Jag orkar inte leta upp någon någon skriftlig källa men jag har själv hållit på med komvux och enligt syokonsulenten behövs det ej.
Ok
Hoppas på lite fler svar. Läste i nån annan tråd på ett annat forum att Historia A krävdes för att läsa på universitetet. (Mailade KTH o dom sa att Historia A inte var något krav för dom).
Histora A är inget krav i dagsläget men det sägs att det kommer bli, men det snackades det om redan för 5 år sedan. Mitt tips är att du pluggar det, det är iaf inte så svårt, så du inte står där som en idiot om några år.
Histora A är inget krav i dagsläget men det sägs att det kommer bli, men det snackades det om redan för 5 år sedan. Mitt tips är att du pluggar det, det är iaf inte så svårt, så du inte står där som en idiot om några år.
Men om mitt slutbetyg redan är utfärdat så kan väl inte komma och retroaktivt kräva att man ska ha pluggat det?
Har en snabb liten fråga ifall någon vet ifall det det är möjligt på något sätt att läsa mer än 200 poäng på en period (notera att jag inte syftar på en hel termin) på komvux? Tack påförhand!
Nu vet inte jag vad du menar med period men om du har bråttom så kan du väl läsa på distans parallellt med dina vanliga vuxstudier? Jag läste heltid på både komvux och distans utan problem.
Det är möjligt att kommunen vägrar låta dig gå mer än vad som motsvarar heltid, eftersom de inte vill riskera att kasta bort pengar i onödan. Kolla om din kommun har en spärr vid heltid. Om de har det så kan du så klart själv köpa övriga kurser på någon distansskola och/eller läsa in ämnen själv och göra särskild prövning i dem.
Det är möjligt att kommunen vägrar låta dig gå mer än vad som motsvarar heltid, eftersom de inte vill riskera att kasta bort pengar i onödan. Kolla om din kommun har en spärr vid heltid. Om de har det så kan du så klart själv köpa övriga kurser på någon distansskola och/eller läsa in ämnen själv och göra särskild prövning i dem.
Gränsen för hur många poäng man får läsa på univeristet är iallfall 45hp/termin. Men det kanske är så att poängsystemet ser annorlunda ut för komvux? är det kanske som på gymnasiet, att man får poäng för antal timmar kursen beräknas ta?