Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-10, 23:36
  #1189
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Se på fan... enligt samma förhör verkar det ju dessutom som att man kan ställa upp vissa av dörrarna på baksidan.

Scenariot skulle i så fall kunna vara att han kommer tillbaka till bakdörren som han tidigare ställt upp, för att lämna vapnet men det går i stöpet efter som väktaren stängt igen dörren. Han går då in på framsidan och berättar sin story och säger att han måste ringa sin fru och berätta att han blir sen, varpå väktarna erbjuder honom att använda telefonen i receptionen och han känner att han inte kan säga nej, eller motivera varför han ska in genom innerdörrarna till lokalerna.

Efter samtalet kommer han då på en ny idé, och ber dem öppna upp för han ska in och hämta en kaffe medan han väntar. väktarna i receptionen trycker på knappen som låser upp och han går direkt till sitt rum en trappa upp, lämnar revolvern och går ner och tar en kaffe och kommer tillbaka.

Det här är ta mig fan briljant!

Nu när jag köper Stay Behind-kopplingen är jag plötsligt mycket mer mottaglig för tankar kring SE, och om det skedde som i ditt scenario blir det en toppenscen i filmen
__________________
Senast redigerad av vinbra 2020-06-10 kl. 23:47.
Citera
2020-06-10, 23:44
  #1190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vore det inte mycket bättre att skjuta först och sedan ta samma bakdörr in?

Det blir lite konstigt att tänka sig att han vill avbryta bara för att ge väktarna en chans att konstatera att han hade gått ut, eller att han skulle ha tagit sig tillbaka eftersom att han ångrade sig, och att han sedan råkade stöta på paret Palme och ångrade sig igen.

Min tanke är att det inte är bevisat att SE gick ut genom någon bakdörr 22:35. Teorier kring det och ånger är därför mindre troliga, för de är krångligare. En sådan teori är därför svårare att bevisa.

En enklare teori är att Skandiamannen tyckte illa om Palme, ofta bar revolver, och råkade stöta på dem efter jobbet.

Vad gäller spaning från Skandiahuset tittade jag på kartan och om jag förstår rätt är det 300 meter till bion. På ett sådant avstånd kan han inte gärna ha sett vilka paret Palme var, om det ens går att se bion från kontoret, och all sådan spaning bygger på att han gissar sig till att Palme skall gå hem förbi kontoret. Vill man spana borde man vara vid bion, men då kommer förstås det här med ångern in igen.

Han skall alltså först ha tänkt, nej, jag skjuter dem ändå inte, för att någon minut senare ändra sig igen då han stöter på dem.

Visst är det mystiskt med en öppnad bakdörr. Men rent faktiskt finns det inga bevis för att Skandiamannen använde den. Däremot kan man lägga ett pussel där bakdörren kan ingå - när man väl har bevisat att Skandiamannen var skyldig.

Ja planen i det scenariot var ju att skjuta honom när han kommit ut från Grand och kanske gått en bit, för att sedan fly in genom bakdörren på Skandia direkt efter. Kanske ändrade han sig på grund av feghet, eller så kanske han ändrade sig när makarna Palme oväntat valde att gå hem åt fel håll och dessutom över på fel sida Sveavägen. Det blev för nära dörren som han hade ställt upp.

Det andra scenariot är ju som du säger att han haft vapnet på sig och aldrig varit på Grand. Det som talar för är ockhams rakkniv, det som talar emot är observationerna av Grandmannen och det faktum att han blåljuger om att han varit inne på Skandia hela kvällen, trots direkta frågor om han någonsin lämnat byggnaden under kvällen.

Båda scenarion är fullt möjliga.

Vad gäller tidpunkten för när han gått ut från Skandia vid 22:19 så är det förmodligen precis när Nicola S har gått förbi Sveavägen 44 eftersom Nicola inte ser honom. Han kommer då framför makarna och kan gå och ställa sig vid korsningen vid Tunnelgatan. Anders Björkman ser då inte heller honom, och Nicola ser Anders bakom makarna Palme när de möts.
Citera
2020-06-10, 23:49
  #1191
Medlem
Sanctuss avatar
Till er som är mer kriminalhistoriskt insatta än mig, finns det öht något likvärdigt fall där någon mördat en högt uppsatt person och sedan omgående efteråt breder ut sig helt öppet i media på det vis som SE gjorde? Det är iskallt på en nivå som får Hannibal Lecter att framstå som en nervös snattare...
Citera
2020-06-10, 23:52
  #1192
Medlem
pundarTrasans avatar
Om det var han. Varför gjorde han det? På cilkas uppdrag?
Citera
2020-06-10, 23:59
  #1193
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Men även om det bara var en person till finns ju chans att denne ännu är i livet och kanske är redo att berätta?

Om inte redo att berätta finns ju sedan även möjlighet till tex efterlämnad bekännelse vid personens död.

Kanske är det även möjligt att de sekretessbelagda bekännelsebrev som PU sitter på och som som inte gav DNA-träff för Stig är skrivna av denne person?

PU har ju uppenbarligen hittat DNA på breven och detta måste väl vara en fortsatt framkomlig väg? Tänk på hur dubbelmördaren i Linköping åkte fast, och DNA-tekniken utvecklas hela tiden.

Jag provar ett steg till i denna flerstegsraket:

Kan det möjligtvis vara så att en person kopplad till spaningsledningen också var inblandad och såg till att utredningen styrde bort från SE-spåret?
Citera
2020-06-11, 00:02
  #1194
Medlem
derivats avatar
Stig Engström, oskyldig?

Kan tycka det är skandal att peka ut karln på så lösa grunder.
Tycker Engström som svar på det förtjänar en tråd dedikerad att rentvå honom, eftersom han nu blivit utpekad och inte kan föra sin egen talan.

För det första är han ju ett unikum om om han skulle vara skytten, han uppför sig i så fall som en antingen iskall mästermanipulerare eller lite mediakåt bekymrat vittne. Jag tänker då på hur mordet skulle ha gått till samt hur han agerar efteråt med polisen, i media samt i rätten.

Det som omedelbart slår mig är att det verkar finnas minst två st vittnen som pekar ut Engström på mordplatsen efter skytten kutat iväg.

Vittne 1
Åklagaren påstår att inget vittne sett Engström på platsen men vid 1:19:52 (https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA) så är där ett vittne(Jan Andersson), men det viftar de senare bort med att han måste sett någon annan.

Vittne 2
Här är ytterligare ett vittne Leif Ljungqvist (chevamannen). Som ser Engström på mordplatsen efter mördaren kutat iväg. https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0
Han ger ett trovärdigt intryck men vittnen är ju sällan det när man kollar närmare.
Det lilla jag hunnit läsa indikerar att Leif Ljungqvist verkar ha dålig koll på tiden när Engström dyker upp, på expressen https://www.expressen.se/nyheter/che...-palmemordet-/ säger han 4-5 minuter. I någon annan artikel tror det var denna https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gstrom-jag-sag
som de snabbt gjorde till betalartikel, sa han inte två och en halv minut där?

Det intressanta med dessa vittnen vore att luska i deras trovärdighet, få fram första gången de uttalar sig ha sett Engström, vad de sa då. Samt ifall det finns fler vittnen som sett Engström.

En annan sak som talar till Engströms fördel är att han visar nyllet på TV strax efter mordet, hur han är klädd och hur han rör sig och inget vittne känner igen honom som skytten.

Ytterligare en grej vore om något vittne kunde peka ut skytten innan Engström skulle kunna fysiskt ta sig till mordplatsen om han stämplar ut 23:19 har han bara 2-3 minuter på sig att ta sig dit. Alltså ifall någon ser skytten 4 minuter innan kan det inte heller rimligtvis vara Engström. Vittnet Inge Morelius, säger han hur länge han såg skytten?
Citera
2020-06-11, 00:05
  #1195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Det kanske finns personer från Stay Behind som läser detta och vet vad vi pratar om?

Och kanske någon eller några av dessa rentav sitter på intressant kunskap om hur mordet gick till?

Berätta gärna i så fall, här kan du snacka fritt
Det gör det säkerligen, om inte alla kolat jag har skrivit tidigare i tråden om hur jag tror det gick till, skulle vara kul å höra alla som inte tror det är skandiamannen om vem de annars tror inte fan var det CP iaf som bert karlsson tror!
Citera
2020-06-11, 00:06
  #1196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Till er som är mer kriminalhistoriskt insatta än mig, finns det öht något likvärdigt fall där någon mördat en högt uppsatt person och sedan omgående efteråt breder ut sig helt öppet i media på det vis som SE gjorde? Det är iskallt på en nivå som får Hannibal Lecter att framstå som en nervös snattare...

Ingen högt uppsatt kanske, men de morden är väl helt enkelt inte lika vanligt förekommande. Men att mördaren går ut i media och låter sig intervjuas, spekulerar och kommer med andra teorier är ju rätt vanligt, som Stephen McDaniel-fallet som är en klassiker för kroppspråksanalys:

https://www.youtube.com/watch?v=WiNMbCvc5Sk
Citera
2020-06-11, 00:08
  #1197
Medlem
Idittfejss avatar
Jag fattar inte varför det inte finns vittnen som såg SE på plats, direkt efter mordet? dagens intervju av Pops med Anna (en av dom första på plats) så säger hon ju att det är en man som gör mun-mot-mun metoden. Det måste väl då ha varit Stig? vem fan skulle det annars vara?
Citera
2020-06-11, 00:09
  #1198
Medlem
Eftersom han är död så kommer han ju inte att lida det minsta av att ha blivit utpekad.
Citera
2020-06-11, 00:13
  #1199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ytterligare en grej vore om något vittne kunde peka ut skytten innan Engström skulle kunna fysiskt ta sig till mordplatsen om han stämplar ut 23:19 har han bara 2-3 minuter på sig att ta sig dit. Alltså ifall någon ser skytten 4 minuter innan kan det inte heller rimligtvis vara Engström. Vittnet Inge Morelius, säger han hur länge han såg skytten?
Jaså?

Engström sa själv att han anlände till mordplatsen 5 sekunder efter skotten.

Han hade bråttom sa han, så han gick mycket raskt.

Och han sedan sprang från platsen för att han glömde berätta något för polisen efter att de anlänt och han pekade åt något håll som han menade att mördaren hade sprungit åt. Givetvis hittade han inte polisen sen...

Sec, ska leta upp länk

Edit:
Här är länk. Se videon
https://svt.se/nyheter/inrikes/se-sk...rvju-fran-1986
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-06-11 kl. 00:22.
Citera
2020-06-11, 00:14
  #1200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Jag fattar inte varför det inte finns vittnen som såg SE på plats, direkt efter mordet? dagens intervju av Pops med Anna (en av dom första på plats) så säger hon ju att det är en man som gör mun-mot-mun metoden. Det måste väl då ha varit Stig? vem fan skulle det annars vara?

Stefan Glantz:
http://www.itdemokrati.nu/page36s.html

Problemet för Stig är att alla de andra vittnena kan peka ut varandra, men ingen pekar ut Stig. Vidare är de enda vittnena Stig pekar ut de vittnena mördaren borde ha sett (Anders Björkman, Lars Jeppsson) men han kan inte peka ut någon av de andra.

Anders Björkman borde definitivt sett Stig eftersom Stig hävdar att de i princip står bredvid varandra när skottet faller, och Stig är först fram och befinner sig där ett bra tag och vänder Palme i framåtstupa sidoläge och stannar kvar ända tills polisen kommer, står i militärisk stil och pekar med rak arm var mördaren sprang och senare också springer efter dem. Inget av detta har Björkman sett där han står och tittar på efterspelet från ett tiotal meters håll, men de övriga kan han peka ut.
__________________
Senast redigerad av niqq 2020-06-11 kl. 00:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback