2011-07-27, 11:10
Medlem
spokytrain666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Goddag, yxskaft!

Till att börja med inleder jag på ett särdeles provokativt sätt. Jag har alltså redan lagt grunden för dina förväntningar av det här inlägget. I vanliga fall är det en hälsande ohövlighet som skulle tyda på underläge, men med tanke på din egna framfart och behandling av motparter på detta forum fann jag dig ovanligt välförtjänt en gnutta nedlåtenhet. Du bör alltså betrakta detta som ett statement, snarare än som ett debattinlägg. Jag inser nämligen att du inte kommer att påverkas oavsett vad någon skriver, men istället för att lyssna kan du åtnjuta följande minnesbeta som ett supersoniskt oljud. Du vet, det där som stör balansen i korsdraget mellan dina öron. Därefter får du mer än gärna invända, men lyssna först och låt mig återigen understryka mitt förakt. Jag inleder:

God afton, lillhjärna!

Du äger en drygt normalbegåvad förmåga att tänka, men du verkar vara fullkomligt ur stånd att känna, och där empatin lyser med sin frånvaro står det iskalla sinnelaget solokvist. Därvidlag får du gärna vara alldeles fullödig högadel, ty högfärd allena skiljer noblessen från populasen. Högadel och högfärd går ofta hand i hand helt enkelt. Det hörs ju till och med!

Och ni är många som du; människotypen med det starka intellektet, men med en kopplingspotens som blir helt oduglig där den inte kompletteras med någon medmänsklighet. Din logik duger till att styra med järnhand, till att manipulera och till en avskyvärd båtnad över andras olycka. Det är en skrämmande logik, och den jämställer du med ledaregenskaper och liknande plusord. Måhända en flockledare av rang, men när det kommer till kritan framstår medmänskligheten som den viktigaste ledaregenskapen: konsten att förstå en människa – inte skärpan att påbjuda en soldat. Din hybris biter bara dig själv i svansen. Inte idag, och inte imorgon, men i slutet ligger du alltjämt övergiven. Du blir den där surmulna pissgubben till brukare som spottar ditt lössnus efter personalen på hemtjänsten när de kommit för undsättning efter en riktigt jävla plaskvåt natt i någon svindyr, men ack för det lika galonklädd, sänghimmel. Och lita på mig; när den dagen kommer vill du inte vara ensam. Den ensamheten blir tystnadens ekokammare. Där föds helvetet på jorden.

Du ska få lite sakkunskap att skölja ned denna kallskurna kvällsbjudning med: Att barn från högre samhällsklasser statistiskt sett har starkare abstraktionsförmåga än barn från lägre socioekonomiska grupper beror på att de förra barnen tidigare möter den offentliga koden, där kod motsvarar en typ av kommunikation. Inom lingvistiken skiljer man fortsatt på begränsad och utvecklad kod. Den begränsade präglas av kontextberoende tal och tillsägelser - ett kommunikationssätt som är vanligare i arbetarfamiljer, vilket förstås har att göra med föräldrarnas egen underställning i yrkeslivet. På samma sätt får de högutbildade föräldrarnas ungar tidigare möta en utvecklad kod (som arbetarbarn alltså antas stöta på tidigast i skolåldern) som närmare innebär vädjanden och argumentationer, och där barn nästan redan under spädbarnsåren får större valmöjligheter i kommunikationen.

Begränsad kod leder alltså till partikularistiska betydelsestrukturer och utvecklad kod till universalistiska diton, och där förmågan till universalistiska betydelsestrukturer skulle göra de ”högre” barnen bättre förberedda att tänka kontextfritt och teoretiskt. Hursomhelst; det finns inga tecken på att arbetarbarnen skulle vara sämre lämpade att tidigare möta den utvecklade koden. Det handlar uteslutande om att föräldrarnas arbeten influerar hemmets samtalsklimat. Tankeförmågan har alltså inte sin primära bas i arvsanlagen, vilket stöds av lingvistisk, och säkerligen också dylik, kognitiv forskning.

Avslutningsvis har jag inte heller mycket till övers för feminism. Det är också en konspirerande konstruktion med akademiska anor, och med jämställdhetsivrare som stavas nuckor och flator utan skuggan av en chans att få sitt lystmäte - alternativt kobenta halvbögar intrasslade i genusteori. Det ironiska är att din verklighetsuppfattning står lika skev som feministens, som du självklart bakdantar för fulla muggar. Det är ungefär lika ädelt som när finländaren helt utan självinsikt ståtar med sitt folkskygga finnkomplex och trycker ned svartskallen, eller kringvandraren, eller den svartjobbande kioskturken. Där någonstans – i en stormrik ankdamm – flyter du omkring med osanningar och idel tragikomiskt förmenande.

Nej, vet du vad. Jag skulle aldrig byta ut min självdestruktiva egenart mot ett ögonblick av ditt inskränkta leverne. Kalla det pöbelmentalitet, om du vill. Men det kvittar om du glider land och rike runt i praktåk som avlöser varandra, eller om du snurrar jorden runt av ren tristess. Din livsfilosofi är fågelträck under mina skor, och den största tragiken är att alldeles för många respekterar en plånbok.

Hur många generationer föreslog du att blått blod strömmat dina ådror?

När inavel blev inadel.

Citera
2011-07-27, 12:21
Bannlyst
Som förväntat plågade ABB smådjur som barn, säger en del om hans känslokyla och empatilöshet.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2511224/fann-stor-gladje-i-att-doda-myror
Citera
2011-07-27, 12:40
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Goddag, yxskaft!

Till att börja med inleder jag på ett särdeles provokativt sätt..........

När inavel blev inadel.
Utmärkt analyserat och bra skrivet.
Detta borde skickas till ABB. Han skulle givetvis inte kunna ta det till sig idag men han har ju gott om tid att meditera över texten.
Ha det.
Citera
2011-07-27, 13:27
Medlem
Mesmeros avatar
Anser att det finns ett visst behov att penetrera diskussionen kring intelligens och då i synnerhet ABB möjliga begåvningsprofil. Intelligens är ett begrepp som innefattar olika förmågor och lite grovt kan man dela upp det hela i kristalliserad (crystal) och flytande (fluid) intelligens. Dessa är oberoende av varandra.

Den kristalliserade förmågan inbegriper förmågan att använda sig av förvärvade kunskaper i ett kontext där just detta är av vikt. Den flytande förmåga mäter förmågan att i ett givet kontext ad hoc hitta en optimal lösning och denna mäts mha tester där den logiska och spatiella förmågan prövas. Finns studier där man visat att personer med aspergers syndrom har en signifikant högre resultat vad gäller just den flytande intelligensen. Dock är jag personligen av uppfattningen att personer med exceptionellt hög flytande intelligens i kombination med en mer normal kristalliserad förmåga uppvisar symtom som vid Aspergers syndrom men att det i själva verket är olika genes och etiolologi. Naturligtvis är det möjligt att detta faktum dock inte ändrar något ur en patients perspektiv.

Vid ett överordnad flytande förmåga tenderar denna att användas i större utsträckning och i ett längre perspektiv leda till att hantera alla situationer logiskt. Personligen tror jag att ABB har en signifikant diskrepans mellan dessa förmågor där den logiska och analyserande förmågan gradvis helt tagit över.

Jag är uppfattningen att han via logiska analyser kommit fram till att denna handling är rimlig eller åtminstone inte mindre rimlig än att leva livet som en del av flocken. Ett sådant logiskt system kan tyvärr inte motbevisas via ett annat logiskt resonemang då livet och människans existens helt enkelt är allt annat än logisk. Faktum är att vi i detta läge omöjligt kan veta om denna handling är "bra" eller "dålig" då det kräver en definiton av dessa begrepp där man även bör ta hänsyn till tidsperspektiv och även om vi ska utgå från individer, grupper, samhällen, länder, globalt eller tom universum.

Dock är det naturligt mänskligt flockbeteende att söka samhörighet i kris. Detta åstadkommer människor via kommunikation och skapandet av illusionen att vi alla bryr oss om alla. Detta kräver också att kommunitionen följer ett rimligt konsensus som i detta fall naturligtvis stärks av ett gemensamt hatobjekt. Även Hitler var väl medveten om att det är först när det finns ett gemensamt hot som folket sluter upp.

Ovanstående resonemang är naturligtvis allt för komplext och ger heller ingen kanalisering av hatet och frustrationen varför det heller inte kan användas eller ens har ett syfte under en tid som denna. Ville mer bidra till om möjligt en större förståelse för det inträffade utan att jag för den sakens skull utger mig för att förstå detta i sin helhet. Vet dessutom inget om denna man mer än det som skrivits här men det ena utesluter sällan det andra.

Vill poängtera att en förutsättning för att en intelligensprofil med ovanstående egenskaper ska kunna leda till en handling som denna dessutom troligtvis kräver en upplevelse av social alienering, kraftig personlighetsstörningskomponent och dessutom kanske den viktigaste faktorn av dom alla vad gäller människan, slumpen.

Skriver på iphone så ber om ursäkt för eventuella oklarheter och stavfel.
Senast redigerad av Mesmero 2011-07-27 kl. 14:01.
Citera
2011-07-27, 14:57
Medlem
Kan det vara så att någon av ABBs förälder är ett s.k. ”tyskebarn” och detta har fått honom att mörda det statsbärande partiets barn som hämnd för hur dom har blivit behandlade.
Citera
2011-07-27, 15:11
Medlem
brianmolkos avatar
normalt att hans mamma och halvsyskon fick fly Oslo
Citera
2011-07-27, 15:16
Medlem
EmmaKlaras avatar
Jag undrar hur Anders Breeiviks förhållande till fadern har påverkat honom.

Först lämnde fadern familjen när sonen var liten och har därefter inte haft mycket kontakt med honom och sedan väldigt många år tillbakar ingen kontakt alls.

Och när fadern sedan får veta vad som hänt i Oslo säger han att sonen borde ha tagit sitt eget liv.
På frågan om han själv känt någon skuld får han svaret att han känner skam och sorg, men för övrigt verkar det som att han inte har med saken att göra att det slutade så här illa.

När sådana här saker inträffar och man tittar tillbaka i gärningsmannens liv så har det i nästan i samtliga fall funnits en frånvarande far.
Citera
2011-07-27, 15:18
Medlem
Hitler har förts på tal några gånger i sammanhanget, bl a här:

Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Vad vet du om det?

[...]

Skall vi tolka detta som att du anser att ABB hyser många av de "fascinerande" egenskaper Hitler besatte och som du anser vara adliga till sin natur?

...och här...

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Folk är så obildade, han liknar inte Hitler alls, han var en som uppviglade folk och lyckades bra med detta, ABB lyckades inte alls, se bara hans misslyckade politiska karriär.
Snarare är Idi Amin Dada en bättre liknelse, han höll också på med att konstruera ordnar och gav sig själv en massa krimskrams, sen är hans logik ungefär lika bra som ABBs.
https://www.flashback.org/sp31866434

Om vi nu är inne på jämförande biografier...

Breivik är diplomatson:

http://folkvet.nu/2011/07/frimurare-diplomatson-iskall-mordare-bedoms-vara-stord-inte-sjuk-2/

https://www.flashback.org/sp31833540

Guillou likaså:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Guillou

Den senare blev författare på grundval av Ondskan:

Citat:
Den delvis självbiografiska Ondskan blev mycket utskälld för sitt våldsamma innehåll när den kom, men har över åren visat sig ha en potential att ständigt locka nya läsare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Guillou

Men ondska kan man ljuga om, som allt annat:

Citat:
Jag förstår att du undrar varför min make aldrig försvarade sig mot anklagelserna i "Ondskan". Men vi trodde hela tiden att det var en roman. Vi anknöt den inte till verkligheten. Min make och Jan hade ju en fin relation så han förstod ingenting. Efter skilsmässan var Jan väldigt vilsen och efter skolan brukade han komma till Grand Hôtel där min make spelade i kaféer på eftermiddagarna. Det är så absurt alltihopa med anklagelserna. - Jan har hållit på och ljugit om det här i 20 år så han tror kanske på det själv. Men nu har han gått för långt. Nu får det vara nog. FOTNOT: Jan Guillou har fått tillfälle att kommentera, men har avböjt.
http://www.expressen.se/nyheter/1.57963/min-son-ljuger-om-ondskan

Ondskan lockar dock ständigt både nya (ut)läsare och utövare.

Hade Anders Breivik nöjt sig med att ljuga om ondska i st f att utöva den - dvs om han valt konstnärsskapet - hade han kanske blivit den broder till Jan Guillou som Adolf Hitler var till Thomas Mann enl den senares utsaga...dvs före kriget...

Citat:
Bruder Hitler ist ein Pamphlet von Thomas Mann.
Es entstand vom 4. bis zum 21. April 1938 (in Beverly Hills, Kalifornien) und vom 1. August bis zum 4. September 1938 (in Küsnacht, Schweiz). Die Erstveröffentlichung in englischer Sprache erschien am 3. März 1939 unter dem Titel »That man is my brother« in der Chicagoer Zeitschrift »Esquire«.
Die Apostrophierung Hitlers als Bruder irritiert. Thomas Mann wollte mit dieser merkwürdigen Gleichsetzung der Welt vor Augen führen, dass es sich bei dem Politiker Adolf Hitler im Kern um einen Künstler handelt, einen gescheiterten und verkommenen Künstler. In den Jahren vor dem Ersten Weltkrieg hatte Hitler sich in Wien als Postkartenmaler über Wasser gehalten, ohne festen Wohnsitz, in Asylen und Herbergen nächtigend. Die Wiener Malerakademie hatte sein Aufnahmegesuch abgelehnt.
Die Schlüsselvokabel des Essays lautet Verhunzung.[1] Hitler wird entlarvt als verhunzter Künstler, der wegen seines Mangels an Kreativität zum Verbrecher wurde.
[...]
Hitler wird als dekadent bloßgestellt, „der nichts gelernt hat, aus vagem und störrischem Hochmut nie etwas hat lernen wollen, der auch rein technisch und physisch nichts kann, was Männer können, kein Pferd reiten, kein Automobil oder Flugzeug lenken, nicht einmal ein Kind zeugen,“ – dafür jedoch eine „unsäglich inferiore, aber massenwirksame Beredsamkeit“ ausgebildet hat.[2]
„Unergründliche Ressentiments, die tief schwärende Rachsucht des Untauglichen, Unmöglichen, zehnfach gescheiterten, des extrem faulen, zu keiner Arbeit fähigen Dauer-Asylisten und abgewiesenen Viertelskünstlers, des ganz und gar schlecht weggekommenen“,[3] – der sich in „seiner beleidigten Größe“ nun die Welt unterwerfen will.
„Ein Künstler, ein Bruder. Aber die Solidarität, das Wiedererkennen sind Ausdruck einer Selbstverachtung der Kunst, welche denn doch zuletzt nicht ganz beim Wort genommen werden möchte.“
http://de.wikipedia.org/wiki/Bruder_Hitler

Hemmagjord översättning av slutet ovan:

Hitler är blottställd som en dekadent, "som ingenting har lärt, eller velat lära sig något, på grund av en vag och envis stolthet, som heller inte kan nåt som karlar rent tekniskt och fysiskt kan, rida, styra en bil eller flygplan, inte ens avla ett barn. "- men i gengäld har han utbildat en "outsägligt underlmålig munvighet som är verksam på folkmassan".
Outgrundligt ressentiment, det djupt varbildande hämndbegäret hos den oduglige, omöjlige, tiofaldigt misslyckade, den extremt late, den till allt arbete oförmögne långtidsasylsökande (?) och avvisade kvartskonstnären, den helt och hållet avsigkomne - som i "sin sårade storhet" nu vill undertrycka världen.
En konstnär, en broder. Men solidariteten, igenkännandet är uttryck för en konstens självförakt, som dock till syvende och sist inte bör tas på orden (?).

(Jag är öppen för förbättriningar av översättningen!!!)

Efter den sågningen kan ni väl läsa lite citat från följande hemsida:
http://www.adolfthegreat.com/

Utan alla jämförelser i övrigt - vad skulle Jan Guillou kunna känna igen hos Broder Breiviks ondska?
Här har han ett verkligt material - Breiviks "ideologi" - att bygga på, i motsats till pappas fiktiva smisk....

Hade Hitler - den "zu keiner Arbeit fähigen Dauer-Asylisten und abgewiesenen Viertelskünstlers" - haft en köpstark publik för Hamilton - och Arnalster till sitt förfogande; i st f Wiens och Tysklands arbetslösa; så hans Kampf också kunnat se annorlunda ut.

Han hade nöjt sig med att "översätta" världen i st f att "översitta" den...

http://www.youtube.com/watch?v=jQsQOqa0UVc
Citera
2011-07-27, 15:42
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tjej som växte upp med ABB berättar att han tidigt var en hårding jämfört med de andra barnen. Han spottade i källaren, kissade i grannens trädgårdsbord och hade stor glädje i att döda myror.

Det där hade kunnat vara jag som barn och jag har snarare för mycket empati. Att döda myror på uppfinningsrika sätt var en sport hos i princip samtliga killar när jag var barn.
Att jävlas med vuxna på olika sätt var en annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Sängvätning är vidare en annan tidig faktor som kan finnas när man ser tillbaks på empatistördas barndom i efterhand. ABB:s okynneskissande i källare kanske är en variant.

Jag ser inte hur "okynneskissande" (något vi ungar också gjorde) hör ihop med sängvätning.
Citera
2011-07-27, 15:49
Medlem
Professor i psykologi Svenn Torgersen mener ABB lider av "ekstrem narsissistisk personlighetsforstyrrelse":

http://www.dagbladet.no/2011/07/27/nyheter/utoya/massedrap/innenriks/17459033/
Citera
2011-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det där hade kunnat vara jag som barn och jag har snarare för mycket empati. Att döda myror på uppfinningsrika sätt var en sport hos i princip samtliga killar när jag var barn.
Att jävlas med vuxna på olika sätt var en annan.

Jag ser inte hur "okynneskissande" (något vi ungar också gjorde) hör ihop med sängvätning.

ABB:s sätt att med glädje döda myror skilde sig troligen från hur de andra barnen agerade, annars hade väl knappast barndomsvännen reagerat, eller funnit det värt att ta upp.

Sängvätning under många år, är vanligt att man ser hos barn som senare utvecklar psykopati. Det handlar inte om någon sängvätning pga av någon dysfunktion av blåsa eller liknande, utan har andra orsaker. Därav det löst föreslagna kopplingen till att ABB även sprang runt och kissade hos grannar, vilket tydligen även det var ett avvikande beteende jämfört med de övriga barnen.
Citera
2011-07-27, 16:16
Medlem
ABB spelade wow. Hans hittills kända karaktärer i spelet är Conservatism (alliance) på Silvermoon och Conservative(horde) på Silvermoon.

Men han borde ha fler alt's! Kanske finns det någon spelare som känner honom via någon annan karaktär, men som inte inser att det är ABB han känner

Hur göra för att ta reda på vilka alt's han har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in