Vilsen. Hp eller Komvux? Högskola eller inte?
Gick ut gymnasiet i somras förra året och vill söka till högskolan till höstterminen men känner mig vilse. Jag vill gå på en högskola som jag kan känna mig stolt över att nämna, en högskola som har en viss prestige, Uppsala, KTH, osv, men tror, vet, att jag ej kommer in. Gick ut gymnasiet i somras 2017, Ekonomiprogrammet, snittade ganska exakt 17.0, 19.5 med merit där Matematiken drog ner snittet då jag fick D, E, E i matte 1,2,3B. Jag är relativt säker på att det jag vill läsa är Ekonomie Kandidatprogram, civilekonom,industriell ekonomi, då varken natur, samhälls, ingenjör eller liknande intresserar mig eller känns som att det är något jag vill arbeta med i framtiden. Det enda jag vet är att jag vill starta eget företag någon gång. Skrev 1.0 på mitt första hp höstterminen 2016, och 1.0 igen vår 2017, detta utan att plugga vilket ger mig hopp om att om jag pluggar så går det bättre, vet ej hur jag ska plugga dock vilket återigen sätter stopp. Då är nu frågan jag ställer mig, ska jag försöka få bra på HP och söka med det, plugga upp på Komvux, hur man nu gör detta, kan man göra detta via distans och göra kursprov online och höja betygen eller är prövning och plugga själv den enda vägen? Känner mig vilsen och som att jag slösar tid just nu då jag inte har någon aning om vad jag vill göra samt att vetskapen om att jag inte kommer in på det jag vill om jag nu skulle bestämma mig för att söka till högskolan gör pressen värre. Ska jag jobba, satsa på att börja högskolan så snabbt som möjligt och isåfall hur? Komvux, HP? När borde man börja högskolan? Kan det bli försent att börja högskolan? Många frågor men inga svar och hoppas på lite visa ord eller vägledning från de visa på Flashback. (sorry om jag gråter)