2012-09-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterI
-:-

Ok, Tack. Då får det nog bli samhäll då, känns som det är på rätt spår.

Oj, det hade jag ingen aning om, tack för tipset

Men om du ångrar dig sen och vill bli ingenjör, finns alltid ett basår man kan ta exempelvis på KTH. Då läser du in de kurser du saknar och blir behörig, dessutom tillämpar KTH platsgaranti om du har skött dig bra och gjort allt. Detta gör att du får förtur till platserna på högskole- respektive civilingenjörsprogrammen.
Citera
2012-09-26, 16:25
Medlem
Crazykarinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireOnTheSide
Som regel går det inte att läsa upp enskilda ämnen på folkis eftersom kurserna löper under hela år och mer liknar program. Du söker istället in till första, andra eller tredje året på den allmänna linjen (beroende på hur mycket studier du har bakom dig). Det finns vissa undantag, ett par folkhögskolor ger (eller har gett?) ämneskurser på distans, kika på www.folkhogskola.nu. Men du ska vara medveten om att som regel kommer det att gå mycket snabbare att läsa upp dina ämnen på komvux eftersom du där kan intensivaläsa just de kurser du behöver på ett helt annat sätt. Men om du är beredd på att det kanske handlar om ett års studier kan folkhögskola vara ett fint alternativ. Det finns alla sorters människor där och skolorna kan skilja sig mycket åt.

Det är olika betygssystem och kurser på folkhögskola räknas inte i termer som poäng. Hur CSN ser på saken kan de kanske svara på i studiemedelstråden här på FB.

Öh, tack!
Nej, komvux är inget alternativ för mig då jag läst där och inte klarat matte A, allting går så himla fort och läraren förklarar för fan inget.
Läste på folkis att dom kan göra undantag vid behov och låta en läsa i mer intensiv tempo. Känns lite för överdrivet att behöva läsa matte i ett år...

Var på en snabb sväng där och tyckte att människorna såg ganska skumt ut... Många punkare och gamlingar över 60

Har försökt ringa CSN men det är fan kö hela tiden som tar aldrig slut =(
Citera
2012-09-27, 13:29
Medlem
Rosen.s avatar
Komvux Malmö.

Hej alla,

Jag vill läsa Fysik A & B och kemi A och matte B,C,D och E på komvux.

Detta blir 400-500 gymnasiepoäng.

Kan jag läsa detta på komvux under en termin i Malmö?

Vill ha tips och så.

Vill börja så fort som möjligt men behöver lite information.

Kan man läsa alla de kurser jag har skrivit på komvux gratis, alltså inte på distans?

Undrar hur lång tid ni tror att dessa ämnen tar att plugga upp. (Jag förstår att ni inte kan veta exakt men ni får gärna gissa med hjälp av egen erfarenhet).

Har alltså inte läst några av dessa kurserna tidigare, ska bara få godkänt på de.

Tack på förhand

/Rosen.
Citera
2012-09-27, 15:15
Medlem
Nifelhels avatar
http://www.malmo.se/vuxenutbildning

Bättre om du drar dit å ställer dina frågor.
Citera
2012-09-28, 10:25
Medlem
magicz91s avatar
350p komvux, hel eller deltid ?

vad räknas det som om jag läser 350p ? är det 75% eller 100% ?
Citera
2012-09-28, 10:28
Medlem
Flaskhalsats avatar
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/heltid-deltid

Du borde nästan få en varning för det här.
Citera
2012-09-28, 10:31
Medlem
magicz91s avatar
and 0 fucks were given
Citera
2012-10-03, 23:30
Medlem
Att tenta av på komvux och höja betygen

Går det fortfarande att göra detta? Om det går tror ni man kan göra det när som helst eller är det noga med speciella datum?

Låter för enkelt om man kan ringa och säga "Hej! Vill komma nästa vecka och tenta av Datorkunskap A" Säg att man har G i betyg och har mognat till efter skolan, lär ju gå på några veckor att höja sitt snitt som helvete om man tar dom enklast möjliga ämnena och pungar ut med lite pengar kanske?
Citera
2012-10-04, 00:42
Medlem
lighten-ups avatar
Det går fortfarande att göra prövningar på komvux.

Vissa komvux har speciella prövningstillfällen samtidigt som andra komvux vill att man själv bestämmer tid med en lärare som man blir hänvisad till.

Glöm inte att man kan göra prövningar varsomhelst i Sverige (man är alltså inte tvungen att vända sig till sin hemkommun)
Citera
2012-10-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det går fortfarande att göra prövningar på komvux.

Vissa komvux har speciella prövningstillfällen samtidigt som andra komvux vill att man själv bestämmer tid med en lärare som man blir hänvisad till.

Glöm inte att man kan göra prövningar varsomhelst i Sverige (man är alltså inte tvungen att vända sig till sin hemkommun)

Vet du om detta är någonting som kommer tas bort med tiden? Har man rätt att få reda på vad proven grundas på eller är det helt oförberett?

Annars kan man ju få hem hela kursen och beta av uppgifter eftersom, men det tar sån tid. Förresten kanske det inte är alla ämnen som går att tenta av? Dvs man kanske måste göra uppgifter också som hör till kursen?
Citera
2012-10-04, 16:44
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themodel.
Vet du om detta är någonting som kommer tas bort med tiden? Har man rätt att få reda på vad proven grundas på eller är det helt oförberett?

Annars kan man ju få hem hela kursen och beta av uppgifter eftersom, men det tar sån tid. Förresten kanske det inte är alla ämnen som går att tenta av? Dvs man kanske måste göra uppgifter också som hör till kursen?

Fram tills juni 2016 kommer man att kunna göra prövningar i de äldre gymnasiekurserna (läs mer här)

För att kunna göra en prövning i en gymnasiekurs så måste det finnas en behörig lärare som ansvarar eller håller i prövningen.
Citera
2012-10-04, 16:46
Bannlyst
Men du hamnar i en sämre urvalsgrupp med kompletterade betyg, tänk på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in