2012-06-20, 07:20
Medlem
Tänk på att efter 1 juli så får inte de på Komvux starta upp kurser i det "gamla" systemet! Så ring och fixa ett möte idag, annars får du läsa eng 1 och 2 och naturkunskap 1 och 2 eller vad det nu kommer heta. Det blir inte riktigt samma, sen får du inte betyg i G-Mvg, utan typ C, D.. Fast vet ju dock inte hur mycket skada det gör att ha "blandbetyg", men ring och kolla.
Citera
2012-06-20, 07:25
Medlem
Joo det går! Om du skyndar dig och bokar ett möte idag. Komvux börjar inte med det nya systemet förrän 1 juli. (I min kommun iallfall). Efter det så får de inte starta upp "gamla" kurser.
Jag själv startade 3 kurser i det gamla systemet i måndags.
Citera
2012-06-20, 11:04
Medlem
Capeenas avatar
Jag ska också läsa upp några betyg, som jag fattat det är att om du har IG i kursen får du läsa en kurs precis som på gymnasiet. Har du G eller VG och vill uppnå högre betyg måste du göra en särskild prövning och den ska gå göra enligt gamla gymnasiet (IG-MVG) fram till 2016 nån gång. Det är ingen brådska alls om du hade G eller VG iaf.
Citera
2012-06-20, 12:19
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frydlyst
Joo det går! Om du skyndar dig och bokar ett möte idag. Komvux börjar inte med det nya systemet förrän 1 juli. (I min kommun iallfall). Efter det så får de inte starta upp "gamla" kurser.
Jag själv startade 3 kurser i det gamla systemet i måndags.

Är det kommunen som jag söker mig till isåfall? Du säger att du startade kurserna men när ska du påbörja dem?
Citera
2012-06-20, 12:22
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capeena
Jag ska också läsa upp några betyg, som jag fattat det är att om du har IG i kursen får du läsa en kurs precis som på gymnasiet. Har du G eller VG och vill uppnå högre betyg måste du göra en särskild prövning och den ska gå göra enligt gamla gymnasiet (IG-MVG) fram till 2016 nån gång. Det är ingen brådska alls om du hade G eller VG iaf.

Jo det gäller ett ig, därav det nya systemet som sätter käppar i hjulet. Istället för 50 poäng ska jag nu läsa 100 vilket känns oerhört onödigt. 50 timmar extra är inte alls kul. Tror dock det är försent att boka in ett möte och får det gamla systemet.
Citera
2012-06-20, 12:44
Medlem
thesyss avatar
Jag har inte läst Naturkunskap B vilket jag behöver för att kunna läsa ett högskoleprogram. Därför ska jag läsa Naturkunskap B i höst men det blir ju inte naturkunskap B utan Naturkunskap 2 istället. Kommer detta sätta käppar i hjulet för mig när jag vill söka in på ett högskoleprogram där man behöver Ma B, Nk B och Sh A?
Citera
2012-06-20, 13:22
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittburger
Jo det gäller ett ig, därav det nya systemet som sätter käppar i hjulet. Istället för 50 poäng ska jag nu läsa 100 vilket känns oerhört onödigt. 50 timmar extra är inte alls kul. Tror dock det är försent att boka in ett möte och får det gamla systemet.
Här börjar alla kurser på måndagar och hos min kommun fick jag papper om prövning, ska lämna in detta och bevis på att jag betalat 500:- denna veckan hos min kommun. Sedan fyller jag i att jag vill börja på måndag och det borde vara något liknande för dig. Jag har däremot turen att jag inte måste börja på måndag men väljer ändå att göra det.
Citera
2012-06-20, 14:39
Medlem
Citat:
Är det kommunen som jag söker mig till isåfall? Du säger att du startade kurserna men när ska du påbörja dem?

Jag kör distans på Infokomp, finns de på din ort så är det bara att kontakta dem direkt. http://infokomp.se/vux/

Jag började läsa i april och skrev in kursplanen och allt då, har läst klart två kurser nu och började resterande tre i måndags. Men jag ångrade mig senast förra veckan och tog bort två kurser jag skulle läsa på 50p vardera och bytte till en på 100p istället, så de startar ju fortfarande upp gamla kurser iallfall, sen vet jag inte om du måste börja läsa dem direkt också.
Citera
2012-06-20, 16:50
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frydlyst
Jag kör distans på Infokomp, finns de på din ort så är det bara att kontakta dem direkt. http://infokomp.se/vux/

Jag började läsa i april och skrev in kursplanen och allt då, har läst klart två kurser nu och började resterande tre i måndags. Men jag ångrade mig senast förra veckan och tog bort två kurser jag skulle läsa på 50p vardera och bytte till en på 100p istället, så de startar ju fortfarande upp gamla kurser iallfall, sen vet jag inte om du måste börja läsa dem direkt också.

Okej, skickade iväg ett mail till dom, får se ifall jag får ett svar. Läser du i klassrum eller på distans?
Citera
2012-06-20, 16:50
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capeena
Här börjar alla kurser på måndagar och hos min kommun fick jag papper om prövning, ska lämna in detta och bevis på att jag betalat 500:- denna veckan hos min kommun. Sedan fyller jag i att jag vill börja på måndag och det borde vara något liknande för dig. Jag har däremot turen att jag inte måste börja på måndag men väljer ändå att göra det.

Jo, antar att prövning ligger i någon annan förordning, då jag behöver hjälp med matte och kan därför inte göra en prövning.
Citera
2012-06-20, 21:41
Medlem
Citat:
Okej, skickade iväg ett mail till dom, får se ifall jag får ett svar. Läser du i klassrum eller på distans?

Jag läser på distans. Vet inte hur det går till när man läser på plats, men antar att man inte kan börja när som helst då.
Citera
2012-06-20, 22:09
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POMJUP53
Om jag nu pluggar in dessa kurser och sen kommer på att jag kanske vill göra något annat, vad är då det här kurserna värda om man inte har en komplett gymnasieutbildning?
Jadu, för att söka in till högskolan så behöver man 2500 gymnasiepoäng, så om du inte har tillräckligt då är de inte så mycket värda fram tills du får de 2500poängen .
Men de kommer inte att försvinna så var inte orolig du.

Citat:
Högskoleprovet innehåller även lite svårare matte vad jag förstått? Dom här ämnena som jag vill plugga är väl ändå bland dom viktigare att kunna och utgör en bra grund anatar jag?
Jag tror att det innehåller Matte A och samt lite Matte B,men jag är inte helt säker.
Jadå, Sv A och B, Eng A, Matte A är ju kärnämnen så de är viktiga ja! Sedan är det ju självklart bra att ha betyg i Eng B, Matte B och C, det kommer att öppnar fler dörrar för dig om du har de kurserna i ditt betyg.
Då många högskoleprogram kräver Matte C och Eng B, så då är det bra att ha det.
Kan du bra matte så är det ju ett stort plus!

Citat:
Och om jag pluggar dessa ämnen på distans under 30-40veckor, är jag då berättigad CSN och studielån?
Ja, du är berättigad till CSN och kan ta full lån om du vill.

Citat:
Sen pratar du även om att det är plugg i lugnare takt om jag väljer att köra 3 kurser paralellt under 15-20v, hur mkt pluggande krävs ungefär per dag då?
Hehe, det här kan jag inte svara för dig tyvärr. Det beror ju helt och hållet på dig själv hur mycket du lägger tid på det och hur "smart" du är .
Jag pluggade upp totalt 35 kurser under 2 års tid, många av dem var 100poängskurser och en del var på 50poäng. Så hur lång tid tror du själv det tar för dig med 6 kurser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in