2011-07-27, 06:34
Citat:
Ursprungligen postat av d0z
Hört talas om uttrycket "Göra en höna av en fjäder" eller möjligtvis att man ibland lätt får saker till vad man vill att dom ska vara?
Jag har hela mitt unga liv som jag kan minnas och fortfarande i vuxna dagar aldrig känt en gnutta empati för någon insekt jag dödat och dödar än idag alla jag ser, varenda insekt. Trampar på, blåser bort, krossar, dränker, bränner. Vad som behövs och är lämpligt.
Ändå tror jag mina spärrar skulle hindra mig från att göra något i stil med massmord på mina medmänniskor (Nu såg ju inte ABB dom riktigt så, kanske på ett sätt men också på ett annat och det var i slutänden det som tog överhanden).
Skulle jag nu en vacker dag gå och göra någonting sånt så antar jag att vi kan addera det här till statistiken att alla som dödar insekter blir massmördare och terrorister.
Men tills dess, tänk på det första jag skrev.
Jag har hela mitt unga liv som jag kan minnas och fortfarande i vuxna dagar aldrig känt en gnutta empati för någon insekt jag dödat och dödar än idag alla jag ser, varenda insekt. Trampar på, blåser bort, krossar, dränker, bränner. Vad som behövs och är lämpligt.
Ändå tror jag mina spärrar skulle hindra mig från att göra något i stil med massmord på mina medmänniskor (Nu såg ju inte ABB dom riktigt så, kanske på ett sätt men också på ett annat och det var i slutänden det som tog överhanden).
Skulle jag nu en vacker dag gå och göra någonting sånt så antar jag att vi kan addera det här till statistiken att alla som dödar insekter blir massmördare och terrorister.
Men tills dess, tänk på det första jag skrev.
Det är skillnad på att döda smådjur utan att känna empati som du och många andra gör, till att känna glädje när man gör detsamma, vilket är det som beskrivs när det gäller ABB.
Sängvätning är vidare en annan tidig faktor som kan finnas när man ser tillbaks på empatistördas barndom i efterhand. ABB:s okynneskissande i källare kanske är en variant.
Sen är det onödigt att starta en diskussion om "alla som", det är självklart ingen 100%-ig direkt korrelation med något beteende i barndomen som helt kan förklara senare handlingar etc. Man pratar om olika riskfaktorerer.