igen men tänker att jag kanske inte får då jag inte läste klart dom tidigare?

Har just nu betyget IG i Fysik B och inget betyg alls i Kemi B (läste den aldrig i gymnasiet). Gäller vuxenutbildningen i Göteborg.
Citera
2015-01-13, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shrinken
Tack för hjälpen. Förstår dock inte riktigt vad dom menar. "Meritpoängskomplettering innebär att en sökande, efter avslutade gymnasiestudier, kompletterar med betyg i en kurs som ger meritpoäng."

Jag har ju som sagt inte läst franska på gymnasiet utan endast på högstadiet. Har skickat mail till skolverket och antagning.se
Med avslutade gymnasiestudier syftar de väl på att man har ett slutbetyg/avgångsbetyg/gymnasieexamen, som jag tolkar det. Om det var det du undrade över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in