2012-05-09, 15:20
Medlem
Så länge du har disciplinen så är det ganska lugnt. Det tror jag är det största problemet för många när de börjar på gymnasiet. Sen måste du planera mer själv såklart. Vet inte hur socionomprogrammet är men oftast så har man ett prov per kurs istället för 3-4 stycken som på gymnasiet. Så då gäller det alltså att man har pluggat och varit disciplinerad under hela kursen, går inte att plugga kvällen innan
Citera
2012-05-09, 15:44
Medlem
Basår vs komvux

Jag funderar på att läsa ett basår, tekniskt eller naturvetenskapligt, för att öka mina chanser vid nästa års antagning till högskolan. Men är det verkligen den mest raka och framkomliga vägen?

Jag har hört ryktas om att elever som går basår bedöms hårdare än de som läser motsvarande kurser på komvux. Det krävs alltså en större insats för att få MVG i en kurs om man går ett basår än om man läser den på komvux.

Vad tror ni, kan det ligga något i detta?

Jag känner till att basår ger platsgaranti till vissa utbildningar.
Senast redigerad av Grodorna 2012-05-09 kl. 15:49.
Citera
2012-05-09, 15:47
Medlem
SiSeniors avatar
Det är nog väldigt olika från skola till skola. Vad som gäller generellt vet jag inte men vissa basårs-utbildningar är säkert riktigt tuffa, andra är lättare. Det samma gäller vid Komvux.
Citera
2012-05-09, 15:50
Medlem
LeoLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipa
Så länge du har disciplinen så är det ganska lugnt. Det tror jag är det största problemet för många när de börjar på gymnasiet. Sen måste du planera mer själv såklart. Vet inte hur socionomprogrammet är men oftast så har man ett prov per kurs istället för 3-4 stycken som på gymnasiet. Så då gäller det alltså att man har pluggat och varit disciplinerad under hela kursen, går inte att plugga kvällen innan

Tack för svar!

Hur är tentorna jämfört med proven på komvux? Svåra kuggfrågor där allt hänger på små detaljer, eller handlar det om att visa att man förstår principerna?
Citera
2012-05-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det är nog väldigt olika från skola till skola. Vad som gäller generellt vet jag inte men vissa basårs-utbildningar är säkert riktigt tuffa, andra är lättare. Det samma gäller vid Komvux.

Okej. Ja, det låter ju rimligt faktiskt.
Citera
2012-05-09, 15:55
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeoLi
Tack för svar!

Hur är tentorna jämfört med proven på komvux? Svåra kuggfrågor där allt hänger på små detaljer, eller handlar det om att visa att man förstår principerna?

Nu vet jag inte hur de utformar tentorna på det socionomprogram du tänker plugga, men tentor i allmänhet har ofta flera frågor. Några kan vara rätt basala, andra lagom problemlösning i stil med det du har övat på tidigare. En eller två frågor på tentan kan också innehålla något delvis nytt, t.ex. något du inte har träffat på tidigare men som liknar något du tidigare har behandlat. Man brukar kunna få en god bild av hur tentorna kommer se ut av att kolla på tidigare tentor på samma kurs.
Citera
2012-05-09, 16:33
Medlem
VonFanderblads avatar
Om det är tråkigt eller ej beror ju på om du öht är intresserad av det du pluggar.
Gällande de andra frågorna beror det på, ibland är det grupparbeten och ibland inte. Den absolut största skillnaden är dock att det är mycket mer självständigt än komvux och långt svårare, så vida du inte pluggar ett tramsämne det vill säga.
Citera
2012-05-09, 16:37
Medlem
LeoLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Om det är tråkigt eller ej beror ju på om du öht är intresserad av det du pluggar.
Gällande de andra frågorna beror det på, ibland är det grupparbeten och ibland inte. Den absolut största skillnaden är dock att det är mycket mer självständigt än komvux och långt svårare, så vida du inte pluggar ett tramsämne det vill säga.

Vad menas med "långt svårare"? Är det så svårt att bara få klarar av det? Är en MVG-uppgift på komvux rena barnleken jämfört med de enklaste uppgifterna på komvux? Är det mängden arbete som gör det svårt eller själva komplexiteten i uppgifterna?
Citera
2012-05-09, 16:41
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Kan någon erfaren berätta för mig hur det är att plugga på universitet?
1. Hårt arbete och disciplin
2. Mycket egna studier, lite/mellan lektionstid.
3. Ensamt/grupparbeten.
4. Jag strukturerar upp studierna åt mig, i och med att ett visst schema ska följas med inlämningsuppgifter som ska lämnas in i tid (dessa kan bli totalsågade av läraren och måste då göras om).
5. Ämnen som inte intresserar mig förekommer.
6. Inte lyckats att plocka MVG:n, trots generellt höga gymnasiebetyg.
7. Oregelbundna lektionstider. Vissa dagar börjar 08.15, andra 13.15.
Citat:
Vad har jag att förvänta mig vid studier på högre nivå?
Socionomprogrammet är ett av de programmen jag har sökt.
I början får man jobba hårt.
Har hört att runt 50-70% kuggar första tentan. Brukar gälla alla utbildningar.
Citera
2012-05-09, 16:43
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Vad menas med "långt svårare"? Är det så svårt att bara få klarar av det? Är en MVG-uppgift på komvux rena barnleken jämfört med de enklaste uppgifterna på komvux? Är det mängden arbete som gör det svårt eller själva komplexiteten i uppgifterna?

De som lägger ned tid på kurserna klarar dem, det inte så att många blir utslagna direkt. Däremot kan det vara folk som inte orkar eller vill plugga så mycket, och som inte heller kanske har en fallenhet som gör att de inte behöver plugga så mycket, och då kan det bli många missade kurser snabbt.
Citera
2012-05-09, 16:53
Medlem
udons avatar
Jag läste tekniskt basår på Linköpings Universitet och det var en del som hoppade av för att läsa på komvux istället då tempot var lugnare. Fördelen med Universitetet var mycket bra lärare, universitetsanpassade studier ( alla ämnen var anpassade för vad man kommer fokusera på vid senare studier) samt att man hade förtur till en mängd utbildningar.
Citera
2012-05-09, 17:03
Medlem
KUSEs avatar
Du kan läsa "basår" genom komvux också. Mycket smidigt av egen erfarenhet. Du läser helt enkelt in de kurser du behöver. Precis samma sak m.a.o.

Du kan dessutom genom komvux läsa distans och välja ditt eget tempo. Det är faktiskt helt fantastiskt och smidigt och så kan du läsa en kurs i taget och fokusera på den och ändå få fullt studiemedel från CSN etc. Din egen valfrihet är stor här.

Då går du till närmaste komvux och ber att få plugga distans. Du kan behöva intyg på att du inte fungerar i klassrum om kurserna du vill läsa finns där på komvux, då reglerna för att få läsa på distans blivit hårdare. Dock beror det väl lite på vilken kommun du tillhör.

Enda nackdelen att plugga distans är att du inte har kontakt med andra klasskompisar eller lärare. Kräver en hel del självdiciplin såklart, och så kanske det inte funkar så bra om du är väldigt social och utåtgående. Så tänk på det innan du ansöker.
Senast redigerad av KUSE 2012-05-09 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in