2011-07-26, 21:21
Medlem
puttmeisters avatar
Plugga på Komvux, 2 lektioner krockar!

Hur gör jag om jag ska ha 2 olika lektioner, samma dagar och tidpunkter..? Måste man ha 100% närvaro på komvux eller funkar det att typ gå på proven och sånt bara?
Citera
2011-07-26, 21:44
Medlem
CSN kommer att hojta till när du närmar dig 20% frånvaro.... Beroende på ämne du läser så står det i kursplanerna om det krävs närvaro för betyg (dvs muntligen redovisa kunskaper i konversationer, visa på förståelse av att kommunicera rätt etc etc).

Läroplanen som sådan tar inte hänsyn till närvaro eller flit (med undantag om det inte finns specifika krav för det som i språk).

Ta och hör om du kan få skippa den lektionen och göra den på halvdistans istället i något ämne.

Varför planerade du inte bättre när du ansökte båda kurserna?
Citera
2011-07-26, 21:50
Medlem
puttmeisters avatar
Okej, kommer dom hojta till även om jag inte ska ha någon form av bidrag eller liknande? MaB har ju inga redovisningar som SvB så jag borde ju egentligen kunna missa MaB lektionerna?

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, men det fanns ingen info om att dom lektionerna skulle krocka...
Citera
2011-07-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttmeister
Okej, kommer dom hojta till även om jag inte ska ha någon form av bidrag eller liknande? MaB har ju inga redovisningar som SvB så jag borde ju egentligen kunna missa MaB lektionerna?

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, men det fanns ingen info om att dom lektionerna skulle krocka...

Jag pluggade på komvux i våras och då var det relativt många som hade krockar. De flesta löste det med att gå på varannan lektion i ämnena. Lärarna var nöjda om man bara kom på proven och redovisningarna. Men jag vet inte hur det blir med csn och frånvaron om du tar bidrag. De kommer absolut inte hojta till om du inte tar något bidrag
Citera
2011-07-30, 17:27
Medlem
Komvux Gbg/Borås

Tjena, har inte tillgång till telefon närmsta 2 dagarna utan sitter bara med internet, hittar inget på google när jag googlar, så testar att fråga här istället!

Tror ni det är för sent att ansöka till komvux i nämnda städer? Brukar det bli avhopp så man kan få en plats på så sätt?

Tacksam för svar =)
Citera
2011-07-31, 04:35
Medlem
SkateBlinds avatar
Komvux kör väl löpande antagning så vitt jag vet.
Citera
2011-07-31, 07:23
Medlem
Ronilles avatar
http://www.goteborg.se/wps/portal/vux Till Göteborg

http://www.boras.se/vux Till Borås.

Bara mejla dem och förklara läget, kolla dock in deras kataloger innan så du är förberedd.
Citera
2011-07-31, 23:17
Medlem
opiiums avatar
Var kommer jag i kontakt med Komvux?

Hej.
Jag vet att det här är ett tjatigt ämne osv. Men jag måste bara veta. Jag har googlat som en tok.
Vart i hela friden hittar jag hur man söker till Komvux? Ska jag ringa till kommunen och fråga?

Och hur gör jag när jag kommer dit för att söka? Jag vill bara bort från kassajobbet och plugga upp icke-godkänt-betygen och gå en riktig utbildning.

HJÄÄÄÄLP
Citera
2011-07-31, 23:38
Medlem
Finns ju olika hemsidor beroende på vart du bor.
Citera
2011-08-01, 00:05
Medlem
opiiums avatar
Ingen alls här tydligen.
Citera
2011-08-01, 00:34
Medlem
SkateBlinds avatar
Var bor du var vill du läsa?
Citera
2011-08-01, 02:22
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opiium
Hej.
Jag vet att det här är ett tjatigt ämne osv. Men jag måste bara veta. Jag har googlat som en tok.
Vart i hela friden hittar jag hur man söker till Komvux? Ska jag ringa till kommunen och fråga?

Och hur gör jag när jag kommer dit för att söka? Jag vill bara bort från kassajobbet och plugga upp icke-godkänt-betygen och gå en riktig utbildning.

HJÄÄÄÄLP

Google: Komvux + namnet på stan du bor i. En 7-åring klarar att fixa resten därifrån. Om du mot förmodan inte hitta en sida för komvux i din stad (väldigt osannolikt) så ringer du eniro/kommunen/kommunens studievägledning eller vad fan som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in