2012-06-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bittburger
Hej alla flashbackare!

Jag står inför ett enormt problem, jag ska nämligen läsa upp matte b till höst (på komvux) men när det nya systemet träder i kraft så sätter det käppar i hjulet. Matte b var en 50 poängs kurs på gymnasiet, när jag kollade så såg jag att den nu var 100 poäng.

Kommer detta påverka mitt slutbetyg då jag redan har 2500? Finns det någon möjlighet att läsa med det gamla systemet? Sen får jag isåfall läsa längre på komvux med tanke på att det nu är en 100 poängs kurs. Hur lång tid brukar detta ta?

Tack på förhand!

Tror inte det, det nya systemet gäller alla. Dom har väl börjat med amerikanska betygssystemet?
Citera
2012-06-19, 14:41
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donchey
Tror inte det, det nya systemet gäller alla. Dom har väl börjat med amerikanska betygssystemet?

Japp A-F, detta låter oroväckande
Citera
2012-06-19, 15:46
Medlem
sqs avatar
Fast TS borde få betyg i den gamla skalan. Annars blir det konstigt om man blandar olika betyg.
Citera
2012-06-19, 15:56
Medlem
gregeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Fast TS borde få betyg i den gamla skalan. Annars blir det konstigt om man blandar olika betyg.

Ts kommer få läsa de nya kurserna i höst. Jag behöver läsa Matematik C, men kommer istället få läsa Matematik 3b i höst.
Citera
2012-06-19, 16:16
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerus
Ts kommer få läsa de nya kurserna i höst. Jag behöver läsa Matematik C, men kommer istället få läsa Matematik 3b i höst.

Mm, förstod detta, men då kommer jag alltså läsa mer poäng än vad min kurs ursprungligen var? Detta känns ganska missvisande.
Citera
2012-06-19, 19:18
Medlem
gregeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittburger
Mm, förstod detta, men då kommer jag alltså läsa mer poäng än vad min kurs ursprungligen var? Detta känns ganska missvisande.

Jag tror inte att det spelar någon direkt roll om du har läst fler poäng.
Citera
2012-06-19, 20:14
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerus
Jag tror inte att det spelar någon direkt roll om du har läst fler poäng.

Allt känns relativt krångligt med det nya systemet, skulle vilja höra fler åsikter om detta
Citera
2012-06-19, 23:26
Medlem
POMJUP53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POMJUP53
Jag är helt grön på det här med pluggande osv så jag kan ha helt fel när jag nämner sånt. Så du menar att man pluggar det på distans, alltså från hemmet och sen gör ett test via nätet eller måste man gå någonstans? Vore ju inte alltför tråkigt att plugga från tex thailand eller nåt annat varmt paradis nu under hösten, det skulle jag lätt vilja göra om chans finns.

Jag kan jobba från dator lite när jag vill också så får väl kanske få in lite sånt också då medans pluggandet, men är beredd att lägga ner tid för jag vill verkligen in på den där yrkesutbildningen sen iaf.

Så om jag pluggade dessa 6 kurser, pluggar hemifrån heltid á 6-8h/dag 5dagar i veckan hur snabbt tror du jag klarar det då som normalbegåvad person? Ska sägas att jag inte pluggat på väldigt länge också så tar väl en stund att komma igång kanske.

bumpar!
Citera
2012-06-20, 00:02
Medlem
Mister-Cs avatar
Ja, du kan plugga det på distans tex. på NTI-skolan. Och ja, man gör prov och inlämningar och allt går genom nätet.
För min del så satt jag bara hemma och gjorde prov, närvouppgifter gör man också genom datorn.
Ja, du kan tekniskt sett vara i Thailand och plugga i distans, men om det händer något och du är tvungen att infinna dig i skolan, då blir det problem:P.
Det händer kanske aldrig att du behöver vara i skolan, men om läraren misstänker något med provet, då kanske han kallar in dig för att göra provet på plats istället, men det händer väldigt väldigt sällan!

Som jag skrev förrut, gå och prata med din skola, SYO:n, säg att du vill plugga upp diversa kurser, och du vill ta dem på distans.
Lägger du ut 6-8h per dag, så tror jag att du klarar kurserna ganska snabbt!
Man kan välja att plugga varje kurs i 5 veckor, 10veckor, 15 veckor eller 20 veckor.
Så det beror helt och hållet på dig själv hur mycket du vill plugga, och hur snabbt du vill vara klar.
Senast redigerad av Mister-C 2012-06-20 kl. 00:12.
Citera
2012-06-20, 00:27
Medlem
POMJUP53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Ja, du kan plugga det på distans tex. på NTI-skolan. Och ja, man gör prov och inlämningar och allt går genom nätet.
För min del så satt jag bara hemma och gjorde prov, närvouppgifter gör man också genom datorn.
Ja, du kan tekniskt sett vara i Thailand och plugga i distans, men om det händer något och du är tvungen att infinna dig i skolan, då blir det problem:P.
Det händer kanske aldrig att du behöver vara i skolan, men om läraren misstänker något med provet, då kanske han kallar in dig för att göra provet på plats istället, men det händer väldigt väldigt sällan!

Som jag skrev förrut, gå och prata med din skola, SYO:n, säg att du vill plugga upp diversa kurser, och du vill ta dem på distans.
Lägger du ut 6-8h per dag, så tror jag att du klarar kurserna ganska snabbt!
Man kan välja att plugga varje kurs i 5 veckor, 10veckor, 15 veckor eller 20 veckor.
Så det beror helt och hållet på dig själv hur mycket du vill plugga, och hur snabbt du vill vara klar.

Går inte i nån skola nu

Så med andra ord kan jag klara dessa 6 kurser på 6x5veckor=30veckor(ca 7mån) om jag kör väldigt intensivt? (eng A+B, sve A+B, natur A+B)

Tack för hjälpen so far!
Citera
2012-06-20, 01:05
Medlem
Mister-Cs avatar
Det jag menade är att du ska gå till skolan i din kommun och prata med dem, det är ju dem som betalar för dina kurser om du nu ska gå på NTI-skolan.
5 veckor per kurs? Det kommer bli ganska mycket plugg du , men om du verkligen vill och satsar 100% så tror jag att du klarar det.

Jag tycker att det är bättre att du delar upp det istället, att du kör 3 kurser samtidigt i låt säga 15 eller 20 veckor. Dvs. att varje kurs går på 15-20 veckor, men att kurserna körs parallellt!
Efter det kör du på nästa 3, och där kör du också på 15 eller 20 veckor.
Då blir det mycket mindre stress och du kan tar det lite lite lugnare..
Då blir du klar efter 30 eller 40veckor .

Du slipper att plugga ihjäl dig och samtidigt har tid att plugga ordentligt och få högre betyg?
Men du avgör själv hur mycket du klarar !
Det gör inget om du från början väljer att plugga i 5 veckor, och att du sedan känner att du inte hinner så kan du bara meddela läraren och din SYO i skolan att du vill förlänga kursen ytterligare 5-10-15 veckor.
Senast redigerad av Mister-C 2012-06-20 kl. 01:11.
Citera
2012-06-20, 02:22
Medlem
POMJUP53s avatar
Okej då förstår jag, tack.

Om jag nu pluggar in dessa kurser och sen kommer på att jag kanske vill göra något annat, vad är då det här kurserna värda om man inte har en komplett gymnasieutbildning? Högskoleprovet innehåller även lite svårare matte vad jag förstått? Dom här ämnena som jag vill plugga är väl ändå bland dom viktigare att kunna och utgör en bra grund anatar jag?

Och om jag pluggar dessa ämnen på distans under 30-40veckor, är jag då berättigad CSN och studielån?

Sen pratar du även om att det är plugg i lugnare takt om jag väljer att köra 3 kurser paralellt under 15-20v, hur mkt pluggande krävs ungefär per dag då?

Sorry om mkt dryga frågor, väldigt tacksam för att du tar dig tid iaf.
Senast redigerad av POMJUP53 2012-06-20 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in