2012-11-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forest79
Jo, det kan jag hålla med om! Men om man nu ska se det ur ett rättvist perspektiv, eftersom vi alla säger att han ska ha samma rättigheter som alla andra interner, så ska han inte få ha dator eftersom de andra inte får ha det (i sin cell). Men de får åt andra sidan använda datorer i datorrummet. Så en dator med begränsad tid skulle han få ha.
Han sitter isolerad 23 timmar per dygn utan mänsklig kontakt och tillåts inte brevväxla med någon som Partiet inte har godkänt. Vissa hävdar att det är rättvist om man ser till alla de liv han tog men det är knappast rättvist i lagens mening.
Citera
2012-11-17, 00:57
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Han sitter isolerad 23 timmar per dygn utan mänsklig kontakt och tillåts inte brevväxla med någon som Partiet inte har godkänt. Vissa hävdar att det är rättvist om man ser till alla de liv han tog men det är knappast rättvist i lagens mening.

Jo, jag är mycket väl medveten om det. Jag skrev så eftersom alla inklusive jag säger att han ska ha samma rättigheter som alla andra. Men då ska det vara tvärtom med, andra interner ska ha samma rättigheter som Breivik. Jag menar vad är det för jävelskap de håller på med? Vakterna får inte ens tilltala honom om det inte är nödvändigt. Tror de att han ska avrätta dem om de pratar med honom?

Angående skrivmaskinen, ja den får han endast använda i 45 min/dag!
Senast redigerad av forest79 2012-11-17 kl. 01:52.
Citera
2012-11-17, 01:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jo, jag är mycket väl medveten om det. Jag skrev så eftersom alla inklusive jag säger att han ska ha samma rättigheter som alla andra. Men då ska det vara tvärtom med, andra interner ska ha samma rättigheter som Breivik. Jag menar vad är det för jävelskap de håller på med? Vakterna får inte ens tilltala honom om det inte är nödvändigt. Tror de att han ska avrätta dem om de pratar med honom?

Nej. De vill hämnas på honom. Det är vad allt går ut på. De ska plåga honom livet ut.

Jag tror att A B B kommer få många tuffa år framför sig. Isolerad nästan dygnet runt i flera decennier framöver. Det kommer nog vara svårt att behålla förståndet.
Citera
2012-11-17, 02:03
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. De vill hämnas på honom. Det är vad allt går ut på. De ska plåga honom livet ut.

Jag tror att A B B kommer få många tuffa år framför sig. Isolerad nästan dygnet runt i flera decennier framöver. Det kommer nog vara svårt att behålla förståndet.

Mina frågor var bara ironi, men det går inte att utläsa genom en dator
Men du har rätt, det är deras hämnd, de kan inte hämnas på något annat sätt.
De tar bort alla hans mänskliga rättigheter, och han kommer till slut varken vara han eller Breivik för dem, Breivik kommer att bli ett "det"! Han kommer, som du skriver, få ett antal tuffa år framför sig. Vi får väl se om hans starka psyke kommer att klara det, det gör han kanske också i ett par år men inte längre om det ska fortsätta på detta sättet.

Ska bli spännande att se vad som händer med hans klagan och vad hans advokat kommer att göra!
Citera
2012-11-17, 02:36
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilka du syftar på när du skriver de, men googlar man på Ellen C. Bjerke (se inlägget med nyheten om skrivmaskinen) så kan man börja ana att någonting inte står rätt till. Vad exakt det beror på är dock svårt att svara på.
Jag tror att om Breivik inte går in i en depression på riktigt så kommer vi att få höra mer från honom. Han valde trots allt Lippestad som advokat av en anledning.
Citera
2012-11-17, 03:19
Medlem
Stämmer det att kommendör Anders blir filmad när han uträttar sina behov?
Sitter kameran i taket isf?Vad händer om kommendören täcker över linsen
med en handuk eller gömmer sig under en filt osv?
kommer 2-3 vakter inrusande och vrålar app app app app!
eller hur funkar det?

Kommendör Anders anses ju inte vara självmordbenägen så lite frihet borde man kunna
ge honom så psyket får vila ibland.Kanske det bara va under den första tiden som de
filmade honom vid muggbesök nu när de känner sig säkra på att han inte tänker
lägga in tofflorna/ta repet...
Senast redigerad av splitt 2012-11-17 kl. 03:22.
Citera
2012-11-17, 10:01
Medlem
Kan det här vara serben som Breivik har träffat? Var i manifestet kan man läsa mer om honom?

VG 2001-12-04
Citat:
Drazen Erdemovic överfördes från specialfängelset i Haag till Ringerike fängelse i augusti 1998. Det var en splitterny säkerhetsavdelning byggd för krigsförbrytare. Erdemovic skulle egentligen sitta till augusti 2000, enligt officiella källor vid krigsförbrytartribunalen i Haag.

Men enligt VG:s källor släpptes krigsförbrytaren ut från fängelset redan i augusti 1999. Då hade han avtjänat 3 år och 5 månader av straffet för att personligen avrättat över 100 människor.

Justitiedepartementet kommer inte uppge varför mannen släpptes ut tidigare, och om det till exempel beror på specifika norska regler för avtjänande av straff.

Citat:
- Jag vet inte hur många jag har dödat. Men det kan ha varit över 100 personer, sa han under rättegången i Haag. Enligt Erdemovic använde soldaterna maskingevär för att göra "jobbet" snabbare. Men alla dog inte av skotten, och därför gick Erdemovic och flera andra runt och sköt de skakade.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=101537
Citera
2012-11-17, 12:53
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Stämmer det att kommendör Anders blir filmad när han uträttar sina behov?
Sitter kameran i taket isf?Vad händer om kommendören täcker över linsen
med en handuk eller gömmer sig under en filt osv?
kommer 2-3 vakter inrusande och vrålar app app app app!
eller hur funkar det?

Kommendör Anders anses ju inte vara självmordbenägen så lite frihet borde man kunna
ge honom så psyket får vila ibland.Kanske det bara va under den första tiden som de
filmade honom vid muggbesök nu när de känner sig säkra på att han inte tänker
lägga in tofflorna/ta repet...

Vad jag har förstått så ska en av övervakningskamerorna vara riktade mot toaletten i cellen.
Citera
2012-11-18, 13:44
Medlem
I dag hittade jag denna gamla artikel som jag inte hade läst förut.

Citat:
Politiet samler inn videoer fra Kragerø

KRAGERØ: Politiet samler nå inn videoer fra en rekke overvåkingskameraer i Kragerø. Bakgrunnen er observasjoner av det som skal være terrorsiktede Anders Behring Breivik i byen.

Politiet skal ikke ha foretatt avhør av Behring familie i Kragerø.

TA kjenner til at familien Behring disponerer en hytte på en øy i skjærgården utenfor Kragerø. Det er uvisst om den massedrapssiktede 32-åringen skal ha benyttet seg av denne hytten i sommer, men folk TA har snakket med på øya, har ikke observert en mann som passer hans beskrivelse.

32-åringens mor er oppvokst i Kragerø, og andre av Behring Breiviks familiemedlemmer bor fortsatt i kommunen.

TA har vært i kontakt med ett av dem, men slektningen ønsket ikke å kommentere saken overfor TA.

http://www.ta.no/nyheter/vestmar/article5690007.ece

Det har knappt skrivits någonting om Breiviks resa till Kragerø några dagar innan 22/7 och vad som inte har nämnts alls är att styvfadern och hans fru äger två klädesbutiker i Kragerø centrum. Jag skriver inga adresser men det går lätt att googla fram för den som vill.

Citat:
Terrorsiktede Anders Behring Breivik var i Kragerø like før anslagene mot regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya.

Ifølge vitner var han sammen med to kamerater. Kilder Varden har snakket med, bekrefter at terrorsiktede Behring Breivik besøkte sommerbyen i tidsrommet 18. til 21. juli.

Hva som var formålet med besøket i Kragerø for to uker siden er ukjent. Han skal imidlertid ha oppsøkt en forretning i sentrum og ha vært iført en genser med et politiliknende merke.

Varden er blitt fortalt at Behring Breivik og ekspeditøren i den aktuelle forretningen skal ha fleipet med hverandre blant annet på grunn av Behring Breiviks bekledning.

Mens dette pågikk sto Behring Breiviks to kamerater og observert trafikken utenfor den aktuelle butikken.

Politikilder Varden har snakket med sier at ekspeditørens forklaring er overbrakt Politiets sikkerhetstjeneste (PST), og alt tyder på at den aktuelle ekspeditøren også må forklare seg for PST.
http://www.varden.no/nyheter/terrors...-for-1.6398831

Citat:
I Breviks dagbok fra hans 1500 siders manifest er opplysningene for hva han bedrev dagen før terroranslaget vanskelig å tolke. Her står det at han torsdag 21. juli kjørte 11 timer i ett strekk til Kautokeino for å sjekke ut ett billig hotell.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...r-3550765.html

Citat:
Ifølge avisen Varden ble Behring Breivik sett med en såkalt NATO-genser med politimerker på, sammen med to andre menn i butikken. Innehaveren har forklart seg for det lokale politiet. Etterforskerne i Oslo tar tipset alvorlig.

Samtlige Aftenposten har snakket med i Kragerø, mener de to andre, som ble sett sammen med siktede, må ha vært utenbys fra.

Aftenposten har tilgang til alle Behring Breiviks bompasseringer med de to bilene han brukte terrordagen. Oversikten viser at han ikke kjørte noen av disse bilene til Kragerø. Han er ikke registrert med andre kjøretøy i offentlige registre, og må i så fall ha kommet seg til Kragerø på annet vis.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4192250.ece

Breivik såg alltså ut ungefär så här när han reste till Kragerø med sina två mystiska vänner en sommardag 2011?
Senast redigerad av NothingToLose 2012-11-18 kl. 14:27.
Citera
2012-11-18, 14:24
Medlem
Som vi vet sedan tidigare har Breivik skrivit brev till Beate Zschäpe. Nu publiceras en liten del av det.

Citat:
Kära syster Beate

Vi är båda bland de första regndropparna som bär bud om en våldsam, renande storm över Europa.

Jag får tiden här i cellen att gå med hjälp av meditation och bön.

Jag räknar aldrig med att släppas ut levande.

Jag tror att angrepp på eliten är mer verkningsfulla än angrepp mot minoriteter - men båda bidrar till att skada det mångkulturella experimentet.

Vi är den konservativa revolutionens martyrer och ska vara extremt stolta över våra offer och vår insats.

När det står klart att du verkligen är en militant nationalist, kommer du att utropas till hjälte av den nationella motståndsrörelsen - en som har gjort allt och offrat allt för att förhindra mångkultur och islamisering av Tyskland.

http://www.dagbladet.no/2012/11/18/n...ivik/24427654/

OT: VG har skrivit lite om mystiken kring Beate Zschäpe här men det finns fler oklara omständigheter.
Citera
2012-11-18, 14:38
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Han kommer bryta samman förr eller senare så som han blir behandlad just nu dessvärre ja och det HÅRT.
Citera
2012-11-18, 22:36
Medlem
forest79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Han kommer bryta samman förr eller senare så som han blir behandlad just nu dessvärre ja och det HÅRT.

Jag tror inte att det kommer gå så långt dock för de kan inte behandla honom som de gör så mycket länge till. Och det är upp till hans advokat och se till att detta inte händer, utan han ska se till att Breivik får tillbaka sina rättigheter.

Från en blogg: Om förbudet blir permanent kommer troligtvis nästa tillvägagångssätt för Breivik bli att hungerstrejka, eftersom detta kommer att ha den starkaste psykologiska effekt.
Senast redigerad av forest79 2012-11-18 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in