Citat:
Ursprungligen postat av
ringmuscle
jag läste under vårterminen 300 poäng och fick F i alla kurser, sen läste jag två 50 poängs kurser på distans över sommaren och fick även där F i allt. jag läser nu under höstterminen 300 poäng även. Men jag har ännu inte fått mitt beslut från csn så går utan bidrag nu! kommer jag få beviljat studiestöd? eller är det kört pga betygen jag fått tidigare?
får alldrig nått rakt svar av CSN och det har gått en månad och räkningarna kommer snart knackandes så måste veta snabbt vad ni tror? annars måste jag hoppa av.
Har ingen aning. Testa att fråga i den klistrade CSN och studiemedel-tråden längst upp vetja!
Citat:
Ursprungligen postat av
T51-B
Ska ta tummen ur röven och ringa till en syo i veckan. Eller kan man maila? Har social fobi + talfel, de kommer ju tro att jag är helt efter om jag ringer in och harklar ur mig att jag saknar gymnasiekompetens. Får ont i magen av att bara tänka på det.
Hur är det med "tentor", kan man läsa av ett par såna (svenska a, engelska a) och sen läsa av de andra rätt snabbt? typ matte a, geografi a, historia a samt lite annan skit jag ändå läst/är intresserad av. Har ju ändå betyg i svenska b och c och engelska b och c...
En sak till, tror ni SYO:n kommer märka om man är bensad? Kommer aldrig kunna sitta där och "utvärderas" annars. Är de trevliga och hjälpsamma? Eller är de som arbetsförmedlare?
Sorry för rörig text, har en sjuhelvetes ångest av att tänka på sånt här.
Mejla borde nog gå bra om nu SYV:n kollar mejlen frekvent, fast ringa är nog att föredra då det brukar vara lättare att få saker fixade direkt den vägen, samt att det oftast nog blir värre missförstånd. Man kan göra en prövning för att få betyg i ämnet direkt om man vill. Då läser man in ämnet på egen hand (om man behöver, vissa ämnen som exempelvis svenska 1 kan nog de flesta pröva av direkt utan att plugga). Kan inte svara på den sista frågan. Det beror nog väldigt mycket på. Min SYV är inget vidare då han ofta har klantat till det och när jag har ifrågasatt saker som han säger sig vara säker på, bestrider han detta och kör på. Sedan bara någon dag efteråt mejlar han och skriver att han hade fel...
Citat:
Ursprungligen postat av
donaukind
Hur funkar det med tenta? T.ex. om man vill tenta av Samhällskunskap A som man fick IG i och behöver det för nya studier? Får man hem en uppgift att arbeta med eller är det som ett prov där man får sitta och skriva på papper?
Då kan man göra en prövning där man prövar hela kursen vid ett enda eller flera tillfälle(n). Om man inte har betyg i ämnet eller har IG så är det nog gratis att göra det (det är det i alla fall i min lilla kommun). Om man redan har G eller mer i betyg och skulle vilja höja betyget brukar detta kosta 500:- Vad exakt man får göra beror nog på ämnet och vilken specifik vuxenutbildning som man gör prövningen hos. Är rätt säker på att det skiljer sig mycket runt om i landet. Min gissning är dock att det mesta görs på plats för att de skall kunna se vad man kan och för att se så att man inte fuskar, men att man kan få med sig eventuellt kursmaterial för prövning att studera inför uppgiften.