Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-11, 00:17
  #1201
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Eftersom han är död så kommer han ju inte att lida det minsta av att ha blivit utpekad.

Det som blir lidande om han är oskyldig och pekas ut är sanningen, och den är värd att vårda. Däremot tycker jag inte det är så väldigt lösa grunder han pekas ut för. Det hade alla gånger räckt för att väcka åtal. Som Krister Peterson säger så är han åklagare, inte domare.
Citera
2020-06-11, 00:17
  #1202
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Eftersom han är död så kommer han ju inte att lida det minsta av att ha blivit utpekad.

Fast nu handlar inte tråden om det, även om man kan hävda att anhöriga, släkten eller minnet av någon blir svärtat.

Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jaså?

Enström sa själv att han anlände till mordplatsen 5 sekunder efter skotten.

Sec, ska leta upp länk

Det kan inte vara Engström om ett vittne sett skytten innan Engström hunnit stämplat ut.
Citera
2020-06-11, 00:20
  #1203
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Han är var mans niding efter Krister Peterssons förgörande av hans karaktär.

Föraktet för den ocoole Engström tycks flöda ohämmat trots att han inte verkar gjort någon förnär, eller kanske just därför. Den eländige mannen från Täby.

Fint formulerat! Precis som jag tänker. Har fått intrycket att SE var en vänlig själ, förmodligen ganska intelligent och ordentlig. Kanske aningen excentrisk och säkert inte den mest socialt begåvade personen.

Tror definitivt inte att SE är mördaren. Vilket fult postumt karaktärsmord av KP och PU.
Citera
2020-06-11, 00:25
  #1204
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Fast nu handlar inte tråden om det, även om man kan hävda att anhöriga, släkten eller minnet av någon blir svärtat.



Det kan inte vara Engström om ett vittne sett skytten innan Engström hunnit stämplat ut.

Har ett vittne gjort det då?
Citera
2020-06-11, 00:25
  #1205
Medlem
Hörde ett vittne i SVTS studio som satt i en bil mittemot, kommer ej ihåg hans namn, man han beskrev det ju som att mördaren stod och väntade på paret Palme i hörnet. Detta hade ju aldrig Engström hunnit göra och kommit dit då han stämplade ut 23:19. Och hur visste han att paret Palme skulle komma? Omöjligt. De visste knappt ens själva att de skulle ta den vägen.
Citera
2020-06-11, 00:26
  #1206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Det kan inte vara Engström om ett vittne sett skytten innan Engström hunnit stämplat ut.
Nu vet jag inte vid vilken tidpunkt någon har sett honom eller när han ska ha stämplat ut, men i reportaget ovan så säger de att mannens arbetsplats ligger 50 meter från mordplatsen. Tycker i alla fall inte att det låter orimligt att han hinner ta sig 50 meter på under 2-3 minuter
Citera
2020-06-11, 00:28
  #1207
Avstängd
barkies avatar
Tror inte Engström begick mordet.

Det tittas alldeles för snävt på det hela. Tror det är större än vad man kan tro. Stinker konspiration.
Citera
2020-06-11, 00:31
  #1208
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Har ett vittne gjort det då?

Vittnet Inge Morelius säger sig sitta i en bil och ha koll på skytten, har inte grävt själv vad han ger för tidsangivelse. Har för mig att han var luddig i den ljudfil jag lyssnat på förmodligen från tingsrätten. Kanske finns någon som vet bättre eller annat vittne.

Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Nu vet jag inte vid vilken tidpunkt någon har sett honom eller när han ska ha stämplat ut, men i reportaget ovan så säger de att mannens arbetsplats ligger 50 meter från mordplatsen. Tycker i alla fall inte att det låter orimligt att han hinner ta sig 50 meter på under 2-3 minuter

Du missupfattar min poäng, du kan utesluta Engström ifall någon ser skytten innan han stämplat ut, kvittar om Engström är på mordplatsen en nanosekund efter skotten.
Citera
2020-06-11, 00:33
  #1209
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Vittnet Inge Morelius säger sig sitta i en bil och ha koll på skytten, har inte grävt själv vad han ger för tidsangivelse. Har för mig att han var luddig i den ljudfil jag lyssnat på förmodligen från tingsrätten. Kanske finns någon som vet bättre eller annat vittne.

Och han tittar på klockan och noterar klockslag? Eller har han i efterhand pusslat ihop hur lång tid det "borde" ha varit?
Citera
2020-06-11, 00:36
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hörde ett vittne i SVTS studio som satt i en bil mittemot, kommer ej ihåg hans namn, man han beskrev det ju som att mördaren stod och väntade på paret Palme i hörnet. Detta hade ju aldrig Engström hunnit göra och kommit dit då han stämplade ut 23:19. Och hur visste han att paret Palme skulle komma? Omöjligt. De visste knappt ens själva att de skulle ta den vägen.

Stig har ett par minuter på sig att vänta i korsningen medan makarna kommer gående nedför Sveavägen. Utstämplingen sker 23:19. Samtalet med vakterna är väldigt kort, säg 20 sekunder. Att gå fram till korsningen 20 sekunder till. Han kan då stå och vänta i 1 minut och 50 sekunder i korsningen. Det är detta som Inge Morelius ser där han sitter på andra sidan vägen och väntar på sina vänner som hämtar ut pengar.

Antingen så visste han att de skulle komma eftersom han delvis följt efter dem från Grand (och gått in bakvägen genom Skandiahuset och ut på andra sidan) eller så visste han inte det, utan kom ut på Sveavägen och började gå norrut för att ta bussen hem, men ser makarna Palme komma och vänder.
__________________
Senast redigerad av niqq 2020-06-11 kl. 00:38.
Citera
2020-06-11, 00:37
  #1211
Medlem
Knucklehugss avatar
Att dagen efter gå ut till media och säga ni har förväxlat mig med mördaren. Samma klädsel, längd och keps men det var inte jag!, måste ses som en kanonstrategi för att bli ointressant för utredningen? En omvänd Sture Bergwall strategi med twist.
Citera
2020-06-11, 00:44
  #1212
Medlem
Slipsluders avatar
Vi får utgå från att Engström, precis som alla andra, var ovetande om att makarna Palme skulle gå på bio. Har vi detta som utgångsläge så måste han vid någon tidpunkt under kvällen sett paret. Visst, han kan ju gått ut och ätit och fått syn på dom och börjat planera det hela. Men det blir lite för många faktorer där. Enklast hade ju varit att se att dom går in på bion, utgått från att man har någon timme minst på sig och hämta vapen om man inte har det på sig och bilda sig en plan för att sedan gå tillbaka, vänta på att bion slutar och sedan förfölja paret på vägen hem.

Detta blir ju dock problematiskt då Engström stämplade ut ca 23:20 och mordet skedde 23:21. Då ska han alltså ha haft koll på att makarna Palme skulle passera Skandia, samtidigt som han skulle stämpla ut. Då måste han ju stått och vaktat vid dörren i princip för att sedan stämpla, ta sig ut och skjuta. I praktiken blir det ett väldans flängande då man måste ha koll på både hur paret rör sig (vilket gör att man i princip måste vara vid Grand eller iallafall i närheten för att få ett hum om ens vilket håll dom rör sig på. Sedan gick dom på andra sidan först får man komma ihåg, att dom skulle korsa gatan är ju faktiskt lite av en tillfällighet). Att ha koll på det samtidigt som man ska stämpla blir ju väldigt svårt? Beroende på var vakterna befann sig skulle det kunna vara ännu knivigare.

Det finns ju förstås en liten konspiration och det skulle ju vara att han visste hur han kunde manipulera stämpelklockan. Då skulle han ju kunna göra detta vid 23:40 när han kommer tillbaka till Skandia.

Jag tycker bara det låter så taget ur luften. Dels ha koll på paret efter bion, dels veta var dom går, dels stämpla ut sig själv (iallafall om vakterna befinner sig mellan stämpelklockan och ytterdörren).

Nu när jag skrivit allt detta så ser jag i ett tilläggsprotokoll att det verkar vara vakter i entrén. Då var det ännu mer besynnerligt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback