Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det kan du lita på, för maken till stolpskott av din kaliber var det länge sedan jag debatterade med. Den siste som påminde om din sort var en radikalfeminist som hoppat av grundskolan efter 8e-klass. - Din nivå är för låg !
Goddag, yxskaft!
Till att börja med inleder jag på ett särdeles provokativt sätt. Jag har alltså redan lagt grunden för dina förväntningar av det här inlägget. I vanliga fall är det en hälsande ohövlighet som skulle tyda på underläge, men med tanke på din egna framfart och behandling av motparter på detta forum fann jag dig ovanligt välförtjänt en gnutta nedlåtenhet. Du bör alltså betrakta detta som ett statement, snarare än som ett debattinlägg. Jag inser nämligen att du inte kommer att påverkas oavsett vad någon skriver, men istället för att lyssna kan du åtnjuta följande minnesbeta som ett supersoniskt oljud. Du vet, det där som stör balansen i korsdraget mellan dina öron. Därefter får du mer än gärna invända, men lyssna först och låt mig återigen understryka mitt förakt. Jag inleder:
God afton, lillhjärna!
Du äger en drygt normalbegåvad förmåga att tänka, men du verkar vara fullkomligt ur stånd att känna, och där empatin lyser med sin frånvaro står det iskalla sinnelaget solokvist. Därvidlag får du gärna vara alldeles fullödig högadel, ty högfärd allena skiljer noblessen från populasen. Högadel och högfärd går ofta hand i hand helt enkelt. Det hörs ju till och med!
Och ni är många som du; människotypen med det starka intellektet, men med en kopplingspotens som blir helt oduglig där den inte kompletteras med någon medmänsklighet. Din logik duger till att styra med järnhand, till att manipulera och till en avskyvärd båtnad över andras olycka. Det är en skrämmande logik, och den jämställer du med ledaregenskaper och liknande plusord. Måhända en flockledare av rang, men när det kommer till kritan framstår medmänskligheten som den viktigaste ledaregenskapen: konsten att förstå en människa – inte skärpan att påbjuda en soldat. Din hybris biter bara dig själv i svansen. Inte idag, och inte imorgon, men i slutet ligger du alltjämt övergiven. Du blir den där surmulna pissgubben till brukare som spottar ditt lössnus efter personalen på hemtjänsten när de kommit för undsättning efter en riktigt jävla plaskvåt natt i någon svindyr, men ack för det lika galonklädd, sänghimmel. Och lita på mig; när den dagen kommer vill du inte vara ensam. Den ensamheten blir tystnadens ekokammare. Där föds helvetet på jorden.
Du ska få lite sakkunskap att skölja ned denna kallskurna kvällsbjudning med: Att barn från högre samhällsklasser statistiskt sett har starkare abstraktionsförmåga än barn från lägre socioekonomiska grupper beror på att de förra barnen tidigare möter den offentliga koden, där kod motsvarar en typ av kommunikation. Inom lingvistiken skiljer man fortsatt på begränsad och utvecklad kod. Den begränsade präglas av kontextberoende tal och
tillsägelser - ett kommunikationssätt som är vanligare i arbetarfamiljer, vilket förstås har att göra med föräldrarnas egen underställning i yrkeslivet. På samma sätt får de högutbildade föräldrarnas ungar tidigare möta en utvecklad kod (som arbetarbarn alltså antas stöta på tidigast i skolåldern) som närmare innebär
vädjanden och argumentationer, och där barn nästan redan under spädbarnsåren får större valmöjligheter i kommunikationen.
Begränsad kod leder alltså till
partikularistiska betydelsestrukturer och utvecklad kod till
universalistiska diton, och där förmågan till universalistiska betydelsestrukturer skulle göra de ”högre” barnen bättre förberedda att tänka kontextfritt och teoretiskt. Hursomhelst; det finns inga tecken på att arbetarbarnen skulle vara sämre lämpade att tidigare möta den utvecklade koden. Det handlar uteslutande om att föräldrarnas arbeten influerar hemmets samtalsklimat. Tankeförmågan har alltså inte sin primära bas i arvsanlagen, vilket stöds av lingvistisk, och säkerligen också dylik, kognitiv forskning.
Avslutningsvis har jag inte heller mycket till övers för feminism. Det är också en konspirerande konstruktion med akademiska anor, och med jämställdhetsivrare som stavas nuckor och flator utan skuggan av en chans att få sitt lystmäte - alternativt kobenta halvbögar intrasslade i genusteori. Det ironiska är att din verklighetsuppfattning står lika skev som feministens, som du självklart bakdantar för fulla muggar. Det är ungefär lika ädelt som när finländaren helt utan självinsikt ståtar med sitt folkskygga finnkomplex och trycker ned svartskallen, eller kringvandraren, eller den svartjobbande kioskturken. Där någonstans – i en stormrik ankdamm – flyter du omkring med osanningar och idel tragikomiskt förmenande.
Nej, vet du vad. Jag skulle aldrig byta ut min självdestruktiva egenart mot ett ögonblick av ditt inskränkta leverne. Kalla det pöbelmentalitet, om du vill. Men det kvittar om du glider land och rike runt i praktåk som avlöser varandra, eller om du snurrar jorden runt av ren tristess. Din livsfilosofi är fågelträck under mina skor, och den största tragiken är att alldeles för många respekterar en plånbok.
Hur många generationer föreslog du att blått blod strömmat dina ådror?
När inavel blev inadel.