2018-02-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Hur är det med Åsö? Jag läste Naturkunskap 2 där, och fick helt utan att anstränga mig ett B i betyg.

Naturkunskap är väl iofs en väldigt enkel kurs i sig? Stor skillnad på den och t ex Fysik 2.
Citera
2018-02-19, 04:20
Medlem
LiljanSs avatar
Vilsen. Hp eller Komvux? Högskola eller inte?

Gick ut gymnasiet i somras förra året och vill söka till högskolan till höstterminen men känner mig vilse. Jag vill gå på en högskola som jag kan känna mig stolt över att nämna, en högskola som har en viss prestige, Uppsala, KTH, osv, men tror, vet, att jag ej kommer in. Gick ut gymnasiet i somras 2017, Ekonomiprogrammet, snittade ganska exakt 17.0, 19.5 med merit där Matematiken drog ner snittet då jag fick D, E, E i matte 1,2,3B. Jag är relativt säker på att det jag vill läsa är Ekonomie Kandidatprogram, civilekonom,industriell ekonomi, då varken natur, samhälls, ingenjör eller liknande intresserar mig eller känns som att det är något jag vill arbeta med i framtiden. Det enda jag vet är att jag vill starta eget företag någon gång. Skrev 1.0 på mitt första hp höstterminen 2016, och 1.0 igen vår 2017, detta utan att plugga vilket ger mig hopp om att om jag pluggar så går det bättre, vet ej hur jag ska plugga dock vilket återigen sätter stopp. Då är nu frågan jag ställer mig, ska jag försöka få bra på HP och söka med det, plugga upp på Komvux, hur man nu gör detta, kan man göra detta via distans och göra kursprov online och höja betygen eller är prövning och plugga själv den enda vägen? Känner mig vilsen och som att jag slösar tid just nu då jag inte har någon aning om vad jag vill göra samt att vetskapen om att jag inte kommer in på det jag vill om jag nu skulle bestämma mig för att söka till högskolan gör pressen värre. Ska jag jobba, satsa på att börja högskolan så snabbt som möjligt och isåfall hur? Komvux, HP? När borde man börja högskolan? Kan det bli försent att börja högskolan? Många frågor men inga svar och hoppas på lite visa ord eller vägledning från de visa på Flashback. (sorry om jag gråter)
Citera
2018-02-19, 04:28
Medlem
kraftfoders avatar
Gör så här: Gör högskoleprovet, det skadar inte. Sök in på komvux för att läsa upp din matte, det skadar inte. Sök in på universitetet, det skadar inte. Då har du slängt ut så många "metkrokar" som du kan, och kommer du inte in på unt eller misslyckas på HP, så kan du i alla fall gå på komvux. (Kommer du in på unt, så "hoppa av" komvux).

-Nej, man kan inte bli "för gammal" för att plugga på universitetet. Minns min tid, och då snackades det att det var en 90+ som pluggade där. Såg dock aldrig pensionären, kanske en skröna. Men rent formellt har universitet inga ålderskrav. (Den yngsta studenten var 14)
Citera
2018-02-19, 04:36
Medlem
XaoqcHs avatar
Har pluggat med folk som var 50+ så du är inte ens i närheten. Tvärtom kan det vara bra att vänta något år innan du spenderar 3+ år på högskola så du är mer mogen.

Det går att studera till HP. Ta hjälp av en coach om du måste för ett högt resultat är en billig investering för resten av livet.
Citera
2018-02-19, 04:40
Medlem
Jag är inte insatt i betygsystemet idag. Men det låter som du vet vad du vill plugga i alla fall. Men att högskolan ska vara ett universitet du kan vara stolt över att nämna? Ja, själv valde jag universitet efter bästa träningsmöjligheterna (satsade på landslaget) och nån annan kompis valde det coolaste att festa på. Sök in till att börja med. Jag tror att det är en lagom paus från gymnasiet du tagit och att det är lagom att satsa på studier till hösten. Man får ändå inte så bra jobb idag utan utbildning, så jag hade gått så fort som möjligt in på universitetsutbildning om jag var du.

Du bör tänka några 5 år framåt också. En ekonomutbildning är första steget på din karriär. Sen har du dina hundår att göra då du inte tjänar så jättebra och ska skaffa dig erfarenhet och kunskap. Utbildningen är bara som en "grundutbildning". Så börja så snart som möjligt, eftersom du efter universitet kommer att vara i den ålder då du träffar en partner, vill köpa hus och skaffa några småttingar. Och det kostar pengar.

Ibland behöver man börja på universitet för att verkligen ta reda på vad man egentligen vill göra.
Citera
2018-02-19, 08:08
Avslutad
Jag skulle vända på frågan, och istället börja med: Vad vill du göra i livet? Du måste reflektera över vilka egenskaper och färdigheter som du har redan idag, och som du vill utveckla genom livet. Dessa är nämligen intimt sammankopplade med den du är, och den du ska bli. Det viktigaste i livet är att stå ut med sig själv, så välj inte att studera något som andra säger att du ska göra. Jag tycker dock att du tänker bakvänt när du väljer lärosäte först och ämnesinriktning sedan. Det kan hända att svaret på din fråga är just att du ska läsa på de här universiteten, men börja inte med dem för det begränsar dina valmöjligheter. Börja med ämnet och dina egenskaper.

Du kan börja på högskolan närsomhelst och vid vilken ålder som helst (se svaren ovan). Men väljer du ekonomi så ska du nog börja läsa rätt snart för många av jobben i branschen går till unga människor med komplett examen där dessvärre lönen är låg och arbetet hårt de första åren. Det är meningen att man ska jobba sig upp. PS - Tänk på att hög lön får man bara genom att byta jobb ofta, inte genom att stanna kvar och vänta på att du ska bli sedd.
Citera
2018-02-19, 10:32
Medlem
Med dina resultat i matte vore fet kanske lämpligt med annan inriktning än ekonomprogram.
Citera
2018-02-26, 03:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dvero
Naturkunskap är väl iofs en väldigt enkel kurs i sig? Stor skillnad på den och t ex Fysik 2.
Absolut, men nog borde förväntas man väl åtminstone behöva göra en viss ansträngning för att få ett B...egentligen.
Citera
2018-03-10, 23:57
Medlem
Hur bli idrottslärare om man har examensbevis från komvux?

Hej! Tänker just nu på framtiden och kom på att idrottslärare på grundnivå skulle kanske passa mig rätt bra.

När jag sedan går in för att se på behörighetskraven så krävs det idrott och hälsa 1 samt Nka, Sha för att kunna bli behörig inför den inriktningen. Och mitt problem är att jag kommer få gymnasieexamen utfärdat av komvux då jag läst upp mina betyg där i 1 år nu, och då ingår INTE kursen idrott och hälsa 1 i mina betyg (trots jag läst och fått godkänd i kursen på gymnasiet) för komvux tar bort den kursen.

Hur i hela friden ska vi som vill bli idrottslärare göra om vi fått examen från komvux där dom inte tar med den behörighetsgivande kursen i betyget?
Citera
2018-03-11, 09:08
Medlem
JehovasFittslems avatar
Det är nog inte så komplicerat som du tror. Du har väl fått ett samlat betygsdokument från när du gick på gymnasiet där det framgår att du läst idrott och hälsa? Kolla på antagning.se om betyget finns bland dina meriter! Om inte så scannar du och laddar upp det innan du söker din utbildning.
Citera
2018-03-21, 23:06
Bannlyst
Läsa på komvux

Tänkte plugga 2 kurser på konvux eventuellt på distans, och undrar lite grann.
Hur fungerar intagningen av elever?
Är hermods och komvux samma sak eller? Vilken vuxenutbildning bör man välja att plugga sina kurser på?
Hur är det att plugga på distans på komvux, svårt?
Senast redigerad av Marcop0lo 2018-03-21 kl. 23:13.
Citera
2018-03-21, 23:10
Medlem
Du kan börja med att stava komvux rätt kan man tycka. Sedan varierar svårigheten beroende på vilka kurser du läser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in