2011-07-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompressorkanonen
Ville bare knytte en kommentar til dette:

Jeg trodde også dette. Men det er feil. En psykotisk person kan fungere utmerket godt, ja til og med målbevisst og systematisk, på det praktiske plan, og samtidig ha et fullstendig forvridd syn på virkeligheten. Og dette kan pågå i årevis. Ikke dermed sagt om ABB lider av en psykose. Men det er helt tenkelig.

Kilde: min far, psykiater i >30 år.

Jag ger dig helt rätt där. Dumt formulerat av mig. Det jag avsåg var en akut psykos som vissa trodde att han hade drabbats av när han genomförde dådet.

Jag träffar själv med regelbundenhet två personer med kroniska psykotiska symtom, en med en paranoid vanföreställning att han är avlyssnad av judar i sin lägenhet och en annan med närmast utbränd schizofreni men med kvarstående rösthallucinoser.

Så visst kan ha en långdragen psykos.
Citera
2011-07-26, 23:20
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ville bare knytte en kommentar til dette:

Jeg trodde også dette. Men det er feil. En psykotisk person kan fungere utmerket godt, ja til og med målbevisst og systematisk, på det praktiske plan, og samtidig ha et fullstendig forvridd syn på virkeligheten. Og dette kan pågå i årevis. Ikke dermed sagt om ABB lider av en psykose. Men det er helt tenkelig.

Kilde: min far, psykiater i >30 år.

Har din far sagt något om vad han tror Anders har för typ av personlighet, vore intressant att höra.
Senast redigerad av marreparre 2011-07-26 kl. 23:46.
Citera
2011-07-26, 23:32
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Vi får nog nöja oss där.

Det kan du lita på, för maken till stolpskott av din kaliber var det länge sedan jag debatterade med. Den siste som påminde om din sort var en radikalfeminist som hoppat av grundskolan efter 8e-klass. - Din nivå är för låg !

OnT: Det vi vet om Anders Breivik är att han åtminstone förstod sig på abstrakta resonemang på akademisk nivå, vilket du genom våran tidigare debatt visat att du inte behärskar. Dessutom vet vi att Breivik stod till höger på den klassiska skalan, medan du uppvisar tydliga symptom på obstinat vänsterbeteende.
Totalt sett är min tolkning av Breivik mer träffsäker än din, och mina slutsatser är mer vetenskapligt underbyggda; dessutom tänker jag i tvärvetenskapliga banor medan din tankesfär begränsar sig till gymnasieskolans grundkurs i psykologi (vilket ändå är starkt jobbat, för att vara du).
Senast redigerad av Schnuppfen 2011-07-26 kl. 23:50.
Citera
2011-07-26, 23:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Det blir det nog inte längre fram sen. Kan pedofiler i Svenska fängelser surfa på nätet, ja då är säkert allt möjligt.

Mvh

Intagna i svenska fängelser kan inte surfa på nätet. Det du syftar på var en dömd pedofil som satt på någon form av vårdinrättning.

Man kan inte bara haspla ur sig något som man "har hört".
Citera
2011-07-27, 00:04
Medlem
Tjej som växte upp med ABB berättar att han tidigt var en hårding jämfört med de andra barnen. Han spottade i källaren, kissade i grannens trädgårdsbord och hade stor glädje i att döda myror.

Första barndomsvittnet som ger en mer negativ bild av ABB från unga år. Även om det bara rör sig om myror, så är det intressant att han fann glädje i att döda djur, redan här kan man nu ana en empatistörning.

Citat:
- Han virket som en harding som kunne finne på mange ting som var helt utenkelig for oss andre. Som det å spytte i kjelleren, tisse inn i naboens bod og ha stor glede av å drepe maur, sier hun.

- Selv om det er mange andre barn som plager katter, og dreper maur, pushet Anders grenser. Jeg husker han som kald og hard, sier Engelsrud til VG Nett
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080816
Citera
2011-07-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tjej som växte upp med ABB berättar att han tidigt var en hårding jämfört med de andra barnen. Han spottade i källaren, kissade i grannens trädgårdsbord och hade stor glädje i att döda myror.

Första barndomsvittnet som ger en mer negativ bild av ABB från unga år. Även om det bara rör sig om myror, så är det intressant att han fann glädje i att döda djur, redan här kan man nu ana en empatistörning.

Hört talas om uttrycket "Göra en höna av en fjäder" eller möjligtvis att man ibland lätt får saker till vad man vill att dom ska vara?
Jag har hela mitt unga liv som jag kan minnas och fortfarande i vuxna dagar aldrig känt en gnutta empati för någon insekt jag dödat och dödar än idag alla jag ser, varenda insekt. Trampar på, blåser bort, krossar, dränker, bränner. Vad som behövs och är lämpligt.

Ändå tror jag mina spärrar skulle hindra mig från att göra något i stil med massmord på mina medmänniskor (Nu såg ju inte ABB dom riktigt så, kanske på ett sätt men också på ett annat och det var i slutänden det som tog överhanden).
Skulle jag nu en vacker dag gå och göra någonting sånt så antar jag att vi kan addera det här till statistiken att alla som dödar insekter blir massmördare och terrorister.
Men tills dess, tänk på det första jag skrev.
Citera
2011-07-27, 00:51
Moderator
Meijis avatar
Media beger sig till södra Frankrike för att diskutera GM med hans far - som inte haft någon kontakt med honom på 17 år??

Men media håller ett respektfullt avstånd till hans mor? Lite konstigt...
Citera
2011-07-27, 01:16
Medlem
Citat:
Noen av de mer interessante kommentarene jeg har lest de siste døgnene.

Hans Rustad på document.no, nettstedet som har fått så mye dritt i sin retning, har en kommentar som det kan være all grunn til å lese. Han påpeker det nihilistiske ved ABB, som han sammenligner med 9/11. Dette er et viktig perspektiv. Deres handlinger er et rent barbari som ikke tjener noe annet formål enn tilintetgjørelse og død.

"De har påtatt seg rollen som guder, men ligner mer på demoner. Deres budskap er Apokalypsen. De elsker Døden. Deres handlinger ligner ikke en gang på menneskeofringer. De tar kvantespranget inn i Intet."

http://www.document.no/2011/07/nihilisme/

Mustafa Can på SVD påpeker viktige momenter i hans verdensanskuelse her http://www.svd.se/nyheter/utrikes/na...ck_6346006.svd

"Terrorister oavsett färg, kön, ideologi, trosinriktning, strävar efter de politiska idealens renhet med samma lidelse. De ser sig själva som martyrer som riskerar livet i sin åberopan av ett tillstånd där människorna var hela och autentiska.

De söker samma gemenskapskänsla. De drivs av samma moraliska ofelbarhet, samma frälsningsiver, och de är lika skuldtyngda. När de sätter ännu några kulor i offret som just dragit sitt sista andetag och sen betraktar sina blodiga händer är det renheten de ser."

Denne trangen etter renhet kjenner vi igjen fra totalitære ideologier som nazisme og stalinisme; et lengsel etter det utopiske, plettfrie samfunn, og en uforstyrrelig overbevisning om at det er deres plikt, deres misjon, å skape samsvar mellom ideologi og virkelighet. Samtidig vrir de smerten over mot seg selv. Merk at denne tankegangen var vanlig også blant holocausts bødler: Myrderier er en forferdelig påkjenning - for morderen. Ser du ikke med hvilken smerte jeg ofrer meg for samfunnets beste, hvordan jeg blir tvunget til å gjøre disse ugjerningene!

Endelig Aage Borchgrevink i Aftenposten, som behandler Breiviks forestillingsverden og plasserer den i bloggosfærens kontekst, om de lukkede ideologiske systemer som kan oppstå der, hvor alternative forklaringer ikke slipper inn. Jeg finner også betegnelsen "et overflødig menneske" interessant. Dette begrepet stammer fra Hannah Arendt, som brukte det for å beskrive de store, atomiserte, løsrevne, tilhørighetsløse folkemasser i mellomkrigstidens Europa som kunne brukes som reservoar for totalitære bevegelser. Jeg tror mange av dem som sogner til internetts randsoner i dag kan ha mye til felles med datidens rotløse mennesker.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4182214.ece

Det var många intressanta referenser du tog upp. Det markerade tycker jag också är träffande i sammanhanget. Det är kanske därför större öppenhet och inte rädslan att bjuda in de som tänker annorlunda till ett gemensamt samtal kan verka som ett vaccin mot framtida händelser av liknande art.

Denna tråd och många andra vittnar till viss de om en ilska av att stå utanför det offentliga samtalet om värderingar, och hur samhället ska se ut tycker jag.
Citera
2011-07-27, 01:17
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det kan du lita på, för maken till stolpskott av din kaliber var det länge sedan jag debatterade med. Den siste som påminde om din sort var en radikalfeminist som hoppat av grundskolan efter 8e-klass. - Din nivå är för låg !

Goddag, yxskaft!

Till att börja med inleder jag på ett särdeles provokativt sätt. Jag har alltså redan lagt grunden för dina förväntningar av det här inlägget. I vanliga fall är det en hälsande ohövlighet som skulle tyda på underläge, men med tanke på din egna framfart och behandling av motparter på detta forum fann jag dig ovanligt välförtjänt en gnutta nedlåtenhet. Du bör alltså betrakta detta som ett statement, snarare än som ett debattinlägg. Jag inser nämligen att du inte kommer att påverkas oavsett vad någon skriver, men istället för att lyssna kan du åtnjuta följande minnesbeta som ett supersoniskt oljud. Du vet, det där som stör balansen i korsdraget mellan dina öron. Därefter får du mer än gärna invända, men lyssna först och låt mig återigen understryka mitt förakt. Jag inleder:

God afton, lillhjärna!

Du äger en drygt normalbegåvad förmåga att tänka, men du verkar vara fullkomligt ur stånd att känna, och där empatin lyser med sin frånvaro står det iskalla sinnelaget solokvist. Därvidlag får du gärna vara alldeles fullödig högadel, ty högfärd allena skiljer noblessen från populasen. Högadel och högfärd går ofta hand i hand helt enkelt. Det hörs ju till och med!

Och ni är många som du; människotypen med det starka intellektet, men med en kopplingspotens som blir helt oduglig där den inte kompletteras med någon medmänsklighet. Din logik duger till att styra med järnhand, till att manipulera och till en avskyvärd båtnad över andras olycka. Det är en skrämmande logik, och den jämställer du med ledaregenskaper och liknande plusord. Måhända en flockledare av rang, men när det kommer till kritan framstår medmänskligheten som den viktigaste ledaregenskapen: konsten att förstå en människa – inte skärpan att påbjuda en soldat. Din hybris biter bara dig själv i svansen. Inte idag, och inte imorgon, men i slutet ligger du alltjämt övergiven. Du blir den där surmulna pissgubben till brukare som spottar ditt lössnus efter personalen på hemtjänsten när de kommit för undsättning efter en riktigt jävla plaskvåt natt i någon svindyr, men ack för det lika galonklädd, sänghimmel. Och lita på mig; när den dagen kommer vill du inte vara ensam. Den ensamheten blir tystnadens ekokammare. Där föds helvetet på jorden.

Du ska få lite sakkunskap att skölja ned denna kallskurna kvällsbjudning med: Att barn från högre samhällsklasser statistiskt sett har starkare abstraktionsförmåga än barn från lägre socioekonomiska grupper beror på att de förra barnen tidigare möter den offentliga koden, där kod motsvarar en typ av kommunikation. Inom lingvistiken skiljer man fortsatt på begränsad och utvecklad kod. Den begränsade präglas av kontextberoende tal och tillsägelser - ett kommunikationssätt som är vanligare i arbetarfamiljer, vilket förstås har att göra med föräldrarnas egen underställning i yrkeslivet. På samma sätt får de högutbildade föräldrarnas ungar tidigare möta en utvecklad kod (som arbetarbarn alltså antas stöta på tidigast i skolåldern) som närmare innebär vädjanden och argumentationer, och där barn nästan redan under spädbarnsåren får större valmöjligheter i kommunikationen.

Begränsad kod leder alltså till partikularistiska betydelsestrukturer och utvecklad kod till universalistiska diton, och där förmågan till universalistiska betydelsestrukturer skulle göra de ”högre” barnen bättre förberedda att tänka kontextfritt och teoretiskt. Hursomhelst; det finns inga tecken på att arbetarbarnen skulle vara sämre lämpade att tidigare möta den utvecklade koden. Det handlar uteslutande om att föräldrarnas arbeten influerar hemmets samtalsklimat. Tankeförmågan har alltså inte sin primära bas i arvsanlagen, vilket stöds av lingvistisk, och säkerligen också dylik, kognitiv forskning.

Avslutningsvis har jag inte heller mycket till övers för feminism. Det är också en konspirerande konstruktion med akademiska anor, och med jämställdhetsivrare som stavas nuckor och flator utan skuggan av en chans att få sitt lystmäte - alternativt kobenta halvbögar intrasslade i genusteori. Det ironiska är att din verklighetsuppfattning står lika skev som feministens, som du självklart bakdantar för fulla muggar. Det är ungefär lika ädelt som när finländaren helt utan självinsikt ståtar med sitt folkskygga finnkomplex och trycker ned svartskallen, eller kringvandraren, eller den svartjobbande kioskturken. Där någonstans – i en stormrik ankdamm – flyter du omkring med osanningar och idel tragikomiskt förmenande.

Nej, vet du vad. Jag skulle aldrig byta ut min självdestruktiva egenart mot ett ögonblick av ditt inskränkta leverne. Kalla det pöbelmentalitet, om du vill. Men det kvittar om du glider land och rike runt i praktåk som avlöser varandra, eller om du snurrar jorden runt av ren tristess. Din livsfilosofi är fågelträck under mina skor, och den största tragiken är att alldeles för många respekterar en plånbok.

Hur många generationer föreslog du att blått blod strömmat dina ådror?

När inavel blev inadel.
Senast redigerad av spleendid 2011-07-27 kl. 01:21.
Citera
2011-07-27, 01:24
Medlem
TrashWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vem gjorde det? Han kan väl inte hunnit radera sitt konto innan han blev gripen?

detta är lite off topic, men det är polisen som stänger ner sidorna när folk begått allvarliga brott.
Citera
2011-07-27, 01:37
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Intagna i svenska fängelser kan inte surfa på nätet. Det du syftar på var en dömd pedofil som satt på någon form av vårdinrättning.

Man kan inte bara haspla ur sig något som man "har hört".

Ja håller inte så stor koll på vad pedofiler gör, och vart dom sitter egentligen, men det har tydligen du järn koll på. Tack för rättelsen.

Mvh
Citera
2011-07-27, 01:43
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Tror mer att hon gillar att stå i rampljuset. Andra vänner som har varit betydligt närmare innan säger inte nästan samma saker (han umgick inte särskilt mycket med tjejer förutom ytligt enligt dem).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in