2011-04-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Ja... nu blir till och med jag osäker. Det kanske är meningen att du ska skicka betygskopior av redan avklarade kurser nu på en gång? Å ena sidan kan man tänka sig att de vill ha så många meriter som möjligt så tidigt som möjligt, för att sprida arbetsbördan en aning. Å andra sidan undrar jag hur glada de blir av att få två papper med i princip samma innehåll (utom att det sista heter "slutbetyg" och innehåller några få poäng ytterligare) med några veckors mellanrum.

ett tanke experiment: Säg att jag är världens jävla Enisten, praktiskt taget, och väljer att ansöka ikväll innan tiden har gått ut. jag har dock inga som helst meriter. Jag tentar helt enkelt av hela komvux (2350p), låt säg i början av juni. Enligt reglerna om att "skicka in meriter i förhand" är jag inte behörig. Hmm..
Citera
2011-04-14, 22:27
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik333
ett tanke experiment: Säg att jag är världens jävla Enisten, praktiskt taget, och väljer att ansöka ikväll innan tiden har gått ut. jag har dock inga som helst meriter. Jag tentar helt enkelt av hela komvux (2350p), låt säg i början av juni. Enligt reglerna om att "skicka in meriter i förhand" är jag inte behörig. Hmm..

Kul tankeexperiment! Men i det läget har du väl inte gjort något fel, eftersom meriterna inte fanns när du anmälde dig? Medan de som redan har meriter, t ex i form av lösa betyg, samlade betygsdokument och så vidare kanske borde skicka in dem så länge.
Citera
2011-04-14, 22:30
Medlem
Citat:
Kul tankeexperiment! Men i det läget har du väl inte gjort något fel, eftersom meriterna inte fanns när du anmälde dig? Medan de som redan har meriter, t ex i form av lösa betyg, samlade betygsdokument och så vidare kanske borde skicka in dem så länge.

Jag är alltså inte behörig med mina 22.50 (2350p) som skickas in 2 juni på posten? Anledning: Jag skickade inte in mina "lösa" betyg under våren. Det låter orimligt...
Citera
2011-04-14, 22:47
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik333
Jag är alltså inte behörig med mina 22.50 (2350p) som skickas in 2 juni på posten? Anledning: Jag skickade inte in mina "lösa" betyg under våren. Det låter orimligt...

Jag tror ju att du är det, men jag vågar inte låta tvärsäker. Allra bäst vore det väl om du kunde få tag på någon på antagningen och fråga?
Citera
2011-04-14, 22:58
Medlem
Det är orimligt, och därför är det inte så. Eftersom det är slutebeyget som ger behörigheten, och inte ett samlat betygsdokument så skulle jag inte skicka inte det, men kommer u som sagt ändå behöva se i princip samma papper två gånger, och folk på inläsningcentralen har nog att göra ändå.
Citera
2011-04-15, 14:12
Medlem
Citat:
Antagningsstatistiken från HT -10 http://www.vhs.se/Global/Statistik/HT2010/HT2010_antagna_urval2_program.pdf svarar ändå inte på TS fråga. Vi ser att 47 personer var antagna i BII i och med det andra urvalet. Den med lägst meritvärde hade 20.00. Det var 248 behöriga sökande i den urvalsgruppen.

Rent hypotetiskt skulle samtliga 248 sökande kunna ha 20.00, och då har ca 19 procent av de med perfekt snitt kommit in. Det skulle å andra sidan kunna vara så att den sista som kom in var den sista med 20.00 och resten av de behöriga hade 19.?? och lägre. Poängen är att det inte går att utläsa ur statistiken.

Intressant! Men låt säga att alla som söker i kompletteringsgruppen har 20.00, tittar de på någonting annat då för att sålla ytterligare? Spelar eventuella resultat från högskoleprovet roll? Intervju?
Citera
2011-04-15, 15:20
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Intressant! Men låt säga att alla som söker i kompletteringsgruppen har 20.00, tittar de på någonting annat då för att sålla ytterligare? Spelar eventuella resultat från högskoleprovet roll? Intervju?

Nej, då blir det väl lottning som på övriga lärosäten.
Citera
2011-04-15, 17:37
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Nej, då blir det väl lottning som på övriga lärosäten.

Flera högskolor/universitet sållar faktiskt ut sökande med samma meritvärde genom att jämföra deras resultat på högskoleprovet. Det gäller inte bara 20.0 (eller 22.5), utan det kan vara vid lägre betyg också...
Citera
2011-04-15, 17:56
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Flera högskolor/universitet sållar faktiskt ut sökande med samma meritvärde genom att jämföra deras resultat på högskoleprovet. Det gäller inte bara 20.0 (eller 22.5), utan det kan vara vid lägre betyg också...

Källa på det?
Citera
2011-04-16, 08:33
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:

Really? Det tror jag inte att jag har hört om förut. Jag skulle också gärna vilja se en källa.
Citera
2011-04-16, 15:40
Medlem
lighten-ups avatar
Jag fick höra det av min syo. Det verkar gälla inte på alla högskolor/universitet, som sagt.

På SLU används lottning verkar det som: http://www.slu.se/...

På SU använder man högskoleprovet vid samma meritvärde: http://www.su.se/...

Till läkarprogrammet används högskoleprovet för att sålla ut folk med samma meritvärde: http://allastudier.se/...

Det finns säkert flera källor, men orkar inte leta upp. Googla det eller kontakta skolan du ska plugga på.
Man kan också kontakta Verket för högskoleservice och fråga dem.
Citera
2011-04-16, 17:20
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
På SU använder man högskoleprovet vid samma meritvärde: http://www.su.se/...

Till läkarprogrammet används högskoleprovet för att sålla ut folk med samma meritvärde: http://allastudier.se/...

Där ser man! Det hade jag ingen aning om. Tack så mycket för googlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in