Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-07, 23:14
  #2401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Menar du att det problematiska med SEs uttalande är påpekandet att just LP är oskyldig (men inte OP) eller är det djurreferensen?

Djurreferensen är han dock inte själv om, då även IM gör den:



Att LP är oskyldig kan väl betyda att SE förstår att någon försökt döda henne bara för hennes relation med OP. Dvs guilt by association. Alltså att även om någon galning kan tycka att OP på något sätt orsakat politisk skada och skall tas av daga, så anser SE att LP borde betraktats som oskyldig till makens politiska gärning.
Jo jag förstår den tanken att LP var "oskyldig".Mördaren(SE själv kanske) tyckte uppenbarligen likadant eftersom han missade LP från mycket nära håll och inte avlossade fler skott mot henne.
Kanske kan man kalla skottet mot LP för ett vådaskott?
Precis som SE senare kom att tro att mordet gick till.
Jag förstÅR däremot inte varför man överhuvudtaget säger nåt om skotten .Det är ett märkligt beteende en märklig kommentar varför säga nåt sånt överhuvudtaget?

Speciellt när men INTE ens sett själva skotten även om SE tydligen hävdat att hon såg själva mordet i samtal med kollegor.

OM SE hade sagt så även till polisen hade de ju ifrågasatt detta och pressat honom,
Varför säga så till kollegor tro?
Tja för att göra sig märkvärdig och viktig kanske?
MEN om SE hade sett mordet som han sa till kollegor men inte till polisen så om SE INTE var GM borde han väl uppgett detta i polisförhören?
Då hade han verkligen varit ett viktigt vittne och verkligen spelat en stor roll i fallet.
Blivit kallad till vittnesrekonstruktioner osv.

Så varför sa han helt andra saker till kollegor än till polis?
Ja antingen var han GM och utrtryckte sina tankar det kan också förklara varför LP överlevde denna kalla mörka februarikväll ELLER så sätter han sig i mördarens ställe,
Kanske önskar han att han vore GM jag har svårt att se andra alternativ till hans kommentarer.

Att han tog alla chanser han kunde få att prata om mordet förefaller uppenbart det har på ett påfallande sätt påverkat återstoden av hans de sista 14 dryga åren av hans liv.

Det behöver såklart inte betyda att han är GM men onekligen är det misstänkt i mina ögon,
Ett sätt att återskapa känslan från mordnatten den där euforiska känslan som SEs dåvarande hustru sagt att han kände på mordnatten.
Citera
2020-07-07, 23:24
  #2402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Det krävs rätt lite för att häkta någon, men det stämmer inte att KP hade kunnat häkta SE, att det som finns på honom är tillräckligt.

En skyldig Engström hade det förmodligen funnits tillräckligt på för att häkta, men vi måste idag utgå från att han är oskyldig då det saknas alla bevis mot honom. Det är förstås inte omöjligt men ytterst tveksamt om en oskyldig Engström hade häktats utan det troliga är att utredningen då kommit fram till att han inte skulle häktas. Precis som det rent faktiskt också blev fallet. Man kunde utrett honom bättre, men var han oskyldig hade det högst sannolikt inte ändrat något.

Så KP: s uttalande i denna riktning är återigen inget annat än misstänkliggörande av en oskyldig och påståenden om trolig skuld utan saklig grund för påståendet.

Det är extra illa att detta av allt att döma görs för att dölja Peterssons eget misslyckande och framställa det som något annat.
Fast hur ofta kan man veta att någon är skyldig eller oskyldig redan när denne häktas?
Finns det vissa omständigheter som gör att man kan ha skäl att mistänka att en person kan ha med brottet att göra så ok åtminstone anhålls vederbörande det är inte häktning det är sant.

Då får man iaf mer tid att utreda och förhöra denna person.
Det vetefan om SE hade kunnat klarat sig igenom den processen .
Nu är min tanke att han var GM sålunda.
Det är tveksamt om SE hade klarat att komma undan med det om detta hade sketts.
Att SE INTE anhölls och eller häktades då beror ju inte på att han var bevisats oskyldig då skulle han ju vara huvudmisstänkt idag.
Det beror på att man rutinmässigt avskrev honom utan att ha utrett honom oavsett vad vi tror om hans skuld var det ett stort misstag det är vi nog alla överens om.
Misstankarna mot SE saknar verkligen inte grund han är tvivelsutan det mest sannolika GM som finns utifrån det material vi känner.
Men man kan diskutera om det var rätt att peka ut honom som KP gjorde just utifrån bristen på konkreta bevis,
Det är dock inte KPs fel att utredningen sköttes så illa som den gjorde sålunda inte hans misslyckande.
Citera
2020-07-07, 23:30
  #2403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Rena fantasierna, finns inte skäl nog till häktning.
Varför menar du det? att befinna sig på en mordplats efter det hänt och beter sig lite märkligt är inget brott.
Kan du referera till andra mord där folk befunnit sig i närheten och anlätt till brottsplatsen häkats?


Nej, det är en löljlig konstruktion av fantasier 34 år efter mordet.

Men det är klart, med scenariot " vem vet -- vad som kan hända.." är ju allt möjligt, Lisbet mördade Olof
Jag kan nämna några saker ja SE stämmer skaplig väl med signalementet han befann sig på platsen
andra vittne kände inte igen honom och vice versa.
Hans berättelse går inte ihop han ändrar vittnesmål efter vad som stått i media.
Dessutom efter hans uppvisning i Rapport bara det inslaget borde väckt sånt misstankar att han häktats eller i vart fall anhållits det krävs inte mycket för att någon ska anhållas .Vittnen har också berättat om mördarens löpstil som påminner oerhört väl med hur SE sprang.
Lägg till det att den första fantombilden föreställde SE ELLER hans dubbelgångare.
HUR sannolikt är det att två personer med i princip identiskt utseende befann sig på eller i direkt anslutning till mordplatsen vid just denna tidpunkt?
Citera
2020-07-08, 01:25
  #2404
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Eller så är skottet mot Lisbeth ett vådaskott och dessutom det första av de två skotten. Därav uttalandet .

Skottet mot Lisbeth är ett skott som SE inte gärna erkänner, inte ens för sig själv. Perfektionist som han var så vill han bara kännas vid det skott som går mot Olof. Därav anledningen till att han påstår sig bara höra ett skott.

Det är några alternativa förklaringar. Baserat på antagandet att SE är GM såklart.

Om SE är GM och har råkat snudda LP med en kula, ja då borde det vara den första kulan som är ett vådaskott. Det går lite emot LP vittnesmål där hon beskriver hur hon hinner tänka, vända sig om delvis och troligen även säga något eller börja säga något innan andra skottet. Hon ser maken falla ihop och i samband med sin rörelse i detta så kommer ett andra skott och efter det bränner det till vid ryggen.
För att vi skall få till detta till att det första är ett vådaskott behöver dels skotten vara så pass tätt i följd att LP inte förstår att det är den första kulan som skapar den brännande känslan vid ryggen och inte den andra. Och det är möjligt att den smärtan LP känner kommer med viss fördröjning om än liten. Så skotten måste vara rätt tätt då.
Å andra sidan kan skotten inte vara för tätt för få hinner inte LP tänka, vända sig om, och börja yttra saker till sin man.
Så även om jag också funderat i omvänd ordning och vådaskott mot LP så får jag inte ihop just den biten utan att utöva ganska stora justeringar på LP vittnesmål. (Samt även andra vittnesmål rörande tiden mellan skotten.)

Sen går ju att tänka sig det andra skottet som vådaskott också. Men då blir frågan om ens GM förstår hur fel han träffat?
Idén om vådaskott är dock tilltalande på sånt sätt att det förklarar varför inte LP dödades. (Givet att GM dröjer kvar och inspekterar en kort stund innan han flyr.)

Men om vi leker med tanken ändå att SE är GM och det skett ett vådaskott mot LP som han dessutom uppfattar och ångrar. Antingen för att det är "etiskt" fel i hans värld eller inte blir perfekt i hans tänkta bild av det perfekta mordet.
Är det en slags ursäkt utan att erkänna sig själv som GM? Är det en bearbetning av misstaget? Men han målar ju snarare upp det som det motsatta. Att skjuta mot ett oskyldigt djur. Underlättar verkligen det samvetet på en ångrande GM? Eller om vi istället tänker oss en GM som vill vara perfektionist. Blir bilden bättre av det uttalandet? Jag har svårt att få till att uttalandet uppfyller ett vettigt syfte för en GM.
Citera
2020-07-08, 10:50
  #2405
Medlem
BF_Swedens avatar
Senaste veckan roade jag mig med att skriva en låt om SE:s eventuella inblandning och Krister Peterssons utpekande. Hoppas att ni gillar den: https://youtu.be/4OzClepsNY4
Citera
2020-07-08, 11:22
  #2406
Medlem
SigersonHolmess avatar
Detta tycker jag är lite intressant. PU ville alltså veta om det fanns ytterligare ljudinspelningar av SE relativt sent i utredningen. Men det finns ju redan en hel del inspelat vad gäller SEs röst. Så varför behövs ytterligare ljudmaterial?

Kan det vara så att de letade efter mer ljudmaterial för att jämföra mot den röst som finns på LAC bandet? Men eftersom SE var i fokus så är ju endast intressant om det går att säga att det inte är SE på LAC-bandet. Är detta då ett av alla tekniska spår där man misslyckats. (23 sek in, "Han vart skjuten", http://www.itdemokrati.nu/page35h.html)
Men om PU tekniskt har kunnat visa att detta inte är SE, så borde det ju ligga i PU intresse att presentera det för att eliminera alla spekulationer om att SE faktiskt var kvar på mordplatsen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sk...idigare-vapen/

Journalisten Jan Arvidson:
Citat:
– De ville främst veta om jag hade någon inspelning av hans röst. Det hade jag inte. Kanske ville de själva höra tonfallet när han berättade om sina hypoteser om mordet.
Citera
2020-07-08, 12:22
  #2407
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Senaste veckan roade jag mig med att skriva en låt om SE:s eventuella inblandning och Krister Peterssons utpekande. Hoppas att ni gillar den: https://youtu.be/4OzClepsNY4

Klockrent!

Sammanfattar den fars väldigt bra.
Man skulle kunna göra en buskis på ämnet.
Citera
2020-07-08, 15:19
  #2408
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Senaste veckan roade jag mig med att skriva en låt om SE:s eventuella inblandning och Krister Peterssons utpekande. Hoppas att ni gillar den: https://youtu.be/4OzClepsNY4

Genialt! Och många "lösningar" som inte sägs rakt ut av förespråkare finns med, såsom att huvudbonaden behöver växlas för att matcha vittnesmålen. Likaså den felaktiga ordningen på samtal och utstämpling är med i sången.
Citera
2020-07-08, 18:18
  #2409
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Senaste veckan roade jag mig med att skriva en låt om SE:s eventuella inblandning och Krister Peterssons utpekande. Hoppas att ni gillar den: https://youtu.be/4OzClepsNY4
Grammis nästa! Mkt bra! :-D
Citera
2020-07-08, 19:40
  #2410
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Fast hur ofta kan man veta att någon är skyldig eller oskyldig redan när denne häktas?
Finns det vissa omständigheter som gör att man kan ha skäl att mistänka att en person kan ha med brottet att göra så ok åtminstone anhålls vederbörande det är inte häktning det är sant.

Då får man iaf mer tid att utreda och förhöra denna person.
Det vetefan om SE hade kunnat klarat sig igenom den processen .
Nu är min tanke att han var GM sålunda.
Det är tveksamt om SE hade klarat att komma undan med det om detta hade sketts.
Att SE INTE anhölls och eller häktades då beror ju inte på att han var bevisats oskyldig då skulle han ju vara huvudmisstänkt idag.
Det beror på att man rutinmässigt avskrev honom utan att ha utrett honom oavsett vad vi tror om hans skuld var det ett stort misstag det är vi nog alla överens om.
Misstankarna mot SE saknar verkligen inte grund han är tvivelsutan det mest sannolika GM som finns utifrån det material vi känner.
Men man kan diskutera om det var rätt att peka ut honom som KP gjorde just utifrån bristen på konkreta bevis,
Det är dock inte KPs fel att utredningen sköttes så illa som den gjorde sålunda inte hans misslyckande.

Fast jag hävdar ändå att både din och KP: s övertygelse om att SE skulle häktats bygger på att ni förutsätter att SE är skyldig..

Visst kan oskyldiga häktas och sedan frias, men vad som hade skett i det här fallet i den högst hypotetiska situationen att Krister Petersson varit förundersökningsledare 1986 är att nyckelvittnen som Lisbeth Palme, Anders Björkman, Lars Jeppson, Yvonne Nieminen med flera hade uppgett till polisen att SE inte var den man de sett. För det var ju inte SE som sprang förbi dem eller mördade Palme och då kunde de inte identifiera honom heller. Så det hade inte funnits någon anledning att ens frihetsberöva honom, än mindre häkta honom, hur lite det än krävs. Dessutom hade KP varit upptagen med andra mer troliga kandidater.

Kanske hade han också häktat Victor Gunnarsson, som man ju gjorde. Skulle han då samtidigt ha häktat Stig Engström? Så går ju inte polisutredningar till, vilket KP också vet. Du kan inte gärna häkta två helt olika personer samtidigt.

Alltihop med Stig Engströms troliga häktning är en hejdlös efterhandskonstruktion, en alternativ verklighet som KP hittat på för att motivera sitt grundlösa utpekande av SE. Han kan inte häktas då han är avliden, och att spekulera i annat är fantasier, oavsett om det är en åklagare som fantasierar eller någon annan.
Citera
2020-07-08, 19:50
  #2411
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast jag hävdar ändå att både din och KP: s övertygelse om att SE skulle häktats bygger på att ni förutsätter att SE är skyldig..

Visst kan oskyldiga häktas och sedan frias, men vad som hade skett i det här fallet i den högst hypotetiska situationen att Krister Petersson varit förundersökningsledare 1986 är att nyckelvittnen som Lisbeth Palme, Anders Björkman, Lars Jeppson, Yvonne Nieminen med flera hade uppgett till polisen att SE inte var den man de sett. För det var ju inte SE som sprang förbi dem eller mördade Palme och då kunde de inte identifiera honom heller. Så det hade inte funnits någon anledning att ens frihetsberöva honom, än mindre häkta honom, hur lite det än krävs. Dessutom hade KP varit upptagen med andra mer troliga kandidater.

Kanske hade han också häktat Victor Gunnarsson, som man ju gjorde. Skulle han då samtidigt ha häktat Stig Engström? Så går ju inte polisutredningar till, vilket KP också vet. Du kan inte gärna häkta två helt olika personer samtidigt.

Alltihop med Stig Engströms troliga häktning är en hejdlös efterhandskonstruktion, en alternativ verklighet som KP hittat på för att motivera sitt grundlösa utpekande av SE. Han kan inte häktas då han är avliden, och att spekulera i annat är fantasier, oavsett om det är en åklagare som fantasierar eller någon annan.


Helt rätt.
Sen ska sägas att Sverige har flera gånger fått kritik från Europadomstolen angående våra häktesförfaranden. Folk kan häktas och sitta ett jäkla tag utan saklig grund.

Sen verkar KP ha missat en liten detalj. Det ligger inte på den misstänkte att bevisa aig oakyldig, utan på staten att bevisa den misstänkte skyldig. KP kanske borde läsa Kafka Processen.

De hade kunnat plocka in SE och han hade kunnat hålla käften om allt som han inte sa i det första läget så hade de suttit i samma läge som idag. Hade jag varit SE hade jag sagt: "Det enda jag har att säga är det jag sa till polisen dagarna efter och i media. Mitt privat- och arbetsliv ska ni ge fan i."

Vidrigt hur staten tror att de kan begå vilka övergrepp som helst.
Citera
2020-07-08, 23:49
  #2412
Medlem
Obolenskys avatar
Skotten. Vad är polisiärt utrett om dem? Jag har nånstans läst att det första skottet missar OP men vådasnuddar LP och det andra fäller och dödar OP (det kan ju förklara varför GM inte hade för avsikt att döda LP eller att det var en stundens händelse - jag menar, vilken yrkesmördare låter ett vittne leva?). Stämmer det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback