2012-08-19, 13:09
Medlem
waxizs avatar
Tjenare,
Har bestämt mig för att lägga på ytterligare en examen på min utbildning.
Den kräver Matte D för de flesta kurser, således är det något jag behöver tenta upp.

Nu är det ju så att Gymnasiekurserna har ändrats och vad jag har fått fram så ersätts vissa delar av matte D i Matte 3 och Matte 4 ska vara del av matte D samt hela matte E.

På kurs och programsidan på universitetet står det bara att det krävs matte D, men vad tror ni att det blir i det nya systemet, Matte 4?
Kan jag pröva Matte 4 om jag har betyg i Matte C tidigare eller behöver jag komplettera den delen av Matte D som hamnar i matte 3?

Självklart ska jag prata med studievägledarna på universitetet om det är matte 4 som krävs, men för att göra det behöver de komma tillbaks från semestern först. Därför frågar jag här under tiden.

Så:
Kan jag tenta Matte 4 om jag har betyg i Matte C tror ni?
Är det troligt att krav på Matte D ersätts av Matte 4?
Annat allmänt som jag bör tänka på?
Citera
2012-08-19, 13:15
Medlem
SteyrAugustuss avatar
Om du tillhör det gamla betygssystemet ska du tenta av Matematik D. Du blandar inte in nya kurser i ditt "gamla" gymnasiebetyg.
Citera
2012-08-19, 13:18
Medlem
waxizs avatar
Okej, man kan göra det alltså?
De erbjuder Matte D vid prövningarna fortf?
Citera
2012-08-19, 13:22
Medlem
SteyrAugustuss avatar
Ja det är alltid en övergångsperiod och alla yrkesverksamma lärare har koll på de gamla kurserna så det är inget problem. De som går i trean nu har fortfarande det gamla betygssystemet. Det är bara ettorna och tvåorna som har de nya kurserna.

Jag kommer säkert få hålla i någon prövning i år även fast jag inte undervisar några treor. Det kommer alltid någon som vill fixa till sina betyg eller lägga till kurser.
Citera
2012-08-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteyrAugustus
Om du tillhör det gamla betygssystemet ska du tenta av Matematik D. Du blandar inte in nya kurser i ditt "gamla" gymnasiebetyg.
Är det så? Pratade med en studievägledare på komvux om att jag vill höja mitt betyg i matte b från g till vg/mvg. Hon sa att jag då kommer att göra det i nya matte 2 (a, b eller c).
Jag sa även att jag har tänkt läsa matte d och iom att jag gick ut två år sen så borde jag läsa just matte d, men där svarade hon också att jag ska läsa matte 4 och att betygen kommer att blandas.
Senast redigerad av poquinho 2012-08-19 kl. 23:54.
Citera
2012-08-20, 00:54
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poquinho
Är det så? Pratade med en studievägledare på komvux om att jag vill höja mitt betyg i matte b från g till vg/mvg. Hon sa att jag då kommer att göra det i nya matte 2 (a, b eller c).
Jag sa även att jag har tänkt läsa matte d och iom att jag gick ut två år sen så borde jag läsa just matte d, men där svarade hon också att jag ska läsa matte 4 och att betygen kommer att blandas.

Det fetstilta stämmer inte riktigt, för man kommer att kunna göra prövningar i kurser från den gamla kursplanen fram tills den 30 juni 2016.

Källa: http://www.skolverket.se/2.3894/2.1017/2.2793

Citera
2012-08-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det fetstilta stämmer inte riktigt, för man kommer att kunna göra prövningar i kurser från den gamla kursplanen fram tills den 30 juni 2016.
Okej, tack för svar. Ska kika lite noggrannare på det där.
Citera
2012-08-20, 14:38
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteyrAugustus
Ja det är alltid en övergångsperiod och alla yrkesverksamma lärare har koll på de gamla kurserna så det är inget problem. De som går i trean nu har fortfarande det gamla betygssystemet. Det är bara ettorna och tvåorna som har de nya kurserna.

Jag kommer säkert få hålla i någon prövning i år även fast jag inte undervisar några treor. Det kommer alltid någon som vill fixa till sina betyg eller lägga till kurser.
Jag som aldrig läste matte c på gymnasiet, kan jag oxå tenta av det? Var gör jag det och löser jag studierna på egen hand eller finns det undervisning? Jag tog studenten i juni.
Citera
2012-09-14, 11:25
Medlem
Idroids avatar
Gäller detsamma för konkurrenskompletteringar? Alltså att jag läser upp t.ex Matematik A (Istället för 1b eller vad det nu heter?)
Prövning, som skolverket kallar det, låter ju inte riktigt som det stämmer med vad jag vill göra.
Citera
2012-09-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idroid
Gäller detsamma för konkurrenskompletteringar? Alltså att jag läser upp t.ex Matematik A (Istället för 1b eller vad det nu heter?)
Prövning, som skolverket kallar det, låter ju inte riktigt som det stämmer med vad jag vill göra.
Om du har läst matematik A enligt det gamla systemet kommer du att göra prövning i den kursen enligt det gamla systemet och inte det nya.

Men vad ville du göra då? Att konkurrenskomplettera innebär att du gör prövning i en kurs som du redan har läst och således försöker höja dig till ett nytt högre betyg.
Citera
2012-09-14, 16:19
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Jag som aldrig läste matte c på gymnasiet, kan jag oxå tenta av det? Var gör jag det och löser jag studierna på egen hand eller finns det undervisning? Jag tog studenten i juni.

Ja, du kan göra en prövning i Matematik C. En prövning kan man göra vid vilket komvux som helst (det kostar dock 500 kr).

Om du vill få undervisning i någon gymnasiekurs så måste du vända dig till ditt lokala komvux. Prata med en syo.
Citera
2012-09-14, 16:30
Medlem
Idroids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Om du har läst matematik A enligt det gamla systemet kommer du att göra prövning i den kursen enligt det gamla systemet och inte det nya.

Men vad ville du göra då? Att konkurrenskomplettera innebär att du gör prövning i en kurs som du redan har läst och således försöker höja dig till ett nytt högre betyg.

Jo, precis, jag vill ju höja mitt betyg i en kurs jag redan läst, och måste skicka in något papper där jag ska skriva kursnamnet och lite andra saker, ville mest se till att jag har fått ordning på sakerna innan jag skickar iväg något, men det verkar som om jag har det nu.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in