2012-10-04, 18:23
Medlem
Har redan läst upp 3 IG:n så är redan i bg 2 men funderar alltså på att dra upp ett gäng "g" n
Citera
2012-10-08, 15:27
Medlem
0jonz0s avatar
Komvux/Folkuniversitetet - ta bort kurs?

Hej jag undrar om det går att ta bort en kurs som man kommit ungefär halvvägs in i. Påverkas studiebidrag? Kommer det med sedan i sluttbetyget?
Citera
2012-10-08, 15:31
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0jonz0
Hej jag undrar om det går att ta bort en kurs som man kommit ungefär halvvägs in i. Påverkas studiebidrag? Kommer det med sedan i sluttbetyget?

Ja, det går, studiebidraget påverkas bara om du ligger på gränsen till helfart (alltså om du slinker ner till under 100% på grund av att du hoppar av och då antar jag att man blir av med det).

Om din lärare kan sätta ett betyg på dig så är han/hon tvungen till att sätta ett betyg, men om läraren inte kan sätta något betyg utifrån det du har gjort så kommer det vara tomt, så var det i alla fall för mig, men då hoppade jag av efter ca tre veckor på gymnasiet och inte halvvägs in så det kan hända att du får slutbetyg. Du får fråga läraren helt enkelt.
Citera
2012-10-08, 15:38
Medlem
0jonz0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ja, det går, studiebidraget påverkas bara om du ligger på gränsen till helfart (alltså om du slinker ner till under 100% på grund av att du hoppar av och då antar jag att man blir av med det).

Om din lärare kan sätta ett betyg på dig så är han/hon tvungen till att sätta ett betyg, men om läraren inte kan sätta något betyg utifrån det du har gjort så kommer det vara tomt, så var det i alla fall för mig, men då hoppade jag av efter ca tre veckor på gymnasiet och inte halvvägs in så det kan hända att du får slutbetyg. Du får fråga läraren helt enkelt.

Jag läser på 20v, har 3 kurser.. två av dom går det bra på men just denna har jag fortfarande inte förstått ett skit av och jag har verkligen tröttnat på att ens kolla på boken eller gå på lektionen.
Läraren satte aldrig någon deadline på inlämningsuppgifter så jag har inte skickat in något än, har istället fokuserat på de två andra kurserna som går bättre för mig.
Imorn kommer jag även ha prov i denna kursen som jag har svårt med, prov 1 av 2 på hela kursen. Och jag har väldigt svårt att plugga på det, har försökt hela veckan som gått men det går bara inte, det är inte mig grej. Det sitter inte i minnet dessa grejer..
Citera
2012-10-09, 09:25
Medlem
0jonz0s avatar
Någon mer som kan svara?
Citera
2012-10-09, 18:53
Medlem
En fråga om slutbetyg från Komvux.

Hej

Jag har googlat men inte hittat vad jag söker. Jag gick bara i gymnasiet ett år, så jag har 2 godkända betyg i SV och Eng.
Nu ska jag läsa upp allting på komvux, då undrar jag bara om mitt slutbetyg från komvux gäller utomlands? blir det samma sak som ett betyg från gymnasiet?

Tack på förhand.
Citera
2012-10-09, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterI
Hej

Jag har googlat men inte hittat vad jag söker. Jag gick bara i gymnasiet ett år, så jag har 2 godkända betyg i SV och Eng.
Nu ska jag läsa upp allting på komvux, då undrar jag bara om mitt slutbetyg från komvux gäller utomlands? blir det samma sak som ett betyg från gymnasiet?

Tack på förhand.
svar ja! det räknas som gymnasiebetyg och gymnasiepoäng.
Citera
2012-10-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge-Mund
svar ja! det räknas som gymnasiebetyg och gymnasiepoäng.

Okej va bra, tack så mycket
Citera
2012-10-29, 12:46
Medlem
Hjälp ang. kurser på komvux och beviljande av dem

Det är så att jag vill läsa upp betyg och för att göra det förstår jag att jag måste göra prövningar i de ämnen det gäller. Detta kan jag naturligtvis göra och jag ska göra det, men jag ska sluta på mitt skitjobb och fokusera helt på studierna, därför kommer jag inte att få studiemedel för att läsa upp på egen hand och jag behöver få csn.
Min plan är då att söka kurser på komvux, bl. a Engelska C (numera 7) som jag inte har läst, då det höjer mina meritpoäng. Men också två andra kurser, som jag inte har läst innan. På så sätt får jag fullt studiestöd och jag kan plugga kurserna (de två sista dock utan att de egentligen ger mig något) MEN jag kan också vid sidan av läsa upp gamla betyg på egen hand och då ändå ha en inkomst.
Nu är jag jävligt orolig att min kommun inte kommer att bevilja detta, då jag har sökt att få läsa på komvux i en närliggande kommun (man får ju reda på det ca 1 vecka innan kursstart). Hade sökt i min egen kommun om det hade gått, men de hade inte bra/passande tider för att läsa alla tre kurser på en gång.
Dessutom har jag hört att de inte gärna beviljar kurser över heltid - mina blir ju det eftersom jag kommer att läsa 300 poäng under en period, dvs 10 veckor.

Är det någon som har gjort såhär, läst kurser man egentligen inte har användning av, för att få CSN och samtidigt plugga gamla ämnen på egen hand? Och är det någon som vet om man brukar bli antagen trots att man har ett fullständigt slutbetyg, och att man söker i en annan kommun?

Skrev en bra motivering tyckte jag, att jag innerligt ville komma in på Sjuksköterskeprogrammet och ville läsa några kurser som jag tror kunde vara bra att ha läst inför den utbildningen.
Citera
2012-11-01, 16:13
Medlem
SoundBlasters avatar
Plugga komvux på våren, högskola på hösten.

Hej jag har sökt runt lite men inte fått exakt svar på mina funderingar. Det är så att jag förmodligen måste läsa till matte C och eng B (vad motsvarar detta nu förtiden?) för att få behörighet till det jag vill läsa. Vet att man hamnar i en annan ansöknings grupp då, men jag kommer ändå söka på HP.

Men det jag undrar:
1. Kan jag läsa till dessa nu på våren och söka med de till hösten 13? För jag hinner ju inte läsa klart de innan jag måste söka in till högskolan.
2. Om ja, vad händer om man söker in med dessa ämnena innan man gått klart och får IG sen, är det kört då?

Kan komma till vissa frågor senare.
Citera
2012-11-01, 16:17
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoundBlaster
Hej jag har sökt runt lite men inte fått exakt svar på mina funderingar. Det är så att jag förmodligen måste läsa till matte C och eng B (vad motsvarar detta nu förtiden?) för att få behörighet till det jag vill läsa. Vet att man hamnar i en annan ansöknings grupp då, men jag kommer ändå söka på HP.

Men det jag undrar:
1. Kan jag läsa till dessa nu på våren och söka med de till hösten 13? För jag hinner ju inte läsa klart de innan jag måste söka in till högskolan.
2. Om ja, vad händer om man söker in med dessa ämnena innan man gått klart och får IG sen, är det kört då?

Kan komma till vissa frågor senare.

1. ja
2. deadline för antagning och poänräkning görs inte i samma veva. DU behöver inte vara orolig att de inte upptäcker ditt IG.

3. Du måste skicka in det du fick i betyg senast 20 juni 2013.

CASE CLOSED
Senast redigerad av Mikael. 2012-11-01 kl. 16:26.
Citera
2012-11-01, 16:27
Medlem
SoundBlasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
1. ja
2. deadline för antagning och poänräkning görs inte i samma veva. DU behöver inte vara orolig att de inte upptäcker ditt IG.

3. Du måste skicka in det du fick i betyg senast 20 juni 2013.

Okej tack så mycket för informationen! Det är ingen större risk att jag ska få IG, har aldrig fått det förut
Jag har en fråga angående komvux också, kan man själv välja hur snabbt man vill läsa av de här två ämnena? för jag ser ingen mening med att dra ut på det, bättre att få det gjort asap!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in