2014-04-23, 21:34
Medlem
Nisse kommer få det oerhört svårt, så mycket kan vi konstatera. Så svårt att Nisse kanske borde fundera lite till över sitt val.

Du kommer alltså behöva söka Komvux och gymnasial vuxenutbildning och få i princip högsta möjliga betyg i samtliga ämnen, hur höga dessa rankas som vet jag däremot inte. Där emellan kommer du behöva göra HP och få uppemot 2.0. Och då är du inte ens garanterad en plats även om du inte befann dig i komvuxgruppen vid ansökningen - vilket du alltså gör. Bekymra dig över det först innan du funderar över rena hypotetiska resonemang gällande CSN och läkarutbildningen, det är mördande konkurrens från människor med betydligt bättre förutsättningar.

Kan helt ärligt inte tänka mig ett tuffare och svårare scenario om jag ska vara ärlig. Du kanske borde ha både ett och två backup-val?
Senast redigerad av mushymushy 2014-04-23 kl. 21:37.
Citera
2014-04-23, 21:40
Medlem
Soulsurfers avatar
CSN för högskolestudier tas inte ur samma pool CSN som för gymnasiestudier. Man kan få CSN för sex års eftergymnasiala studier, samt 3 år gymnasialt (har jag för mig). De är separerade från varandra. Omöjligt för övrigt att säga något utan mer information. Nej, bara för att man har läst in all behörighet på komvux har man inte sämre chanser att antas till högskolestudier, det gäller bara vid komplettering av ämnen, eller om man inte läser in majoriteten av kurserna på komvux. Annars finns ju alltid högskoleprovet.
Citera
2014-04-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
God kväll,

Låt säga att Nisse hoppade av gymnasiet av diverse anledningar, men vill efter något år av arbetande börja studera till en högre utbildning.

Om vi exempelvis tar utbildningar så som civilingenjör och läkare, hamnar den eftergymnasiala studietiden på minst 5 år. I Nisses fall har han ju även 1-3 år kvar av gymnasiet, vilket då gör den totala studietiden till minst 6-8 år.

Hur ser Nisses chanser ut att genomföra detta? Om man exempelvis tar hänsyn till studiemedel, och att lyckas ta sig in på programmet. Vi utgår även från att Nisse har en förmåga att studera.

Vad jag förstått har man rätt till 5 år av studiemedel, vilket i sådant fall skulle göra det otroligt tufft för Nisse att klara av det ekonomiska. En ytterligare tröskel, enligt min uppfattning, är även att gymnasial utbildning genom Komvux leder till sämre förutsättningar vid antagande av högskole- och universitetsprogram.

Detta var mina nuvarande funderingar, fler lär adderas vid diskussion.

Vänliga hälsningar,
Wulbari

Om inte jag är helt ute och cyklar så har man rätt till studiemedel i 120 veckor för komvux eller liknande plus 240 veckor för studier på högre nivå (t ex högskola).
Alltså bör den ekonomiska biten inte vara något problem.

Och varför skulle komvux leda till sämre förutsättningar vid antagning? Gör högskoleprovet och se glad ut bara.
Citera
2014-04-23, 21:44
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Nisse kommer få det oerhört svårt, så mycket kan vi konstatera. Så svårt att Nisse kanske borde fundera lite till över sitt val.

Du kommer alltså behöva söka Komvux och gymnasial vuxenutbildning och få i princip högsta möjliga betyg i samtliga ämnen, hur höga dessa rankas som vet jag däremot inte. Där emellan kommer du behöva göra HP och få uppemot 2.0. Och då är du inte ens garanterad en plats även om du inte befann dig i komvuxgruppen vid ansökningen - vilket du alltså gör. Bekymra dig över det först innan du funderar över rena hypotetiska resonemang gällande CSN och läkarutbildningen, det är mördande konkurrens från människor med betydligt bättre förutsättningar.

Kan helt ärligt inte tänka mig ett tuffare och svårare scenario om jag ska vara ärlig. Du kanske borde ha både ett och två backup-val?
Nja, nu överdriver du nog svårigheten lite. Det räcker med att han skriver runt 1.7-1.8 på högskoleprovet för att sitta rätt säkert om han inte är kräsen vad det gäller lärosäte. Även lägre än så kan funka om han är taggad på PIL och dylikt eller har tur.
Citera
2014-04-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nja, nu överdrivet du nog svårigheten lite. Det räcker med att han skriver 1.7-1.8 på högskoleprovet för att sitta rätt säkert om han inte är kräsen vad det gäller lärosäte. Även lägre än så kan funka om han är taggad på PIL och dylikt.
Uppemot 2.0, så dit räknar jag 1.8. 1.7 som lägst. Tufft oavsett, men absolut inte omöjligt.
Citera
2014-04-23, 22:00
Medlem
Citat:

Detta gällde inte enbart läkarutbildningen, utan det var exempel av utbildningar som sträcker sig under längre perioder (master inräknat).

Visst får Nisse det tufft, helt klart, men vid tillfällen kan alternativen vara få.

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
CSN för högskolestudier tas inte ur samma pool CSN som för gymnasiestudier. Man kan få CSN för sex års eftergymnasiala studier, samt 3 år gymnasialt (har jag för mig). De är separerade från varandra. Omöjligt för övrigt att säga något utan mer information. Nej, bara för att man har läst in all behörighet på komvux har man inte sämre chanser att antas till högskolestudier, det gäller bara vid komplettering av ämnen, eller om man inte läser in majoriteten av kurserna på komvux. Annars finns ju alltid högskoleprovet.

Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Om inte jag är helt ute och cyklar så har man rätt till studiemedel i 120 veckor för komvux eller liknande plus 240 veckor för studier på högre nivå (t ex högskola).
Alltså bör den ekonomiska biten inte vara något problem.

Och varför skulle komvux leda till sämre förutsättningar vid antagning? Gör högskoleprovet och se glad ut bara.

Det kan mycket väl vara så att det är två separata "pooler", verkade så vid en snabb titt på CSN's hemsida. Frågan är om de tidigare åren i gymnasiet räknas in, Nisse kan ju ha studerat utan att fått betyg.

Jag är ganska säker på att betyg från Komvux räknas in i en separat antagning, med färre platser, jämfört med gymnasial examen. Skall leta efter belägg för detta under morgondagen. *EDIT* Syftar då alltså på tre olika antagningsgrupper: gymnasial examen, betyg från Komvux, samt HP.

Mötte för övrigt en representant från Komvux, som helt saknade kunskap om det mesta, speciellt frågor berörande studiemedel. Det är främst därför jag vänder mig till detta forum.
Senast redigerad av Wulbari 2014-04-23 kl. 22:08.
Citera
2014-04-23, 22:13
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Jag är ganska säker på att betyg från Komvux räknas in i en separat antagning, med färre platser, jämfört med gymnasial examen. Skall leta efter belägg för detta under morgondagen.
Det stämmer inte. Har du läst minst 2/3 av kurserna på vuxenutbildningen räknas det som BI och det är samma kvot som gymnasiet söker från (eller numera BIex). Kompletterar du genom att lägga till eller höjer betyg hamnar du i BII. https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/Du-provas-i-betygsurvalet/

"*) För att ingå i betygsgrupp I måste minst 2/3 av den totala kurspoängen i slutbetyget vara kurser från vuxenutbildningen. Annars ingår du i betygsgrupp II.".
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-23 kl. 22:15.
Citera
2014-04-23, 22:36
Medlem
Citat:

Que?

Jag började på Komvux i höstas. Nu har jag läst upp all skit jag behövde, vid sidan av heltidsarbete och två barn, och skulle kommit in på läkarlinjen på ett par universitet i höst.

Tufft...? Jag har mest tagit det jävligt lugnt.

Go, Nisse, go!
Citera
2014-04-23, 23:47
Medlem
Absolut inte omöjligt. Jag har studerat komvux i 2,5 år nu och ska påbörja min utbildning inom matematik till hösten på universitet. Kommer att gå där i 5 år. Detta motsvarar ju inte läkarstudier, men tidsmässigt gör det. Så jag kommer ha spenderat 7.5 år på utbildning. Sålänge det är intressant klarar man de.
Citera
2014-04-24, 10:40
Medlem
Bonnatorps avatar
Komvux eller folkhögskola för komplettering?

Hoppade precis av gymnasiet då jag dels upptäckte att inriktningen inte var något för mig och jag inte orkade med månaders praktik i ett yrke jag inte klarar av p.g.a sociala skäl.
Har hursomhaver endast engelska B, fysik A och historia A kvar bland betygen jag skulle fått på linjen och tänkte läsa upp dessa på komvux när jag är berättigad förhöjt studiemedel.
En polare berättade nyligen om hur man hade förtur till högskola om man gått folkhögskola som honom, men misstänker att man fått kass info från lärarna och blandat ihop det med högskolekvoteringen (vilket vi hade i gymnasiet också).

Visserligen har folkhögskolan här musikinriktning vilket lockar då musik ligger mig väldigt nära hjärtat, men efter visdomsord från gamla lärare, bekanta vuxna och flashback känns inte folkhögskola aktuellt då dels vill kunna ha mina politiska åsikter när och var jag vill utan att det ska gnisslas tänder och dels för att jag inte vill gå på pissprov.
Kan ju trots allt sitta och klinka gitarr hemma ändå, är självlärd i flera instrument och vill inte bli formad av någon annans ideal. Hade bara varit kul att kunna göra samma sak som alltid fast få tillägg i kassan av det.

Men är det några större skillnader än det?
Folkhögskola är såvitt jag uppfattat att gå dit på morgonen och pinas till kvällskvisten som man redan gjort i över 11 års tid medan man på komvux får en näve böcker som man ska kunna nästa vecka (vilket jag nog föredrar).
Eller har jag missuppfattat något?
Citera
2014-04-24, 11:53
Medlem
1. Din kompis ljuger.

2. Du har rätt i att studierna på Komvux är mer självständiga. Jag har i regel en lektion i veckan per ämne på tre timmar, sedan är det fem timmar sjäkvstudier även om det aldrig behövs.
Citera
2014-04-24, 12:11
Medlem
Folkhögskolan har en egen kvot när de söker till högskolan, men de har verkligen inte förtur. Folkhögskolans kvot är för det mesta värdelös och nästan omöjlig att komma in genom, så det är nästan obligatoriskt att göra högskoleprovet och förhoppningsvis sätta ett bra resultat. Pissprov är däremot inte något som händer på alla folkhögskolor, det vet jag inte var du hört det någonstans. Visst att folkhögskolor har sina politiska vinklingar, men du kommer inte bli halshuggen bara för att du inte delar skolans åsikt. Folkhögskolan är som du säger mer som en faktisk skola med 08:00-14:00 schema medan du på komvux kan välja att läsa helt på distans. Du får dock inga böcker på någon av skolorna, du får en lista på böcker som ska köpas och sen får du köpa dem själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in