2011-07-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Motparten i krig?? DÅ kunde ju norska staten i såfall döma honom till döden som de gjorde med Quissling .... hehe .... nog inte så smart av ABB att göra tror jag

Jag sa aldrig att det var smart... Nåväl, det är upp till åklagaren att bestämma hur åtalet kommer att se ut. Dessutom har nog Norge tagit bort dödsstraff i krigstid.

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Brigate rosse (italienska Röda brigaderna) brukar väl köra med att de är politiska fångar och inte behöver svara på frågor, det kanske RAF (tyska Rote Armee Fraktion) också gör/gjorde? Breivik å sin sida verkar ju gilla att prata!

När de tilläts brukade RAF föra sina argument i domstol. De hade däremot fördelen att det fanns advokater som var sympatisörer. Som någon annan skrev lär rätten inte tillåta några politiska utspel av ABB.
Citera
2011-07-24, 13:24
Bannlyst
www.document.no
Citera
2011-07-24, 13:27
Medlem
cosmic_dancers avatar
Helt sinnessjukt att han faktiskt visste att det var sjukt det han gjorde och mådde dåligt över det, men att det var enligt honom nödvändigt.

Det gör detb hela ännu mer vidrigt, hade det vart någon som hört röster och var diagnotiserad med någon psykisk åkomma hade det vart en liten förklaring. Nu är det bara ren och skär hat. Sen är han givetvis sjuk men det är ju hans hat som gjort att han var "tvungen" att döda. Nödvändigt ont...jo tjenare.
Citera
2011-07-24, 13:30
Medlem
Grovsnusss avatar
Vad blir det för straff för denne man tro?
Senast redigerad av Grovsnuss 2011-07-24 kl. 13:36.
Citera
2011-07-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss
Vad blir det för straff på denne man tro?

3mål mat om dagen och tak över huvudet för obestämd tid framåt.
Citera
2011-07-24, 13:40
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Vänstern har väll ändå aldrig utfört något liknande terrordåd? I vilket fall inte i sverige eller norden.

Vänsterns "terror" brukar rikta sig mot byggnader och symboler av olika slag. Inte att döda människor.

ETA, IRA, RAF, alla dem har utfört blodiga (bomb)attentat men det enda som har hänt är att befolkningen tappar allt förtroende för dem.
Citera
2011-07-24, 13:42
Medlem
Secs avatar
Någon som vet om han kunde svenska??

Såg i nån wow-tråd att han skrivit på svenska men det kan ju vara google translate.
Citera
2011-07-24, 13:46
Medlem
På SVT-text så skriver man att ABB "hade nära samröre med höger och kristenfundamentalistisk extremism", exakt vad/vilka är det som man syftar på då?
Citera
2011-07-24, 13:50
Medlem
TeIefunkens avatar
Jag hörde nyss på NRK att rättegången tydligen ska hållas öppen och att Breivik hade önskat göra ett uttalande, där han ville förklara dåden.
Dock kan mina kunskaper i norska svikit mig.
Citera
2011-07-24, 13:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec

Såg i nån wow-tråd att han skrivit på svenska men det kan ju vara google translate.

Mm, och det är ju också en gigantisk skillnad mellan norska och svenska...
Citera
2011-07-24, 13:56
Medlem
Pussylakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marreparre
Den här snubben har nog en IQ över medel, men förmodligen inte så mycket över medel skulle jag tro. Det är som många säger i tråden lätt att skaffa sig kunskap och bygga upp det här projektet när man har all tid i världen och bor hos mamma, det kan alla normalbegåvade göra.

Men hans formuleringar osv tyder på att han har en viss intelligens helt klart.
Han har en annan stor nackdel som väger över intelligensen dock, han är personlighetsstörd och lider av personlighetsströningar i kluster B. Det han skrivit osar narcissistisk personlighetsstörning så det står härliga till, sida upp och sida ner, riktigt äcklig människa som påminner starkt om tex John Aussonius.

De flesta som stödjer honom är förmodligen vanliga idioter med noll koll, och de har ingen aning om att snubben lider av kraftigt förvrängd världsbild. Det är lätt att bli charmad av en sån här "övertygande" psykopat om man är lite bakom flötet. GM skriver ju välformulerat och prydligt och trycker spot on på alla knappar som har med en människas rädslor mörka sidor att göra.

Vill börja med att säga att jag föraktar ABB och hans dåd med hela min existens, men, detta tycker jag inte ska påverka berättelsen av historien. Inte för att jag tror att FB kommer ha en så stor inverkan på historieböckerna i framtiden, men det påverkar ju folk.

Jag förstår om man kallar honom "idiot", "lågbegåvad" etc, men detta är inte sanningen. Historien ska alltid berättas i sin fulla sanning så långt det går. Börjar man tulla på detta så kan scenarios i framtiden ske som vi inte kan förutsäga.

Jag vill påstå att ABB är en mycket intelligent man, mao hög IQ. (inte hög EQ, det är nog de flesta överens om)

Han lider troligen av en grav psykisk störning (jag har inte tillräcklig kunskap för att ställa en diagnos) så kalla honom för min del gärna "galning", "störd", "psykopat", "djävulen i förklädnad" etc, men sluta kalla han "idiot".

För att belägga detta så skulle jag vilja påstå att inte många här skulle kunna genomföra det han gjort.

-Skriva ett manuskript (på bra engelska) på 1500 sidor. (Säkerligen med logiska grodor etc, men han hade ju inte direkt nån som korrläste det. De flesta författare tar flera år på sig med heltids skrivande och flera utkast för att producera 1500 sidor)

-Vara aktiv inom politik på forum och i verkligheten. (kanske inte så mycket irl de senaste åren dock)

-Driva företag OCH överleva ekonomiskt utan att skatteetaten (skatteverket) knackar på dörren. De flesta har inte så många hundralappar kvar på kontot när månaden är slut, tänk er då att finansiera detta utan att ha nån direkt inkomst. Han hade ju en del slantar sen tidigare men han har hålt en stram budget helt klart, inte förlustat sig med pizza och öl på Fredagarna direkt. (även om det verkar ha slunkit ner en hora i Tjeckien, det kanske var det han fick bidrag från mamma för)

-Arrangera och planera allt som ska till.

-Införskaffa allt material. (kemikalier, processutrustning, vapen, förklädnader etc.)

-Lära sig hantera vapen och sprängmedel.

-Bygga en bomb.

-Designa och beställa PR-material. (typ märkena på uniformen etc.)

-Hyra en stor bondgård.

-Vara trevlig och social i interaktionen med andra människor så de inte ska misstänka nåt. (för att göra detta så kan jag lova, även om han inte hade några nära vänner de senaste åren, att han måste ha snackat med en massa folk och spelat ett spel. (tänk bara på inköp av gödsel eller färjemannen ut till Utöya))

-etc etc etc.

ENSAM, UTAN ATT INTE ENS MAMMAN VISSTE OM DET.

Detta är ett stort projekt som pågått i flera år och alla som jobbat i projektform seriöst vet att det är 1000 saker att hålla koll på och som kan gå fel och som går fel som man måste fixa.

Förringar man det han har gjort till nåt enkelt så riskerar man att i framtiden inte kunna stoppa en liknande person för att "hxn snackar mycket med mig i förtroende om hämnd, vapen etc men hxn är ju en smart person. ABB var ju en idiot och det måste man nog vara för att göra nåt sådant!"

Nån som inte håller med? (troligen, skulle bli förvånad annars men nu har jag i alla fall gjort vad jag kan och kan somna gott)

BR PL...
Citera
2011-07-24, 14:00
Medlem
Pussylakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec

Min gissning är att han kan skriva skaplig svenska, det kan nästan alla norrmän. Det är dock få som kan prata svenska utan att det låter som ur en film med Anderssonskans Kalle hehe. Vet inte varför det är så med det låter skitkul när de försöker prata Svenska, även om de oftast kan även det helt OK. De har alla växt upp med svenska barnprogram och alla i Norge har SVT och följer svenska nyheter, Wallander, musik etc.

Källa: Har arbetat i Norge med Norrmänn i 5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in