2013-10-06, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdiarre
nja.. att plugga distans innebär inte att man aldrig är i klassrummet.
Jo, det finns det. Det gäller ju bara att det finns ett sådant system hos den kommunala vuxenutbildningen eller att man bor i en kommun som har avtal med en skola som erbjuder sådana distansutbildningar. Annars kan man köpa distanskurser via t ex Hermods. Har läst på distans via två skolor och där har det normalt sett varit ett slutprov och där måste man naturligtvis måste närvara.
Citera
2013-10-08, 22:56
Medlem
T51-Bs avatar
Ska ta tummen ur röven och ringa till en syo i veckan. Eller kan man maila? Har social fobi + talfel, de kommer ju tro att jag är helt efter om jag ringer in och harklar ur mig att jag saknar gymnasiekompetens. Får ont i magen av att bara tänka på det.

Hur är det med "tentor", kan man läsa av ett par såna (svenska a, engelska a) och sen läsa av de andra rätt snabbt? typ matte a, geografi a, historia a samt lite annan skit jag ändå läst/är intresserad av. Har ju ändå betyg i svenska b och c och engelska b och c...

En sak till, tror ni SYO:n kommer märka om man är bensad? Kommer aldrig kunna sitta där och "utvärderaas" annars. Är de trevliga och hjälpsamma? Eller är de som arbetsförmedlare?

Sorry för rörig text, har en sjuhelvetes ångest av att tänka på sånt här.
Citera
2013-10-10, 18:06
Medlem
donaukinds avatar
Hur funkar det med tenta? T.ex. om man vill tenta av Samhällskunskap A som man fick IG i och behöver det för nya studier? Får man hem en uppgift att arbeta med eller är det som ett prov där man får sitta och skriva på papper?
Citera
2013-10-14, 22:21
Avslutad
Skulle kunna skriva in mig hos min bror. Men då lär väl all post hamna där också?
Citera
2013-10-15, 23:36
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringmuscle
jag läste under vårterminen 300 poäng och fick F i alla kurser, sen läste jag två 50 poängs kurser på distans över sommaren och fick även där F i allt. jag läser nu under höstterminen 300 poäng även. Men jag har ännu inte fått mitt beslut från csn så går utan bidrag nu! kommer jag få beviljat studiestöd? eller är det kört pga betygen jag fått tidigare?

får alldrig nått rakt svar av CSN och det har gått en månad och räkningarna kommer snart knackandes så måste veta snabbt vad ni tror? annars måste jag hoppa av.
Har ingen aning. Testa att fråga i den klistrade CSN och studiemedel-tråden längst upp vetja!
Citat:
Ursprungligen postat av T51-B
Ska ta tummen ur röven och ringa till en syo i veckan. Eller kan man maila? Har social fobi + talfel, de kommer ju tro att jag är helt efter om jag ringer in och harklar ur mig att jag saknar gymnasiekompetens. Får ont i magen av att bara tänka på det.

Hur är det med "tentor", kan man läsa av ett par såna (svenska a, engelska a) och sen läsa av de andra rätt snabbt? typ matte a, geografi a, historia a samt lite annan skit jag ändå läst/är intresserad av. Har ju ändå betyg i svenska b och c och engelska b och c...

En sak till, tror ni SYO:n kommer märka om man är bensad? Kommer aldrig kunna sitta där och "utvärderas" annars. Är de trevliga och hjälpsamma? Eller är de som arbetsförmedlare?
Sorry för rörig text, har en sjuhelvetes ångest av att tänka på sånt här.
Mejla borde nog gå bra om nu SYV:n kollar mejlen frekvent, fast ringa är nog att föredra då det brukar vara lättare att få saker fixade direkt den vägen, samt att det oftast nog blir värre missförstånd. Man kan göra en prövning för att få betyg i ämnet direkt om man vill. Då läser man in ämnet på egen hand (om man behöver, vissa ämnen som exempelvis svenska 1 kan nog de flesta pröva av direkt utan att plugga). Kan inte svara på den sista frågan. Det beror nog väldigt mycket på. Min SYV är inget vidare då han ofta har klantat till det och när jag har ifrågasatt saker som han säger sig vara säker på, bestrider han detta och kör på. Sedan bara någon dag efteråt mejlar han och skriver att han hade fel...
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Hur funkar det med tenta? T.ex. om man vill tenta av Samhällskunskap A som man fick IG i och behöver det för nya studier? Får man hem en uppgift att arbeta med eller är det som ett prov där man får sitta och skriva på papper?
Då kan man göra en prövning där man prövar hela kursen vid ett enda eller flera tillfälle(n). Om man inte har betyg i ämnet eller har IG så är det nog gratis att göra det (det är det i alla fall i min lilla kommun). Om man redan har G eller mer i betyg och skulle vilja höja betyget brukar detta kosta 500:- Vad exakt man får göra beror nog på ämnet och vilken specifik vuxenutbildning som man gör prövningen hos. Är rätt säker på att det skiljer sig mycket runt om i landet. Min gissning är dock att det mesta görs på plats för att de skall kunna se vad man kan och för att se så att man inte fuskar, men att man kan få med sig eventuellt kursmaterial för prövning att studera inför uppgiften.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-10-15 kl. 23:45.
Citera
2013-10-29, 18:19
Medlem
Plugga komvux? Studiebidrag?

Tänkte börja plugga på komvux, men har ett par frågor.

Får man välja själv vilka kurser man går?
Får man välja när man ska vara där? Alltså finns det möjlighet att plugga på distans eller liknande?
Hur lång tid tar det att få ihop tillräckligt med kurser (poäng?) för att söka till högskola? Alltså; hur många år pluggar du där?
Vad får man för ersättning? Får man studiebidrag? Har man rätt att ta CSN-lån?
Citera
2013-10-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronny80
Tänkte börja plugga på komvux, men har ett par frågor.

Får man välja själv vilka kurser man går?
Ja

[quote=Ronny80|45894837]Får man välja när man ska vara där? Alltså finns det möjlighet att plugga på distans eller liknande?/QUOTE]
Ja

Citat:
Hur lång tid tar det att få ihop tillräckligt med kurser (poäng?) för att söka till högskola? Alltså; hur många år pluggar du där?
Beror på vad du tänker plugga. Du kan välja en enda kurs om du vill

Citat:
Vad får man för ersättning? Får man studiebidrag? Har man rätt att ta CSN-lån?
Ja, du får antagligen studiebidrag och lån. Om, och hur mycket bestämmer CSN.
Citera
2013-10-29, 18:25
Medlem
Jag har inte pluggat någon kurs alls sen efter 9an så jag behöver nog plugga in en hel del för att komma in på någon högskola..

Kan dom neka studielån? Vad baserar dom studielånet på?
Vad ligger studiebirdaget på? För jag antar att man får det?
Citera
2013-10-29, 19:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Jag har inte pluggat någon kurs alls sen efter 9an så jag behöver nog plugga in en hel del för att komma in på någon högskola..

Kan dom neka studielån? Vad baserar dom studielånet på?
Vad ligger studiebirdaget på? För jag antar att man får det?

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/heltid-deltid-1.2781
Citera
2013-10-30, 18:06
Medlem
Komvux hjälp! Hur ska jag göra?

Hej!

Jag tog studenten 2012 och gick ut med ett fullständigt gymnasiebetyg(2500p), inga sträck. Har ungefär 550p IG och jag ska börja läsa upp ett par betyg nu på komvux när nya året börjar.

Jag har pratat med 2 syos och de har sagt olika saker, ena sa att jag borde börja läsa upp engelska 7 och språk steg 4 och vänta med matten samt svenskan. Så som jag uppfattade var det för att komvux bara hjälper en upp till högskolebehörighet(2250p) och sedan kan man ej läsa mer, så man sparar grundämnena som Svenska B(2) och Matematik B/C (vet ej vad det motsvarar i nya systemet). Så kan man läsa upp de ändå för att komvux är tvungen att hjälpa en med grundämnena.

Syo nummer 2 sa att jag skulle läsa vilka ämnen jag vill i vilken ordning jag vill och att det inte spelade någon roll, och jag kommer kunna läsa upp mitt betyg till 100% fullständigt förutom t.ex Rättskunskap eftersom den kursen inte finns längre efter det nya systemet som infördes. (Jag kan dock göra en kursprövning på detta ämnet och fixa upp det på det viset ändå).

Vem av dessa har rätt? Och om någon skulle kunna förklara lite för mig hur det går till, skulle vara super! Tack på förhand.
Citera
2013-10-30, 18:20
Medlem
bump
Citera
2013-10-30, 18:30
Medlem
Har jag rätt att läsa "tilläggskurser" på komvux för att få den behörighet jag behöver för att komma in på ett program på Universitet eller högskola?

Svar: Du har rätt att läsa de kurser du behöver för att få grundläggande behörighet till Universitet och högskola, dvs ett fullständigt slutbetyg. Vill du däremot komplettera betyget med fler kurser är det upp till din hemkommun att ta beslut i frågan om du har rätt till undervisning i detta.

http://www.komvuxutbildningar.se/Komvux_och_Vuxenutbildning_Vanliga_fraagor__d673.h tml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in